Besiktning - bra att veta?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Omregistrera 25 kw en gång till?

Nyss varit och besiktigat hojen. Surgubben där inne märkte att där inte var nån strypning i, och sa att jag måste regbesiktiga den. Grejen är den att den är ju redan reggad som 25 kw, varför skulle jag då behöva regga den som 25 kw EN GÅNG TILL?

Dessutom hamnade det på "bra att veta", alltså, det står under bra att veta att fordonet måste registreringsbesiktigas. VARFÖR skulle jag behöva regga den som 25 kw en gång till? Måste jag verkligen det?
 
Last edited:

A.C.

Jorå, så att deee
Gick med
26 May 2005
Ort
Malmö
Hoj
YZF 600R, Vespa GTR
Jag tror det handlar om att du måste regbesiktiga till den befintliga effekten, inte till de strypta 25 Kw. Som det är nu så kör du på en mc som sägs ha en viss effekt men har en annan, vilket ju givetvis också påverkar försäkringpremie m.m.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
A.C. skrev:
2221715 Jag tror det handlar om att du måste regbesiktiga till den befintliga effekten, inte till de strypta 25 Kw. Som det är nu så kör du på en mc som sägs ha en viss effekt men har en annan, vilket ju givetvis också påverkar försäkringpremie m.m.

Jo, men låt säga att jag sätter i strypningen igen, och kör in och gör en kontrollbesikting igen (framdäcket slut och reflex bak saknas)
Måste jag då regga den en gång till? Det sa surgubben, sen vände han sin feta röv till och gick, så jag hann inte fråga ens..
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Swish skrev:
2221720 Jo, men låt säga att jag sätter i strypningen igen, och kör in och gör en kontrollbesikting igen (framdäcket slut och reflex bak saknas)
Måste jag då regga den en gång till? Det sa surgubben, sen vände han sin feta röv till och gick, så jag hann inte fråga ens..
Du är nästan rökt hur du än gör..
Om du sätter tillbaka strypningen framgår det att du (medvetet) försökt lura SBP.
Utan strypning , omreggning...
Lite av självmål här, eller ???

Surgubbe? Han besiktade enligt reglerna och blåste dig genom att skriva i papperen att den INTE var i utförande enl dokumentationen. Han var smart helt enkelt!
Det diskuteras ju på SH fram och tillbaka hur man mha olika teknikaliteter lurar SBP FB polis etc.. och när nu någon får lite av samma vara i retur kommer krokodiltårarna.. :rolleyes:
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Kahobe skrev:
2221755 Du är nästan rökt hur du än gör..
Om du sätter tillbaka strypningen framgår det att du (medvetet) försökt lura SBP.
Utan strypning , omreggning...
Lite av självmål här, eller ???

Surgubbe? Han besiktade enligt reglerna och blåste dig genom att skriva i papperen att den INTE var i utförande enl dokumentationen. Han var smart helt enkelt!
Det diskuteras ju på SH fram och tillbaka hur man mha olika teknikaliteter lurar SBP FB polis etc.. och när nu någon får lite av samma vara i retur kommer krokodiltårarna.. :rolleyes:

Va? Moralgubbar som du borde ju fan ta sej i röven eller nåt. Vad förbannad jag blir. Har du inget vettigt att säga så håll truten. Krokodiltårarna? Jag bad inte om nån predikan, utan ett svar på hur jag ska göra.

Och ja, han var en surgubbe. Han ville ju inte ens berätta för mej hur jag skulle göra.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Swish skrev:
2221761 Va? Moralgubbar som du borde ju fan ta sej i röven eller nåt. Vad förbannad jag blir. Har du inget vettigt att säga så håll truten. Krokodiltårarna? Jag bad inte om nån predikan, utan ett svar på hur jag ska göra.

Och ja, han var en surgubbe. Han ville ju inte ens berätta för mej hur jag skulle göra.
Ok, lugn o fin, du är inte rökt på något sätt. Sån här är det. Dom har upptäckt att något på din hoj inte stämmer överens med papprena. Då tvingar dom fram en registreringsbesiktning. I med strypningarna och se till att ha orginalblinkers etc. på och iväg och registreringsbesiktiga så är det klart. Det kan dock ta ett tag att få en tid :(

Lycka till.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Swish skrev:
2221761 Va? Moralgubbar som du borde ju fan ta sej i röven eller nåt. Vad förbannad jag blir. Har du inget vettigt att säga så håll truten. Krokodiltårarna? Jag bad inte om nån predikan, utan ett svar på hur jag ska göra.
Och ja, han var en surgubbe. Han ville ju inte ens berätta för mej hur jag skulle göra.
Moralgubbe..??
Du försökte och blev påkommen..

Montera stypningen och åk in igen... Så svårt att förstå i all oberättigad ilska?
Montera sedan ur strypningen när du kommer hem så har du "bara" ett grinigt FB att diskutera med om det händer något...

------------------------------------------------------------------------
"..och när nu någon får lite av samma vara i retur kommer krokodiltårarna.."
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Swish skrev:
2221704 Nyss varit och besiktigat hojen. Surgubben där inne märkte att där inte var nån strypning i, och sa att jag måste regbesiktiga den. Grejen är den att den är ju redan reggad som 25 kw, varför skulle jag då behöva regga den som 25 kw EN GÅNG TILL?

Dessutom hamnade det på "bra att veta", alltså, det står under bra att veta att fordonet måste registreringsbesiktigas. VARFÖR skulle jag behöva regga den som 25 kw en gång till? Måste jag verkligen det?


Vilken gnällig rackare. Har min på 25 kw också och besiktningsmannen sa inte ett knyst om det. Han var kanske inte så sugen att börja kolla mina fuggar. Men på med strypningen och visa upp den så går det bra :tummenupp
 

Jr Junior

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
Gsx-r 1000, Rm 250
Är tyvärr så att ser dom att motorn inte stämmer med pappret på det man besiktar blir det regbesiktning, jag fick det på en bil, stod på papper jag fick av besiktnings gubben fel motor alternativ, jag la i orginal motorn o gjorde en regbesiktning men på en annan station för att slippa samma gubbe igen, då var det inga problem.
 

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
Swish skrev:
2221704VARFÖR skulle jag behöva regga den som 25 kw en gång till? Måste jag verkligen det?

Jag är också förvånad... Varför skulle du behöva regga om den IGEN!? Det låter ju som något slags straff...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
granen skrev:
2221819 Jag är också förvånad... Varför skulle du behöva regga om den IGEN!? Det låter ju som något slags straff...
Det är ingen nyregistrering det handlar om utan en mindre registreringsbesiktning. Det finns flera olika och dom kostar olika mycket. Så är reglerna om något inte stämmer, på gott och ont.
 

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
HanneZ skrev:
2221823 Det är ingen nyregistrering det handlar om utan en mindre registreringsbesiktning. Det finns flera olika och dom kostar olika mycket. Så är reglerna om något inte stämmer, på gott och ont.

Hm. Jag trodde bara den fanns en, och att det var den som kostar typ 650:-. Sen är det ju kontrollbesiktning ovanpå det beloppet också?
 

Kawa_RR

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
cbr 1000rr
Ngn som klotat med 25 kw hoj men utan strypningar i. Hur göra för att klara sig undan? tips?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kawa_RR skrev:
2221831 Ngn som klotat med 25 kw hoj men utan strypningar i. Hur göra för att klara sig undan? tips?
Det är nog inte mycket du kan göra, möjligtvis sätta i strypningarna innan polisen/försäkringsbolaget får tag på hojen.

granen skrev:
2221824 Hm. Jag trodde bara den fanns en, och att det var den som kostar typ 650:-. Sen är det ju kontrollbesiktning ovanpå det beloppet också?
Nae, det finns typ nyregistrering, sen nån mellangrej o sen nån liten. Det beror på hur stora ändringar som är gjorda.

http://www.bilprovningen.se/externt...7B5BAA7389DC1256F55004C3D44!opendocument&m=15
 
Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
En stillsam fundering bara, självklart märker väl besiktningsmännen ifall en hoj är ostrypt om det är en sporthoj. Jag menar 25 och 75+ kW är ju lite skillnad.
Det jag undrar över är ifall de har så'n "makt" i sitt myndighetsutövande att de utan bromsbänk eller demontering "får" avgöra om strypningen är borttagen?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
GeFeldz skrev:
2221858 En stillsam fundering bara, självklart märker väl besiktningsmännen ifall en hoj är ostrypt om det är en sporthoj. Jag menar 25 och 75+ kW är ju lite skillnad.
Det jag undrar över är ifall de har så'n "makt" i sitt myndighetsutövande att de utan bromsbänk eller demontering "får" avgöra om strypningen är borttagen?
Har du läst första inlägget? :) Det har dom tydligen...
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
"Bra att veta"-fältet kan väl innehålla fritext? Dessutom borde väl en sådan sak som för hög effekt ge en anmärkning. Som jag har förstått det så är "Bra att veta"-fältet till för upplysningar, med andra ord det som står där ger inte körförbud.
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
GeFeldz skrev:
2221858 En stillsam fundering bara, självklart märker väl besiktningsmännen ifall en hoj är ostrypt om det är en sporthoj. Jag menar 25 och 75+ kW är ju lite skillnad.
Det jag undrar över är ifall de har så'n "makt" i sitt myndighetsutövande att de utan bromsbänk eller demontering "får" avgöra om strypningen är borttagen?

Dom får göra en subjektiv bedömning, och dom skriver endast i de lägena där det är väldigt uppenbart att den är ostrypt.
De strypta hojarna har absolut ingen som helst effekt på dom högre varven, ganska enkelt att känna.

Bara bita ihop, mc-ägaren försökte med en fuling och lyckades inte.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Okej, då har jag fått svar på min fråga. Jag kan tänka mig att det känns om hojen är strypt eller ej.

Däremot så verkar det lite underligt att det hamnade under bra att veta istf som en anmärkning.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top