Besiktningsmonopolet avskaffas

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://bil.feber.se/link/160773/

Visst så finns det några fördelar, men jag funderar på hur det kommer bli när Börje åker och besiktigar sin sönderrostade, men vråltrimmade gamla Nissan 200sx (med trötta sletna originalbromsar) hos sin polares besiktningsföretag... :va

I norge har man länge kunnat besiktiga sina bilar på var och varannan bilverkstad. Har fungerat bra så som jag förstått det.

"men jag funderar på hur det kommer bli när Börje åker och besiktigar sin sönderrostade, men vråltrimmade gamla Nissan 200sx (med trötta sletna originalbromsar) hos sin polares besiktningsföretag... "

så funkar det ju idag med... jag har varit hur förvånad som helst att vissa saker har gått igenom bara för att man var trevlig och drog lite skämt innan besiktningen.

"men jag funderar på hur det kommer bli när Börje åker och besiktigar sin sönderrostade, men vråltrimmade gamla Nissan 200sx (med trötta sletna originalbromsar) hos sin polares besiktningsföretag... "

så funkar det ju idag med... jag har varit hur förvånad som helst att vissa saker har gått igenom bara för att man var trevlig och drog lite skämt innan besiktningen.

ELLER om man är brud och har enorma bazookas! Har hört diverse historier från exet och hennes polare som fick sina VÄRDELÖSA fordon att gå igenom!

Besiktade hoj förra månaden. Glömde naturligtvis den fula röda reflexen som ska sitta där bak.

Besiktningsmannen kom och frågade ifall jag ville ha en 2:a eller köpa en reflex för 30 kr. Jag köpte och undrade hur detta kom sig.

- Får utöka servicen pga konkurransen var svaret...

Jag var nöjd iallafall:)

(samma service har de numera även för glömd varningstriangel i bil)

ELLER om man är brud och har enorma bazookas! Har hört diverse historier från exet och hennes polare som fick sina VÄRDELÖSA fordon att gå igenom!

vet att det stämmer men hur tänker besiktningsmännen där? står det en tjej med helt enorma bazookas är det klart man försöker få en ombesiktning på dom så de kommer tillbaka?

Besiktade hoj förra månaden. Glömde naturligtvis den fula röda reflexen som ska sitta där bak.

Besiktningsmannen kom och frågade ifall jag ville ha en 2:a eller köpa en reflex för 30 kr. Jag köpte och undrade hur detta kom sig.

- Får utöka servicen pga konkurransen var svaret...

Jag var nöjd iallafall:)

(samma service har de numera även för glömd varningstriangel i bil)

Grattis, jag fick aldrig det valet. ner till macken 1km bort, reflex 50 spänn sen ombesiktning 180kr 5 min senare.. enligt protokollet? jaa. men en paragrafryttare har aldrig fått återkommande besök. Jag väljer definitivt inte den stationen igen.

Fick dock igenom min halvtrimmade saab utan probs på en annan sation tidigare iår. asskön kille i getskägg som va hur soft som helst. Mer sånt!:tummenupp

Hmmm, sant visserligen, "different different but same" (citatet måste la funka omvänt? hehe)

Kommer nu ihåg när jag besiktade min hoj förr-förra året, hade tid kl XX.30 - var där XX.20, blev insläppt vid XX.25 och var ute igen vid XX.28.
fjuttiga tre minuter, fast samtidigt ska man kanske inte klaga? hehe

I år saknade även jag den där reflexen bak, vart att springa iväg till mekonomen och införskaffa en för 30 kr.

Jag är mest rädd för att priset kommer att gå upp, för ned kommer det definitivt inte att gå. Bilprovningen idag har inte något vinstintresse i de fordon de besiktigar som verkstäderna istället kommer att ha.

Att fler osäkra fordon skulle gå igenom tror jag däremot inte blir något större problem.

Hmmm vinstdrivande företag vill ju att det ska bli ombesiktning
Tror inte att detta är någon bra lösning

Dom tänkte väl göra samhället en tjänst genom att placera några spåniga brudar i undermåliga bilar.

Natural selection. :tummenupp

Last edited:
Idag kan man åka till polaren och få 2or släckta på verkstaden, vad är skillnaden?
Är det inte bra att man kan göra en årlig service och få en besikning samtidigt?
Det kanske kan få fart på verkstäderna som just nu går om kull en efter en...

Dom som idag kan släcka 2or får besök i snitt en gång varannan månad av en inspektör och dom tar en bil i högen och går igen allt...
Är det fusk blir man av med sitt tillstånd att släcka 2or.

Jag är mest rädd för att priset kommer att gå upp, för ned kommer det definitivt inte att gå. Bilprovningen idag har inte något vinstintresse i de fordon de besiktigar som verkstäderna istället kommer att ha.

Att fler osäkra fordon skulle gå igenom tror jag däremot inte blir något större problem.

Kolla årsredovisningen för Svensk Bilprovning så skall du se att de gör ganska bra med vinst.

De sa på morronyheterna idag att ett finskt besiktningsföretag ville slå sig in på den svenska marknaden, och att priset förmodligen skulle gå upp rejält, för vi hade bland de lägsta priserna i europa, nästan hälften av snittet....

Att gå med vinst och ha ett vinstintresse är två skilda saker.

ungefär vad jag ville bevisa också.

De sa på morronyheterna idag att ett finskt besiktningsföretag ville slå sig in på den svenska marknaden, och att priset förmodligen skulle gå upp rejält, för vi hade bland de lägsta priserna i europa, nästan hälften av snittet....

Och det verkar som en rimlig affärsidé... att slå sig in på en marknad med målet att ha dubbelt pris kontra motsvarande affärsverksamhet som redan finns där?

Last edited:
Grejen är ju den att om man vill slå sig in på besiktningsmarknaden och konkurrera ut Svensk bilprovning så måste man erbjuda något som de inte gör, t ex lägre priser eller bättre förutsättningar att få sitt fordon godkänd.

Min femtioöring i frågan..

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back