Beslagtagning av hoj - Bra eller dåligt?

Reglerna förtydligade så sent som igår och är redan satta i bruk, med två fordon beslagtagna under ett och samma dygn.

http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2959388-polisen-beslagtog-bil-pa-gotaalvbron

Two strikes inom en 3-års period och fordonet tas i beslag.
Direktförverkning utan att passera Gå! vid bedömt värde under 9.000 spänn.

Tuffare än väntat, imho.

Är det bra eller dåligt?


Tycker att det beror på lite andra omständigheter också.

Exempel A
En person lyckas att vid 2 tillfällen bli tagen för grov vårdslös körning där han/hon kört på ett sätt som varit uppenbar fara för andras hälsa/liv.

Exempel B
En person kör tillräckligt mycket för fort för att bli av med körkortet (behöver inte varit någon fara för någon annan).
Vid ett annat tillfälle, innan han fått tillbaka/tagit om sitt körkort, kör han sin gravida fru till sjukhuset trotts att han inte hade körkort vid tillfället. Kanske lite över skyltad hastighet men i övrigt skötsamt.


I exempel A så tycker jag det är fullt rimligt att beslagta och förverka fordonet.
I exempel B så tycket jag det känns orimligt att beslagta och förverka fordonet.

Nu är detta extremfall. Men mest för att demonstrera att "Two strikes" kan vara skillnad från fall till fall.
 
Exempel b är nog rätt ovanligt i dessa sammanhang då begreppet nöd möjligen kan hävdas. Även det kan diskuteras, livshot=ambulans, övrigt taxi, buss, häst eller skateboard motsv.
Gissar att lagen tillämpas för att i första hand få bort så mkt återfallare man kan från vägarna. Kanske ett litet steg på vägen, vad vet jag?
För egen del skulle jag vara ordentligt laglydig efter strike one...

Tycker att det beror på lite andra omständigheter också.

Exempel A
En person lyckas att vid 2 tillfällen bli tagen för grov vårdslös körning där han/hon kört på ett sätt som varit uppenbar fara för andras hälsa/liv.

Exempel B
En person kör tillräckligt mycket för fort för att bli av med körkortet (behöver inte varit någon fara för någon annan).
Vid ett annat tillfälle, innan han fått tillbaka/tagit om sitt körkort, kör han sin gravida fru till sjukhuset trotts att han inte hade körkort vid tillfället. Kanske lite över skyltad hastighet men i övrigt skötsamt.


I exempel A så tycker jag det är fullt rimligt att beslagta och förverka fordonet.
I exempel B så tycket jag det känns orimligt att beslagta och förverka fordonet.

Nu är detta extremfall. Men mest för att demonstrera att "Two strikes" kan vara skillnad från fall till fall.
 
Om man får sin bil stulen då?
Föraren hävdar att han bara har lånat den när han blir stoppad av polisen för att ha kört utan körkort.
 
Vill man gå ännu längre så varför inte införa att man inte får eller kan köpa en registrerad bil eller mc utan körkortsbehörighet för just det fordonet, inget konstigt med det heller vad ska du men en väg reggad bil/ mc till om du inte har körkort.
Hej Bullen.
Jag har precis fyllt 16år och skall börja övningsköra och vill görna köpa mig en egen bil/mc som jag använder vid övningskörningen.
Måste jag registrera den på min mamma/pappa eller hur gör jag?
 
...så nu är det okay med beslagtagna fordon och direktförverkan utan domstolsbeslut under ett visst uppskattat fordonsvärde?

Hoppsan.
Viss skillnad mot för några år sedan här inne, när detta diskuterades senast och det då framställdes som undergången för världen så som vi kände den då.

Är det bara för att exemplen handlar om bilar och körkortslöshet?
Riktlinjerna presenterades i fredags, och Göteborgspolisen är ute och hugger rejält samma helg.
Kan tänka mig att tidigare frustration över luddiga regler kring tillämpning och exekvering har bytts ut mot entusiasm och dådkraft.

Ingen som är nyfiken på hur motsvarande instruktion ser ut vid exempelvis hastighetsöverträdelse - som ju också är ett brott med absoluta underlag att hänvisa till, och som därför borde kunna kvalificera till fordonsbeslag på platsen...?

Vårdslöshet i trafik?

...eller något förenklat förfarande vid stunt och bakhjulsbus?


Är väl ändå mest trash som åker runt på/i skrot och inte lär sig av "misstagen", får ju 2 chanser att lära sig innan det beslagtas...

Beror på hur man räknar.
Som jag ser det så smäller det andra gången du rapporteras för olovlig körning.

Jag reagerar på tidsspannet - 3 år är lång tid!
Översätter man detta tidsintervallet till de övriga saker som diskuterats inom ramen för "extremt beteende" så ser det rättsvårdande systemet ut att ha möjlighet till att bottentråla med bom och få med sig bra mycket mer än väntat upp till ytan.

Bra eller dåligt...?

Jag har inte sett anvisningarna till polisen ännu, men det kommer väl upp i veckan kan tänka.
 
Hej Bullen.
Jag har precis fyllt 16år och skall börja övningsköra och vill görna köpa mig en egen bil/mc som jag använder vid övningskörningen.
Måste jag registrera den på min mamma/pappa eller hur gör jag?

Men då blir det SKENFÖRSÄKRING, jue!!!

Ännu ett steg i konspirationen att strypa tillflödet av nya motorcyklister.
De plot thickens...
 
tja va ska man säga......är väl bevisat med andra brott att hårdare straff INTE är avskräckande hade det varit det så hade väl dödsstraffet varit kvar för tex mord och beviset på detta är väl usa som praktiserar dödsstraff ganska så vidlyftigt
men tydligen är det inte den logik som byråkraterna använder sig av å speciellt förvånad blir man ju inte heller då det sitter en massa stollar å beslutar om saker dom inte förstår eller kan något om.
men det som oroar mest är när folk sväljer deras argument utan att se vad konsekvenserna blir längre fram:huvet
 
Det är jävligt konstigt att lagar måste tillkomma/skärpas när alla siffror på brott sjunker.:va
 
Allt är ju relativt ;)

Känner mig rätt trygg i att det här lagrummet kommer att nästan uteslutande användas mot notoriska rattfyllerister, olovliga förare och liknande lokala förmågor. Blir nog en hel hög gamla skrällen som varken är besiktigade eller försäkrade som kommer förverkas.

Det brukar ju inte vara helt slumpmässigt som farbror polis stoppar enskilda fordon ;)
 
3 år är lång tid.

Men om man tänker efter så är det ju inte så illa.

Först måste man åka fast och bli av med körkortet.
Sen måste man åka fast igen för att få prick 1 Olovlig körning.
Sen måste man åka fast ännu en gång för Olovlig körning.

Dom flesta av oss normala folk tänker nog en gång extra innan man kör ut ännu en gång och riskerar bilen/mc
 
tja va ska man säga......är väl bevisat med andra brott att hårdare straff INTE är avskräckande...

Är det inte det när der gäller trafikbrott? De flesta av oss brukar hålla igen när vi rör oss i Norge och Finland pga av de högre straffsatserna, inte sant?
 
Läste artikeln på GP och det är ju såklart bra om man får bort en del körkortslösa, men det är 2 saker som skrämmer mig med nya lagen.

"Polisen behöver inte ta hänsyn till vem som äger fordonet" och "om fordonet värderas AV POLISEN?? till under 9000kronor skrotas det direkt"

Så rent teoretiskt kan du vara på semester och få din nissan 240z stulen av någon körkortslös, som sedan tas av polisen (och du har ju inte anmält den stulen för du är på semester) och polisen säger
-äsh, en gammal nissan från 70-talet dne är ju inte värd nåt
och skickar den till skroten, så kommer du hem från semestern och din oersättliga klassiker är skrotad av polisen, trevligt
 
Hej Bullen.
Jag har precis fyllt 16år och skall börja övningsköra och vill görna köpa mig en egen bil/mc som jag använder vid övningskörningen.
Måste jag registrera den på min mamma/pappa eller hur gör jag?

Ja om du är 16 år tror jag knappast att du har råd med en egen bil och försäkring speciellt inte en hoj, majoriteten av grabbarna och tjejerna som övningskör gör det i föräldrarnas bil. Vill man köpa in en egen mc för övningskörning så kan ju förleden köpa in den och försäkra den för fler förare du kan dessutom inte övningsköra med vem som helst längre utan att gå en kurs först. Jag kan inte se problemet, när jag skulle ta hoj kort så köpte farsan in hojen försäkrade den för fler förare och vi övningskörde, jag hade knappast råd med att köpa hojen och försäkra den.
 
...så nu är det okay med beslagtagna fordon och direktförverkan utan domstolsbeslut under ett visst uppskattat fordonsvärde?

Hoppsan.
Viss skillnad mot för några år sedan här inne, när detta diskuterades senast och det då framställdes som undergången för världen så som vi kände den då.

Är det bara för att exemplen handlar om bilar och körkortslöshet?
Riktlinjerna presenterades i fredags, och Göteborgspolisen är ute och hugger rejält samma helg.
Kan tänka mig att tidigare frustration över luddiga regler kring tillämpning och exekvering har bytts ut mot entusiasm och dådkraft.

Ingen som är nyfiken på hur motsvarande instruktion ser ut vid exempelvis hastighetsöverträdelse - som ju också är ett brott med absoluta underlag att hänvisa till, och som därför borde kunna kvalificera till fordonsbeslag på platsen...?

Vårdslöshet i trafik?

...eller något förenklat förfarande vid stunt och bakhjulsbus?




Beror på hur man räknar.
Som jag ser det så smäller det andra gången du rapporteras för olovlig körning.

Jag reagerar på tidsspannet - 3 år är lång tid!
Översätter man detta tidsintervallet till de övriga saker som diskuterats inom ramen för "extremt beteende" så ser det rättsvårdande systemet ut att ha möjlighet till att bottentråla med bom och få med sig bra mycket mer än väntat upp till ytan.

Bra eller dåligt...?

Jag har inte sett anvisningarna till polisen ännu, men det kommer väl upp i veckan kan tänka.

Visst finns det en stor möjlighet till problem, räcker med att ändra lite vad som anses som extremt......

Att som det redovisas i artikeln nypa kärran/hojen för kända, körkortslösa (sannolikt onyktra/drogade yrkeskriminella) är ju inget problem för oss, "normala" :näsblod, människor.

Problem kan ju däremot uppstå om min lilla rekreationsrepa kommer anses extrem, men med tanke på hur många som stannar så kan det troligen stanna vid att drar man är man extrem och då har man ju valet att stanna/dra när man ser de blinkande ljusen...

Känner till en som alltid åkte oskattat, avställt och utan körkort, mycket känd hos polisen och de enda dom kollade när dom stoppade honom var att han var nykter nog att kunna ta det sansat och föra sig då han oftast hade så mycket på sig att det inte lönade sig att ta in honom och se han vandra ut efter inskrivning i väntan på rättegång.

Att alla de som beter sig som honom skulle bli av med sina fordon funkar bättre än att skriva ännu en rad på åtalet, att de som letar "snuthäng" på somrarna oxå riskerar bli av med sina hojar ser jag som "friendly fire" och det kan man ju påverka genom att hålla sig lite mer på sin kant istället för att snurra i city tills herr polisman tröttnar.

Så, just nu ser jag inga problem, vidgar dom begreppet extremt så gör jag det däremot.
Dock tror jag det kommer dröja innan en "vanlig svensson" blir av med annat än körkortet när man "råkat" gasat lite mycket en onsdagskväll men det är ju avhängit hur man beter sig.

Ska man rejsa på kända vägen till haket i grupp ska man nog inte bli förvånad om dom plockar in en emellanåt, är man "på tur" i grupp på för allmänna hojkollektivet okända vägar är det sannolikt ingen fara för annat än kortet.
 
Läste artikeln på GP och det är ju såklart bra om man får bort en del körkortslösa, men det är 2 saker som skrämmer mig med nya lagen.

"Polisen behöver inte ta hänsyn till vem som äger fordonet" och "om fordonet värderas AV POLISEN?? till under 9000kronor skrotas det direkt"

Så rent teoretiskt kan du vara på semester och få din nissan 240z stulen av någon körkortslös, som sedan tas av polisen (och du har ju inte anmält den stulen för du är på semester) och polisen säger
-äsh, en gammal nissan från 70-talet dne är ju inte värd nåt
och skickar den till skroten, så kommer du hem från semestern och din oersättliga klassiker är skrotad av polisen, trevligt

Nja, riktigt så jobbar inte polisen om vi säger att det nu skulle ske som du säger skulle du inte polisanmäla stölden när du kom hem. Polisen vet vem dom stannade och han skulle då bli dömd för bilstöld, polisen skulle få betala för det beslagtagna fordonet och du skulle få ett mindre skadestånd. Tror du inte att polisen kontaktar ägaren till fordonet vid ett beslag. Om vi säger att du lånat ut bilen till polaren utan körkort så tror jag knappast att man polisanmäler honom henne för grov stöld.
 
Nja, riktigt så jobbar inte polisen om vi säger att det nu skulle ske som du säger skulle du inte polisanmäla stölden när du kom hem. Polisen vet vem dom stannade och han skulle då bli dömd för bilstöld, polisen skulle få betala för det beslagtagna fordonet och du skulle få ett mindre skadestånd. Tror du inte att polisen kontaktar ägaren till fordonet vid ett beslag. Om vi säger att du lånat ut bilen till polaren utan körkort så tror jag knappast att man polisanmäler honom henne för grov stöld.

Lånar du ut ditt fordon till någon som du vet inte har körkort så kan du också bestraffas.

Angående ditt tidigare inlägg angående att gå en kurs, det behövs inte om man ska övningsköra MC. Bil däremot måste man gå en introduktion/handledarkurs.
 
Lånar du ut ditt fordon till någon som du vet inte har körkort så kan du också bestraffas.

Angående ditt tidigare inlägg angående att gå en kurs, det behövs inte om man ska övningsköra MC. Bil däremot måste man gå en introduktion/handledarkurs.

Utan körkort och straff det visste jag men inte att man inte behövde gå en handledarkurs för mc, alltid lär man sig något nytt.
 
Är det inte det när der gäller trafikbrott? De flesta av oss brukar hålla igen när vi rör oss i Norge och Finland pga av de högre straffsatserna, inte sant?

jag vänder på frågan är enda anledningen till att du inte slår ihjäl någon när du blir arg på den att du kan få livstids fängelse?
 
jag vänder på frågan är enda anledningen till att du inte slår ihjäl någon när du blir arg på den att du kan få livstids fängelse?

Fast vem är brottsoffret om man kör för fort på en fin motorväg en sommarkväll med lite trafik?
Här kommer yttre faktorer som vägens beskaffenhet, skyltad hastighet, eventuella straffpåföljder om man åker dit osv in i bilden i större utsträckning inför beslutet om att köra för fort eller ej.

Slår jag ihjäl någon så finns det definitivt ett brottsoffer.
Att slå ihjäl någon är i princip alltid fel.
 
helt rätt zoda men det jag menar är att frågan är om påföljden avskräcker från brottet och ska det stå någon byling å bestämma värdet på något som kan vara stulet från tredjeman å skrota det däremot att pålisen kan beslagta ett fordon när någon kronisk alkis/knarkare är ute å kör stör mig inte alls men ska fordonet förverkas så borde det gå till domstolsbeslut och fastställa ägareförhållande innan ett sådant beslut
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top