Besiktning

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Frågan kanske har varit uppe förr...

Har kommit så långt att min hoj skall besiktigas inom en rimlig framtid men hur seriöst är det egentligen. Har ju byggt om min rätt så kraftigt. Ramen är omsvetsad, fälgarna utbytta, bromsar, motor för att inte tala om allt annat småpill som gör att den inte ens liknar den mc som rullade ur fabriken en gång i tiden.
Bryr sig besiktiningsgubbarna om sånt här eller är det lungt?
Nån som fått problem vid en besiktning?
 
Tysken skrev:
Frågan kanske har varit uppe förr...

Har kommit så långt att min hoj skall besiktigas inom en rimlig framtid men hur seriöst är det egentligen. Har ju byggt om min rätt så kraftigt. Ramen är omsvetsad, fälgarna utbytta, bromsar, motor för att inte tala om allt annat småpill som gör att den inte ens liknar den mc som rullade ur fabriken en gång i tiden.
Bryr sig besiktiningsgubbarna om sånt här eller är det lungt?
Nån som fått problem vid en besiktning?

Är nog rätt så säker på att du måste regga om Streetfucker´n tyvärr :(

Å andra sidan vet ifan om dom märker nåt? dom vet ju inte ens att man inte kan trycka in kopplingen o starta när neutralen är i :kocko
 
Last edited:
Gpx skrev:
Är nog rätt så säker på att du måste regga om Streetfucker´n tyvärr :(

Ja då är det verkligen kört för kiosken klarar inte en närmre koll. Jaja, man kan ju åka obesiktigat oxå.
 
Nä, dom berömde min polare för hans trumbroms fram. Väldans va den tog sa besiktningsmannen.

Suck.
 
Tysken skrev:
Frågan kanske har varit uppe förr...

Har kommit så långt att min hoj skall besiktigas inom en rimlig framtid men hur seriöst är det egentligen. Har ju byggt om min rätt så kraftigt. Ramen är omsvetsad, fälgarna utbytta, bromsar, motor för att inte tala om allt annat småpill som gör att den inte ens liknar den mc som rullade ur fabriken en gång i tiden.
Bryr sig besiktiningsgubbarna om sånt här eller är det lungt?
Nån som fått problem vid en besiktning?

Tjena,
Mkt beror på vad du gjort, är det samma gaffel och sving? Vad har du svetsat?? Är det mer effekt nu?

Jag torskade ju ganska ordentligt på AB Svensk Bilprovning..
Ringde och snackade med en bes. ingenjör innan jag började bygga om min
Z1000, han sa att sålänge jag inte rörde styrhuvudet (i ramen) var det
lugnt. (effekt = orginal)
Mailade Bilprovningen och förklarade vad jag skulle göra och fick till svar att
det bör gå bra utan reg. bes.

Besiktade 1a gången ifjol och det var lugnt, bes. gubben kikade och tyckte
ombyggnaden såg bra ut. Åkte dit på ljudnivå och styrlager... Om bes.
gick fint på en annan station, även där kikade dom på bygget å sa inget...

MEN i år hamnade jag hos en som kunde lite mer än sina kollegor och jag åkte
på en regbes. Dock slapp jag blanda in SFRO som tur var!! Tydligen trädde
någon "lag" i kraft 1 juni(?) ifjol som sa att alla amatörbyggen var tvungna
genom SFRO, tidigare var det bara i de fall SBP tyckte det var nödvändigt
som var tvungen att först få en bes. av SFRO. Jag hade bevis att jag påbörjat före
det nya trädde i kraft och arbetar med svetskontroll så.. *puh*

Om du åker till en station där gubbarna är sega och slappa kan du klara
dig, men det riktiga är nog tyvärr först SFRO och sedan bilprovningen.
Beror ju på vad du svetsat i ramen, om gaffelvinkel och längd axel-axel
är samma som org., vad du har för motor etc.

/Danne
 
Gaffelvinkel är original. Motorn, fälgar, bromsar och sving är utbytt och bakramen är ombyggd. Sen är ju styrkronor och styre annorlunda oxå
 
Hur bär man sig åt för att få tex en r1 streetfighter HELT laglig?
Kan man typa om den fast man endast har tagit bort kåpor samt monterat e-märkta lampor, eller måste man ha ändrat chassiet för att kunna få den omtypad?

Bara en fundering...
 
Får se vad bilprovningen säger om min båge imörra.
Första gången jag besiktigar den när den är i min ägo.
Förlängd baksving och breddad bakfälg.. :arsele

Hoppas jag får nått blindstyre! :4skrika
 
Elgasen skrev:
Hur bär man sig åt för att få tex en r1 streetfighter HELT laglig?
Kan man typa om den fast man endast har tagit bort kåpor samt monterat e-märkta lampor, eller måste man ha ändrat chassiet för att kunna få den omtypad?

Bara en fundering...

Är den helfordonsgodkänd är det nog rätt kört att då den laglig
 
De klagade inte något på min förlängda sving å breddade bakdäck iafall :)
Men en 2'a fick man för packboxarnas läkage i gafflarna, men det visste
ja redan om ...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top