Besiktning vid ombygge?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har sökt lite men inte riktigt hittat något bra svar.

Hur är besiktningen när man kommer in med sin ombyggda hoj?

Funderar lite på hur det kommer gå med min eftersom bakramen inte är original längre?
Lättast är väl att dölja det hela och att säga att det är original, samt montera originalsystem så de inte blir irriterade på något annat och vill jävlas.

Hur har ni andra gjort?
 
Last edited:
Så länge det inte är gjort några ingrepp i hjulbas, gaffelvinkel, svingarm, stötdämpare, bromsar, osv. så är det lugnt. Kosmetiska förändringar har ingenting med motorcykelns funktion att göra i regel.

Din Kawa ska gå igenom utan några som helst problem.
 
Så länge det inte är gjort några ingrepp i hjulbas, gaffelvinkel, svingarm, stötdämpare, bromsar, osv. så är det lugnt. Kosmetiska förändringar har ingenting med motorcykelns funktion att göra i regel.

Din Kawa ska gå igenom utan några som helst problem.

Så bakramen räknas inte in då :va
På min hoj så är den ju inte demonterbar / Var inte demonterbar:)
 
Så bakramen räknas inte in då :va
På min hoj så är den ju inte demonterbar / Var inte demonterbar:)

Som sagt, har du inte flyttat på några stötdämparinfästningar eller ändrat geometrin på hojen på något sätt så är det bara tuta och köra.
 
:banana:banana:banana
Taaaaaack =)

Så när ska du skänka din hoj till mig :D

Antingen när den inte går genom besiktning / SFRO eller när jag spränger motorn. :D

Fast då behåller jag ju såklart allt som är bra att ha. Fälgar, förgasare, stötdämpare, gaffel, osv. :tummenupp
 
Antingen när den inte går genom besiktning / SFRO eller när jag spränger motorn. :D

Fast då behåller jag ju såklart allt som är bra att ha. Fälgar, förgasare, stötdämpare, gaffel, osv. :tummenupp

Det låter bra =) Den hade blivit en perfekt tavla :D
Tjejen kan få måla till hjul och sånt på väggen :tummenupp
 
Så länge det inte är gjort några ingrepp i hjulbas, gaffelvinkel, svingarm, stötdämpare, bromsar, osv. så är det lugnt. Kosmetiska förändringar har ingenting med motorcykelns funktion att göra i regel.

Din Kawa ska gå igenom utan några som helst problem.

Spelar åldern på cykeln någon roll? Är det någon skillnad på helfordonsgodkända och äldre knarrar?

Bryr sig besiktningen om ifall man sätter på andra/större/bättre bromsar på en 30 år gammal hoj? Kräver det omregistrering av fordonet på något sätt?
 
Stämmer detta verkligen?? Den är ju ombyggd utan passagerarplats? Min tveksamhet beror på att jag skall besiktiga min fighter i år och den har heller ingen passagerarplats längre men å andra sidan bultad bakram.
Eller dom kanske inte bryr sig på besiktningen?
 
Om man ska vara riktigt anal så tror jag tyvärr inte att det är godkänt, enligt regelboken då. Eftersom det är en modifiering av huvudramen. Hur vida det är ok om bakramen var bultad från början vet jag inte.
Skulle nog försöka göra allt så snyggt som möjligt och hoppas att den går igenom. Dvs att allt som de kollar ska vara långt över gränsen för godkänt. Ligger man på den starka sidan så finns det ingen anledning att leta andra "fel" på cykeln.
Se även till att ha passagerarsadel på något vänster.
 
Om du ahr tur så går den igenom, men som Fredda skrev så är risken stor att det inte går.
Egentligen ska du registreringsbesiktiga hojen då du har byggt om bakdelen och tagit bort passagerarsadeln m.m.:gnissla
 
Folk har klarat sig med värre ombyggnationer genom besiktning. Ser inte varför en ny bakdel skulle fälla han.
 
Om du ahr tur så går den igenom, men som Fredda skrev så är risken stor att det inte går.
Egentligen ska du registreringsbesiktiga hojen då du har byggt om bakdelen och tagit bort passagerarsadeln m.m.:gnissla

Nja, då var jag nog inte tydlig nog. Menade mest att om man träffar på en besiktningsman med dåligt humör och massa halvtvivelaktiga lösningar som ligger på gränsen så är det nog sådär. Men är allt fint och bra gjort, alla lampor lyser som det ska, reflexen bak sitter där den ska, däcken och drivpaketet är finfint så är det nog chill.
 
Nja, då var jag nog inte tydlig nog. Menade mest att om man träffar på en besiktningsman med dåligt humör och massa halvtvivelaktiga lösningar som ligger på gränsen så är det nog sådär. Men är allt fint och bra gjort, alla lampor lyser som det ska, reflexen bak sitter där den ska, däcken och drivpaketet är finfint så är det nog chill.

Okej. Ja, min SR gick igenom prickfritt senast och den frutade olja genom vevhusventilation som en bombat oljefält i Irak. Helljuset var rent åt helvete m.m. Gubben var nog så sugen på provkörningen att han såg mellan fingrarna:D Hade i alla fall världens största flin när han kom tebax.
 
Jag försöker fixa så allt är topp skick innan bes.

Strypningar monterade, originaldämpare, alla lampor är E-märkta och monterade på rätt sätt, stor ful nummerskyltbelysning, reflex osv osv.
Bra däck och nytt bakdrev samt bra spänn på kedjan =).
Får se om jag gör en plåt över den del av ramen som synes, så borde de inte klaga/se.

Får väll ljuga om att bakramen är original i värsta fall om de frågar om pass pinnar och sadel
 
Jag försöker fixa så allt är topp skick innan bes.

Strypningar monterade, originaldämpare, alla lampor är E-märkta och monterade på rätt sätt, stor ful nummerskyltbelysning, reflex osv osv.
Bra däck och nytt bakdrev samt bra spänn på kedjan =).
Får se om jag gör en plåt över den del av ramen som synes, så borde de inte klaga/se.

Får väll ljuga om att bakramen är original i värsta fall om de frågar om pass pinnar och sadel

Det spelar mindre roll om bakdelen är ombyggd under plasten.

Är hojen reggad med 1 pass, så ska det lagenligt finnas pinnar och "sittplats" (men den behöver inte nödvändigtvis vara försedd med sittdyna!)

(Snarlik "modifiering" som att skruva bort vissa säkerhetsbälten i bilen!!)

Så skruva dit pinnarna iaf.

Får du föreläggande om Reg-bes, så finns det inget annat att göra än att regga!!
(Och då ska ALLT vara i originalutförande!!)
 
Det spelar mindre roll om bakdelen är ombyggd under plasten.

Är hojen reggad med 1 pass, så ska det lagenligt finnas pinnar och "sittplats" (men den behöver inte nödvändigtvis vara försedd med sittdyna!)

(Snarlik "modifiering" som att skruva bort vissa säkerhetsbälten i bilen!!)

Så skruva dit pinnarna iaf.

Får du föreläggande om Reg-bes, så finns det inget annat att göra än att regga!!
(Och då ska ALLT vara i originalutförande!!)

Hade gärna skruvat dit pinnarna, om jag hade något att skruva fast dem i.

Dock så löser det sig nog på ett annat sätt :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top