Besiktningsdags !! Vad ska man tänka på??

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
GSX-R 1000
Hello, en ny säsong närmar sig för en massa underbar hojåkning.

Tyvärr e de också dags att besikta hojjen för första gången.

Ni som vet av tidigare erfarenhet, vad ska man tänka på?

självklart så har man ju modifierat hojjen lite med miniblinkers, tailguard å akrapovitchrör m.m

Hur gnälliga är de på besiktningen? Man har ju hört att en och annan fått 2:or efter olika bedömningar.

Så lite hjälp skulle uppskattas så att man åtminstone kan börja säsongen med å va laglig ;)

E-godkända miniblinkers bör inte vara något problem.
Se även till så att du har en reflex baktill.

Hur nitiska är dom mot icke e-märkta miniblinkare ni som har sådana och besiktigar med dom på, hur går det?

Hänger på dagshumöret hos bes-mannen,har jag märkt.
Glöm inte kedjeskydd,reflex,som sagt,backspeglar e det ju lag på numera,kolla ljusbilden,styrlager,kedjespänning,ja du hajar.....

Hur nitiska är dom mot icke e-märkta miniblinkare ni som har sådana och besiktigar med dom på, hur går det?

I mitt fall kollade de E märket, plus att han frågade om avståndet var detsamma som med orginal blinkers. Vilket det inte är, men frågade gjorde han och godkänd, det blev den.

Bilprovningen.se skrev:
Motorcykel
Kom ihåg att kontrollera:

1. kontakter och reglage
2. ljus och signaler
3. kedja och kedjelås, att kedjelåset är rätt monterat
4. däckens mönsterdjup, minst 1mm över hela slitbanan
5. att reflexen bak är hel
6. fram- och bakgroms, slitage och skador på belägg
7. vassa kanter på vindskyddet eller på "mössan" på strålkastaren
8. skicket på broms- och bränsleslangar, sprickor med mera
9. framgaffelns funktion
10. att det inte finns oljeläckage
11. stötdämpare bak, funktion och täthet
12. att skyltlyktan fungerar
13. att det finns varningstriangel för trehjuliga motorcyklar
14. kontrollampa för helljus (från 1984 års modell)
Där har du dem de anger på Bilprovningens hemsida iaf.

http://www.bilprovningen.se/externt...57115788567C125718F0033786A!opendocument&m=29

Brukar inte va så mkt att tänka på egentligen. Sätt på orginalpipan, så är du på den säkra sidan. Mini-blinkers brukar inte va nåt problem, mina kommenterade han inte ens. Kedjan ska va lagom spänd och däcken ska ha mönster kvar. Alla lampor+ tuta ska funka, styrlager osv ska va ok.

Det är ju inte som med bilar direkt med rostiga balkar o sånt skit.... :tummenupp

/paco

Om du bytt kåpglas,glöm inte att du måste ha en list på kanten !!!

Det där har jag aldrig begripit. Det sitter ju inte ngn list på originalglaset...varför i hela H-VETET ska det sitta på ett utbytes? :va

Precis,men orginalglaset brukar vara gjutet med en mjuk kant,liksom.
Som om det hjälper när man dojjar bort det vid en vurpa....:D

Schyyyst... Tack för hjälpen, de e ju så gnidiga besikningsmännen ibland, speciellt det där med miniblinkers har jag hört.

Ska det inte vara ett viss avstånd mellan höger å vänster blinkers på typ 30 cm ??

Ett akrapovitchrör borde väl gå igenom,
mitt orginal har jag slipat ner lite... (med hjälp av marken ) :D

Avstånd mellan blinkers.

Schyyyst... Tack för hjälpen, de e ju så gnidiga besikningsmännen ibland, speciellt det där med miniblinkers har jag hört.

Ska det inte vara ett viss avstånd mellan höger å vänster blinkers på typ 30 cm ??

Ett akrapovitchrör borde väl gå igenom,
mitt orginal har jag slipat ner lite... (med hjälp av marken ) :D

Besikningsmännen sa till mig att det ska vara minst 180mm mellan dom "blinkande" ytorna, d.v.s innersidan av glasen och det skulle vara E-märkt glas, och det ska vara orange "blinkning". Det var vad dom sa till mig när jag frågade idag.

Besiktade hojjen i förra veckan, orkade inte byta rykrör till orginal, men det var inga som helst problem. Lät skönt när besiktningsmannen drog iväg på testrundan. :)

/M

Tja! måste dessvärre oxå besiktiga hojen! är det ngn som vet om det går igenom med nummerplåten i hjulhuset med tillhörade lysdiod, ja menar det syns ju lika bra där, tycker jag iaf!!!!!!

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back