Besiktning vid ombygge?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har sökt lite men inte riktigt hittat något bra svar.

Hur är besiktningen när man kommer in med sin ombyggda hoj?

Funderar lite på hur det kommer gå med min eftersom bakramen inte är original längre?
Lättast är väl att dölja det hela och att säga att det är original, samt montera originalsystem så de inte blir irriterade på något annat och vill jävlas.

Hur har ni andra gjort?
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Så länge det inte är gjort några ingrepp i hjulbas, gaffelvinkel, svingarm, stötdämpare, bromsar, osv. så är det lugnt. Kosmetiska förändringar har ingenting med motorcykelns funktion att göra i regel.

Din Kawa ska gå igenom utan några som helst problem.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Så länge det inte är gjort några ingrepp i hjulbas, gaffelvinkel, svingarm, stötdämpare, bromsar, osv. så är det lugnt. Kosmetiska förändringar har ingenting med motorcykelns funktion att göra i regel.

Din Kawa ska gå igenom utan några som helst problem.

Så bakramen räknas inte in då :va
På min hoj så är den ju inte demonterbar / Var inte demonterbar:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Så bakramen räknas inte in då :va
På min hoj så är den ju inte demonterbar / Var inte demonterbar:)

Som sagt, har du inte flyttat på några stötdämparinfästningar eller ändrat geometrin på hojen på något sätt så är det bara tuta och köra.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Som sagt, har du inte flyttat på några stötdämparinfästningar eller ändrat geometrin på hojen på något sätt så är det bara tuta och köra.

:banana:banana:banana
Taaaaaack =)

Så när ska du skänka din hoj till mig :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
:banana:banana:banana
Taaaaaack =)

Så när ska du skänka din hoj till mig :D

Antingen när den inte går genom besiktning / SFRO eller när jag spränger motorn. :D

Fast då behåller jag ju såklart allt som är bra att ha. Fälgar, förgasare, stötdämpare, gaffel, osv. :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Antingen när den inte går genom besiktning / SFRO eller när jag spränger motorn. :D

Fast då behåller jag ju såklart allt som är bra att ha. Fälgar, förgasare, stötdämpare, gaffel, osv. :tummenupp

Det låter bra =) Den hade blivit en perfekt tavla :D
Tjejen kan få måla till hjul och sånt på väggen :tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Så länge det inte är gjort några ingrepp i hjulbas, gaffelvinkel, svingarm, stötdämpare, bromsar, osv. så är det lugnt. Kosmetiska förändringar har ingenting med motorcykelns funktion att göra i regel.

Din Kawa ska gå igenom utan några som helst problem.

Spelar åldern på cykeln någon roll? Är det någon skillnad på helfordonsgodkända och äldre knarrar?

Bryr sig besiktningen om ifall man sätter på andra/större/bättre bromsar på en 30 år gammal hoj? Kräver det omregistrering av fordonet på något sätt?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Stämmer detta verkligen?? Den är ju ombyggd utan passagerarplats? Min tveksamhet beror på att jag skall besiktiga min fighter i år och den har heller ingen passagerarplats längre men å andra sidan bultad bakram.
Eller dom kanske inte bryr sig på besiktningen?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Om man ska vara riktigt anal så tror jag tyvärr inte att det är godkänt, enligt regelboken då. Eftersom det är en modifiering av huvudramen. Hur vida det är ok om bakramen var bultad från början vet jag inte.
Skulle nog försöka göra allt så snyggt som möjligt och hoppas att den går igenom. Dvs att allt som de kollar ska vara långt över gränsen för godkänt. Ligger man på den starka sidan så finns det ingen anledning att leta andra "fel" på cykeln.
Se även till att ha passagerarsadel på något vänster.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om du ahr tur så går den igenom, men som Fredda skrev så är risken stor att det inte går.
Egentligen ska du registreringsbesiktiga hojen då du har byggt om bakdelen och tagit bort passagerarsadeln m.m.:gnissla
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Folk har klarat sig med värre ombyggnationer genom besiktning. Ser inte varför en ny bakdel skulle fälla han.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Om du ahr tur så går den igenom, men som Fredda skrev så är risken stor att det inte går.
Egentligen ska du registreringsbesiktiga hojen då du har byggt om bakdelen och tagit bort passagerarsadeln m.m.:gnissla

Nja, då var jag nog inte tydlig nog. Menade mest att om man träffar på en besiktningsman med dåligt humör och massa halvtvivelaktiga lösningar som ligger på gränsen så är det nog sådär. Men är allt fint och bra gjort, alla lampor lyser som det ska, reflexen bak sitter där den ska, däcken och drivpaketet är finfint så är det nog chill.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nja, då var jag nog inte tydlig nog. Menade mest att om man träffar på en besiktningsman med dåligt humör och massa halvtvivelaktiga lösningar som ligger på gränsen så är det nog sådär. Men är allt fint och bra gjort, alla lampor lyser som det ska, reflexen bak sitter där den ska, däcken och drivpaketet är finfint så är det nog chill.

Okej. Ja, min SR gick igenom prickfritt senast och den frutade olja genom vevhusventilation som en bombat oljefält i Irak. Helljuset var rent åt helvete m.m. Gubben var nog så sugen på provkörningen att han såg mellan fingrarna:D Hade i alla fall världens största flin när han kom tebax.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag försöker fixa så allt är topp skick innan bes.

Strypningar monterade, originaldämpare, alla lampor är E-märkta och monterade på rätt sätt, stor ful nummerskyltbelysning, reflex osv osv.
Bra däck och nytt bakdrev samt bra spänn på kedjan =).
Får se om jag gör en plåt över den del av ramen som synes, så borde de inte klaga/se.

Får väll ljuga om att bakramen är original i värsta fall om de frågar om pass pinnar och sadel
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Jag försöker fixa så allt är topp skick innan bes.

Strypningar monterade, originaldämpare, alla lampor är E-märkta och monterade på rätt sätt, stor ful nummerskyltbelysning, reflex osv osv.
Bra däck och nytt bakdrev samt bra spänn på kedjan =).
Får se om jag gör en plåt över den del av ramen som synes, så borde de inte klaga/se.

Får väll ljuga om att bakramen är original i värsta fall om de frågar om pass pinnar och sadel

Det spelar mindre roll om bakdelen är ombyggd under plasten.

Är hojen reggad med 1 pass, så ska det lagenligt finnas pinnar och "sittplats" (men den behöver inte nödvändigtvis vara försedd med sittdyna!)

(Snarlik "modifiering" som att skruva bort vissa säkerhetsbälten i bilen!!)

Så skruva dit pinnarna iaf.

Får du föreläggande om Reg-bes, så finns det inget annat att göra än att regga!!
(Och då ska ALLT vara i originalutförande!!)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det spelar mindre roll om bakdelen är ombyggd under plasten.

Är hojen reggad med 1 pass, så ska det lagenligt finnas pinnar och "sittplats" (men den behöver inte nödvändigtvis vara försedd med sittdyna!)

(Snarlik "modifiering" som att skruva bort vissa säkerhetsbälten i bilen!!)

Så skruva dit pinnarna iaf.

Får du föreläggande om Reg-bes, så finns det inget annat att göra än att regga!!
(Och då ska ALLT vara i originalutförande!!)

Hade gärna skruvat dit pinnarna, om jag hade något att skruva fast dem i.

Dock så löser det sig nog på ett annat sätt :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top