martinjohansson
Ny medlem
Hej, måste man ha orginal avgassystem på en motorcykel vid besiktning?
Gäller en cf moto 650.
92 db tror jag det stod på ramen.
Gäller en cf moto 650.
92 db tror jag det stod på ramen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Beror helt på vem man får som besiktningsman.. jag har nog dock alltid besiktigat med slipon och det har aldrig varit några problem! Ser att du bor i Falköping. Vet att min vän besiktigade sin 1290 på dekra där med helsystem (och db-killer då) och han rekommenderade dom varmt![]()
Vid min senaste besiktning tog gubben fram en dB-mätare, ställde den ca 50cm från hojen och höll gaspådrag på 6000RPM konstant och mätte. Var då med eftermarknadsdämpare (originalen ligger i källaren, med skyddsplasten från fabrik fortfarande på).
Gick genom.
Jag kan inte hitta i någon författning att MC ska avgastestas med fyrgasmätare, alltså på samma sätt som för bilar. Det är fortfarande okulärbesiktning där man bedömer röktäthet.
Rätta mig gärna om jag har fel!
Om du klarar bullerkraven och sedan säger att katten sitter i ljuddämparen, vad ska dom göra då?
Det kräver stor kännedom om den aktuella mc modellen för syna bluffen.
Nja tex ktm 690 har katten i ljuddämparen.
Det jobbiga blir väl om det skulle bli ändring och besiktningen skulle börja att mäta avgasvärdena på hojarna som på bilar, är väl inte helt otroligt att det kan bli verklighet framöver i den miljöhets som nu råder speciellt i Sverige. Då lär man väl få problem om man är utan katalysator, SAI och lambdasonder och sånt som man brukar ta bort. Man gör nog klok i att spara original grejerna så man kan återställa hojen uti fall att det skulle bli krav på avgasvärdena.
Triumph Thruxton 900 ska förövrigt också ha katalysatorer i original ljuddämparna, i alla fall enligt vad som sägs.
Är ju samma sak med helfordonsgodkännandet har man otur så kan man ju åka på besiktning om man ändrat nåt för egentligen får man ju inte ändra nåt alls om man inte har för det exakta fordonet helfordonsgodkända grejer om ska hård dra det.
Att man sen kan klara sig undan det är ju en annan sak, skulle tro de flesta av Norrbotten bilar är olagliga då det kommer till helfordonsgodkännandet då det sitter extraljus och LED-ramper på dessa bilar där möjligtvis nåt fåtal kan vara lagligt monterade om man ser till helfordonsgodkännandet.
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |