besiktning?

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Hoj
Cbr 954
jag undrar om det är någon som vet om man måste ha backspeglarna på när man ska besikta hojen i vår..?
tacksam för svar..

Besiktade min med enbart vänster backspegel i somras.. gick igenom. Var själv orolig.

tror man inte behöver backspeglar på en hoj har för mig att det inte e lag på det..så du klarar dig nog bra utan

Jag tror du måste ha vännster bakspegel på...
Med tanke på den farliga vänster svängen du gör ibland..
Samt att du inte ska behöva vrida naken av dej när du ska titta bakom dej..

Mvh Pera

Vafan :mad: då satte jag på min helt i onödan, hade bara på vänster dock så besväret var väl inte så stort.

opium skrev:
är du säker på detta? har du fått igenom din utan speglar el?
måste man sätta på luftburkslocket förresten?

Nej jag har inte besiktigat min alls :)
Om du måste sätta på luftburkslocket??? Klart du måste. Och dom klistermärken som sitter på orginal måste oxo sitta på.

Jag har kört igenom två olika hojar utan speglar. Inte ett ord sa dem om det.

mm men hur e det med luftburken då?
har ju inte delarna till luftburken kvar till besiktning..
nån som vet var man kan få fram sånt om det nu behövs...?

opium skrev:
jag undrar om det är någon som vet om man måste ha backspeglarna på när man ska besikta hojen i vår..?
tacksam för svar..

Det där är lite upp till besiktningsmannens bedömning. Med en Duke KAN det ju misstänkas att du drar en och annan repa i stan och vips blir bedömningsgrunderna andra. T. ex bullernivå, nummerplåtsbelysning, kedjeskydd etc. Jag besiktigade min XR 650 med öppet system och det mesta i elväg ur funktion, men som besiktaren sa, "Det syns ju ganska tydligt var du använder hojen" (läs: 250 kg lera på den...)

opium skrev:
tacksam för svar..

hörde av min kompis som arbetar som *farbror blå* :mad:
och han sa att man inte behövde det :tummenupp

Jo det är sant att backspegel inte kontrolleras MEN om man ska lite hård på en punkt. Det är dessa hojar som är helfordonsgodkända, då ska allt som sattes ditt på fabriken ska sitta på hojen då "även backspeglar". Men som sagt om man nu ska vara riktigt hård på vissa regler.

Men om du har en backspegel och glas påtagligt skadat eller saknas ja då får du anmärkning! 2x :tungan

BackspegelKrav gäller 3-hjulig MC med förarhytt eller slutet karosseri
Har du ingen backspegel på 3-hjulig då är det återbesök! :D

Last edited:
Hur är det med blinkers, behöver man det? vad säger polisen om det, räcker det inte om man håller ut handen när man ska svänga som förr i tiden :D

Ninja Racer skrev:
Hur är det med blinkers, behöver man det? vad säger polisen om det, räcker det inte om man håller ut handen när man ska svänga som förr i tiden :D

Pröva så får du se! Glöm inte att meddela oss sen! :hihi

Ninja Racer skrev:
Enl. besiktningen när jag ringde till de så var man tvungen att ha blinkers. De sade även (som någon annan sade här i forumet) att backspeglar behöver du bara ha om motorcykeln har hytt.

- Johan

mr_rockster skrev:
Enl. besiktningen när jag ringde till de så var man tvungen att ha blinkers. De sade även (som någon annan sade här i forumet) att backspeglar behöver du bara ha om motorcykeln har hytt.

- Johan

Det var nog lite ironi från Ninja Racer! :lol

Code:
Det var nog lite ironi från Ninja Racer!

Nja undrade mest om ni har blinkers eller inte, mina åkte bort samtidigt som bateriet och startmotorn i jakten på lägre vikt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show