Besiktning: db mätning

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Hej!
Va på besiktning med min hoj idag. dom gnällde över för mycket "oljud" :va
Gränsen va 103db min fick 105db.
Är dom verkligen så jävla gnälliga över sån liten skillnad? Några erfarenheter?

2dB på de nivåerna är egentligen inte en så liten skillnad. Decibelskalan är logaritmisk. Och 103dB är redan det ganska mycket mer än vad de flesta moderna motorcyklar har direkt från fabrik.

Nu har de satt gränsen på 103dB. Då är det bra om de håller den också, även om det kan kännas lite surt om man hamnar strax över det. Annars så kan det bli en massa tjafs om att "varför går inte min hoj som mättes till 106dB igenom, det är ju bara 1dB mer än Kalles som mättes till 105dB" och så vidare.

Är det 103dB som gäller så är det 103dB som gäller.

106 dB är dubbelt så hög ljudnivå som 103 dB, så då får du en uppfattning om hur mycket för mycket din hoj låter.

Jo klart rätt ska va rätt... hehe.. Jo han sa något om att den lilla skillnaden gjorde mycket, nu vet jag..

Gearbox: Nej jag kör inte med orginal har silvertail monterat med insatserna i har hört om att det skulle gå att få genom så hehe men tydligen har man hört fel. :va

Blir slänga på dom orginala och köra dit igen..

Men jag tackar så mycket för alla svar jag fick!

Varför köra omkring med 105 db, går det fortare eller används hojen av de hörselskadades riksförbund.

Kära bullen, min "kompis" hoj låter 106dB vid ca 5500rpm och skall mätas vid 6500rpm (103dB tillåtet), enligt uppgift så ska det låta ca 118dB vid 11000rpm men när han kör en bit över 200km/h så upplever han hojen som helt tyst, bara vindbrus. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT