Tysken skrev:
Frågan kanske har varit uppe förr...
Har kommit så långt att min hoj skall besiktigas inom en rimlig framtid men hur seriöst är det egentligen. Har ju byggt om min rätt så kraftigt. Ramen är omsvetsad, fälgarna utbytta, bromsar, motor för att inte tala om allt annat småpill som gör att den inte ens liknar den mc som rullade ur fabriken en gång i tiden.
Bryr sig besiktiningsgubbarna om sånt här eller är det lungt?
Nån som fått problem vid en besiktning?
Tjena,
Mkt beror på vad du gjort, är det samma gaffel och sving? Vad har du svetsat?? Är det mer effekt nu?
Jag torskade ju ganska ordentligt på AB Svensk Bilprovning..
Ringde och snackade med en bes. ingenjör innan jag började bygga om min
Z1000, han sa att sålänge jag inte rörde styrhuvudet (i ramen) var det
lugnt. (effekt = orginal)
Mailade Bilprovningen och förklarade vad jag skulle göra och fick till svar att
det bör gå bra utan reg. bes.
Besiktade 1a gången ifjol och det var lugnt, bes. gubben kikade och tyckte
ombyggnaden såg bra ut. Åkte dit på ljudnivå och styrlager... Om bes.
gick fint på en annan station, även där kikade dom på bygget å sa inget...
MEN i år hamnade jag hos en som kunde lite mer än sina kollegor och jag åkte
på en regbes. Dock slapp jag blanda in SFRO som tur var!! Tydligen trädde
någon "lag" i kraft 1 juni(?) ifjol som sa att alla amatörbyggen var tvungna
genom SFRO, tidigare var det bara i de fall SBP tyckte det var nödvändigt
som var tvungen att först få en bes. av SFRO. Jag hade bevis att jag påbörjat före
det nya trädde i kraft och arbetar med svetskontroll så.. *puh*
Om du åker till en station där gubbarna är sega och slappa kan du klara
dig, men det riktiga är nog tyvärr först SFRO och sedan bilprovningen.
Beror ju på vad du svetsat i ramen, om gaffelvinkel och längd axel-axel
är samma som org., vad du har för motor etc.
/Danne