Besiktning med breadbox delete

Clas-Daniel

Medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
Halloj,
Jag funderar på att göra en breadbox delete på min Z900 2021. Kommer man igenom besiktningen om man har originalröret på eller ett slip-on med db-killer?

Halloj,
Jag funderar på att göra en breadbox delete på min Z900 2021. Kommer man igenom besiktningen om man har originalröret på eller ett slip-on med db-killer?
Använd sunt förnuft. För högljudda hojar är aldrig en fröjd vid besiktning.

Låter den bara lite mer än original är det nog lugnt.

Jag har öppet 2,5" system med öppen slutdämpare, men dock en turbo på grenröret som dödar en del. Den basar dock på ganska bra i besiktningshallen men går alltid igenom.

Last edited:
Använd sunt förnuft. För högljudda hojar är aldrig en fröjd vid besiktning.

Låter den den bara lite mer än original är det nog lugnt.

Jag har öppet 2,5" system med öppen slutdämpare, men dock en turbo på grenröret som dödar en del. Den basar dock på ganska bra i besiktningshallen men går alltid igenom.
"Nej nej, det är inte en turbokonvertering, det är en rotationsljuddämpare!" :hihi

Halloj,
- Jag kommer göra samma sak på min -24, och har läst mig till att sålänge man inte kapar katten och monterar på någon trumpet som slutburk så ska det ordna sig med besiktningen.

- Jag kommer göra samma sak på min -24, och har läst mig till att sålänge man inte kapar katten och monterar på någon trumpet som slutburk så ska det ordna sig med besiktningen.
Bortsett från det här med helfordonsgodkännandet då, är det en nitisk kontrollant, eller om andra saker är lite tveksamma, så kan det bli underkänt.

Kraven vid Kontrollbesiktning av både Bil och MC finns här.
Uppfyller hojen MC-kraven går den igenom.
Bullrar den för mycket är den klassiska lösningen att ta av ljuddämparen och stoppa in några diskbollar i ljuddämparen. Fodrar dock dB-killer eller liknande så diskbollarna inte blåser ut.
Finns nog också hos ICA MAXI, WILLYS och liknande butiker.

Last edited:
Många av oss dinosaurier som inte har hojar med kat. Funderar själv på diskbollsdämpning då mitt helsystem inte är optimalt för besiktning. Tänkte göra en aluplåt med lite hål i och en diskboll före dämparen. Borde hålla 10min iaf...

Många av oss dinosaurier som inte har hojar med kat. Funderar själv på diskbollsdämpning då mitt helsystem inte är optimalt för besiktning. Tänkte göra en aluplåt med lite hål i och en diskboll före dämparen. Borde hålla 10min iaf...
- Bara för att klargöra så sitter inte katten i breadboxen, utan strax före...från krökarna sett.
Man vill helst inte deleta katten även om det ger mest ljud och möjligen effekt for the buck, men då är det lika bra att byta till öppnare filter, helsystem och mappa om.
Att hiva breadboxen(=extraljuddämpare) ger lite mer ljud, något ökat avgasflöde och bantar hojen med några kg beroende på vilken slutdämpare man väljer.

- Bara för att klargöra så sitter inte katten i breadboxen, utan strax före...från krökarna sett.
Man vill helst inte deleta katten även om det ger mest ljud och möjligen effekt for the buck, men då är det lika bra att byta till öppnare filter, helsystem och mappa om.
Att hiva breadboxen(=extraljuddämpare) ger lite mer ljud, något ökat avgasflöde och bantar hojen med några kg beroende på vilken slutdämpare man väljer.
IMG_5143.jpeg
Jag trodde brödlådan ( pre-muffler ) och Catten satt i samma del på ZX10R.

- Det kan du ju ha överjävligt rätt i, eftersom jag utgick från min egen hoj. Se till att kapa på rätt ställe då om du vill behålla kat-delen i systemet, för inte sitter den väl inuti burken där?
Som jag läst mig till så sitter pre-muffler ( brödlådan ) och katalysator i samma stora jäkla klump fr.om 2021, tidigare modeller så var den utanför, innan brödlådan. Så jag har tagit bort hela den och satt dit en link pipe.

Så jag blev förvirrad när du skrev att den sitter före, jag menar, jag har väl haft fel nån gång tidigare i mitt liv har jag hört :)

Men jag är ingen expert i ämnet, bortplockad är den i alla fall men när det blir dags för besiktning får jag se om den måste tillbaka, men det är en senare huvudvärk.

Men för TS @Clas-Daniel Z900 får han svara för själv hur det står till med placering.
Du får gärna återkomma hur din besktning gick med eller utan brödlådan.

Last edited:
Som jag läst mig till så sitter pre-muffler ( brödlådan ) och katalysator i samma stora jäkla klump fr.om 2021, tidigare modeller så var den utanför, innan brödlådan. Så jag har tagit bort hela den och satt dit en link pipe.

Så jag blev förvirrad när du skrev att den sitter före, jag menar, jag har väl haft fel nån gång tidigare i mitt liv har jag hört :)

Men jag är ingen expert i ämnet, bortplockad är den i alla fall men när det blir dags för besiktning får jag se om den måste tillbaka, men det är en senare huvudvärk.

Men för TS @Clas-Daniel Z900 får han svara för själv hur det står till med placering.
Du får gärna återkomma hur din besktning gick med eller utan brödlådan.
- De sitter i en och samma "klump" även på Z900, och därför kapar man precis i kanten där burken och katten sitter. På så vis blir man av med x kilo dödvikt, får ett goare sound och bibehåller ett öppnare system som inte kräver mappning tack vare att katten finns kvar. Nu går visserligen just Z900 ABS fett från fabrik, så det finns en fördel med just de hojarna när det gäller att de går hyfsat bra utan ommappning när man moddar på det viset.

Nyheter
H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich