Besiktningsfråga

Centurion

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Yamaha R1
Vid de tillfällen jag tidigare besiktigat min R1:a så har besiktningsmannen varit på väg att luta upp hojen på sidostödet (så framhjulet hamnat i luften), för att kunna kolla styrlager och hjullager. Jag har då stoppat honom eftersom jag läst att sidostödet kan vika sig eller gå av, jag har även hört att fästet i ramen kan bli snett. Han har då efter lite dividerande motvilligt gett med sig och låtit bli att göra det. Nu är det dags snart för besiktning igen och det blir förmodligen samma diskussion igen.

Hur gör ni, låter ni besiktningsmannen luta upp hojen på sidostödet eller säger ni ifrån? Kan det bli skador på stödet om man gör på det här viset?

Vid de tillfällen jag tidigare besiktigat min R1:a så har besiktningsmannen varit på väg att luta upp hojen på sidostödet (så framhjulet hamnat i luften), för att kunna kolla styrlager och hjullager. Jag har då stoppat honom eftersom jag läst att sidostödet kan vika sig eller gå av, jag har även hört att fästet i ramen kan bli snett. Han har då efter lite dividerande motvilligt gett med sig och låtit bli att göra det. Nu är det dags snart för besiktning igen och det blir förmodligen samma diskussion igen.

Hur gör ni, låter ni besiktningsmannen luta upp hojen på sidostödet eller säger ni ifrån? Kan det bli skador på stödet om man gör på det här viset?

Jag brukar sätta en domkraft under hojjen o lyfta den mot sidostödet när jag t.ex ska ta av hjulet o min är en ganska tung hoj

Har gjort så på flertalet hojar när kedjan ska smörjas. Hittills har det gått bra.
på nuvarande hoj behöver jag inte fundera på det, har kardan och centralstöd:rodnar

Stödet är ju gjort för att hålla hela vikten inte 10 kilo bara. Eller vad vet jag?

Annars kan du väll ta i lite själv och "hjälpa" stödet lite.

Jag har fått infon från besiktningsman att de slutat kontrollera framhjulslager på hojar utan centralstöd. Skälet var att en (eller möjligen flera) besiktningsmän klantat sig och tappat "kundens" hoj.

Att stödet inte skulle hålla, det tror jag knappast.

/Stefan M

Inga problem så länge du inte har att göra med saker i aluminium, som på en kross tex.

Senaste besiktningen gjorde jag i Borås (premiär för mig).
De hade en helt egen MC-lucka med lyftbord. Proffsigt.

Har för mig att SBP i Skövde har det så också.

Senaste besiktningen gjorde jag i Borås (premiär för mig).
De hade en helt egen MC-lucka med lyftbord. Proffsigt.

Har för mig att SBP i Skövde har det så också.

SBP i Lund har oxo lyftbord...men inte fan kollar dom framhjulslager för det.

@trådskaparn:Stödet klarar att bära hojens vikt, nada problem. Gör personen inte rätt när han sliter upp hojen så kan jag förstå att det viker sig...men det är för att stödet fälls in.

Besiktade idag och han som besiktade, en mycket trevlig man förövrigt, berättade att de gör alternativ metod när det är sidostöd och kåpa under motorn, utifall stödet viker sig.

Lyftbord och en liten grejj som de spinner upp framhjulet i hastighet med för att sedan lyssna om något lager är kasst. Detta har de iaf i lilla piteå...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing