Besiktning - bra att veta?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Omregistrera 25 kw en gång till?

Nyss varit och besiktigat hojen. Surgubben där inne märkte att där inte var nån strypning i, och sa att jag måste regbesiktiga den. Grejen är den att den är ju redan reggad som 25 kw, varför skulle jag då behöva regga den som 25 kw EN GÅNG TILL?

Dessutom hamnade det på "bra att veta", alltså, det står under bra att veta att fordonet måste registreringsbesiktigas. VARFÖR skulle jag behöva regga den som 25 kw en gång till? Måste jag verkligen det?
 
Last edited:
Jag tror det handlar om att du måste regbesiktiga till den befintliga effekten, inte till de strypta 25 Kw. Som det är nu så kör du på en mc som sägs ha en viss effekt men har en annan, vilket ju givetvis också påverkar försäkringpremie m.m.
 
A.C. skrev:
2221715 Jag tror det handlar om att du måste regbesiktiga till den befintliga effekten, inte till de strypta 25 Kw. Som det är nu så kör du på en mc som sägs ha en viss effekt men har en annan, vilket ju givetvis också påverkar försäkringpremie m.m.

Jo, men låt säga att jag sätter i strypningen igen, och kör in och gör en kontrollbesikting igen (framdäcket slut och reflex bak saknas)
Måste jag då regga den en gång till? Det sa surgubben, sen vände han sin feta röv till och gick, så jag hann inte fråga ens..
 
Swish skrev:
2221720 Jo, men låt säga att jag sätter i strypningen igen, och kör in och gör en kontrollbesikting igen (framdäcket slut och reflex bak saknas)
Måste jag då regga den en gång till? Det sa surgubben, sen vände han sin feta röv till och gick, så jag hann inte fråga ens..
Du är nästan rökt hur du än gör..
Om du sätter tillbaka strypningen framgår det att du (medvetet) försökt lura SBP.
Utan strypning , omreggning...
Lite av självmål här, eller ???

Surgubbe? Han besiktade enligt reglerna och blåste dig genom att skriva i papperen att den INTE var i utförande enl dokumentationen. Han var smart helt enkelt!
Det diskuteras ju på SH fram och tillbaka hur man mha olika teknikaliteter lurar SBP FB polis etc.. och när nu någon får lite av samma vara i retur kommer krokodiltårarna.. :rolleyes:
 
Kahobe skrev:
2221755 Du är nästan rökt hur du än gör..
Om du sätter tillbaka strypningen framgår det att du (medvetet) försökt lura SBP.
Utan strypning , omreggning...
Lite av självmål här, eller ???

Surgubbe? Han besiktade enligt reglerna och blåste dig genom att skriva i papperen att den INTE var i utförande enl dokumentationen. Han var smart helt enkelt!
Det diskuteras ju på SH fram och tillbaka hur man mha olika teknikaliteter lurar SBP FB polis etc.. och när nu någon får lite av samma vara i retur kommer krokodiltårarna.. :rolleyes:

Va? Moralgubbar som du borde ju fan ta sej i röven eller nåt. Vad förbannad jag blir. Har du inget vettigt att säga så håll truten. Krokodiltårarna? Jag bad inte om nån predikan, utan ett svar på hur jag ska göra.

Och ja, han var en surgubbe. Han ville ju inte ens berätta för mej hur jag skulle göra.
 
Swish skrev:
2221761 Va? Moralgubbar som du borde ju fan ta sej i röven eller nåt. Vad förbannad jag blir. Har du inget vettigt att säga så håll truten. Krokodiltårarna? Jag bad inte om nån predikan, utan ett svar på hur jag ska göra.

Och ja, han var en surgubbe. Han ville ju inte ens berätta för mej hur jag skulle göra.
Ok, lugn o fin, du är inte rökt på något sätt. Sån här är det. Dom har upptäckt att något på din hoj inte stämmer överens med papprena. Då tvingar dom fram en registreringsbesiktning. I med strypningarna och se till att ha orginalblinkers etc. på och iväg och registreringsbesiktiga så är det klart. Det kan dock ta ett tag att få en tid :(

Lycka till.
 
Swish skrev:
2221761 Va? Moralgubbar som du borde ju fan ta sej i röven eller nåt. Vad förbannad jag blir. Har du inget vettigt att säga så håll truten. Krokodiltårarna? Jag bad inte om nån predikan, utan ett svar på hur jag ska göra.
Och ja, han var en surgubbe. Han ville ju inte ens berätta för mej hur jag skulle göra.
Moralgubbe..??
Du försökte och blev påkommen..

Montera stypningen och åk in igen... Så svårt att förstå i all oberättigad ilska?
Montera sedan ur strypningen när du kommer hem så har du "bara" ett grinigt FB att diskutera med om det händer något...

------------------------------------------------------------------------
"..och när nu någon får lite av samma vara i retur kommer krokodiltårarna.."
 
Swish skrev:
2221704 Nyss varit och besiktigat hojen. Surgubben där inne märkte att där inte var nån strypning i, och sa att jag måste regbesiktiga den. Grejen är den att den är ju redan reggad som 25 kw, varför skulle jag då behöva regga den som 25 kw EN GÅNG TILL?

Dessutom hamnade det på "bra att veta", alltså, det står under bra att veta att fordonet måste registreringsbesiktigas. VARFÖR skulle jag behöva regga den som 25 kw en gång till? Måste jag verkligen det?


Vilken gnällig rackare. Har min på 25 kw också och besiktningsmannen sa inte ett knyst om det. Han var kanske inte så sugen att börja kolla mina fuggar. Men på med strypningen och visa upp den så går det bra :tummenupp
 
Är tyvärr så att ser dom att motorn inte stämmer med pappret på det man besiktar blir det regbesiktning, jag fick det på en bil, stod på papper jag fick av besiktnings gubben fel motor alternativ, jag la i orginal motorn o gjorde en regbesiktning men på en annan station för att slippa samma gubbe igen, då var det inga problem.
 
Swish skrev:
2221704VARFÖR skulle jag behöva regga den som 25 kw en gång till? Måste jag verkligen det?

Jag är också förvånad... Varför skulle du behöva regga om den IGEN!? Det låter ju som något slags straff...
 
granen skrev:
2221819 Jag är också förvånad... Varför skulle du behöva regga om den IGEN!? Det låter ju som något slags straff...
Det är ingen nyregistrering det handlar om utan en mindre registreringsbesiktning. Det finns flera olika och dom kostar olika mycket. Så är reglerna om något inte stämmer, på gott och ont.
 
HanneZ skrev:
2221823 Det är ingen nyregistrering det handlar om utan en mindre registreringsbesiktning. Det finns flera olika och dom kostar olika mycket. Så är reglerna om något inte stämmer, på gott och ont.

Hm. Jag trodde bara den fanns en, och att det var den som kostar typ 650:-. Sen är det ju kontrollbesiktning ovanpå det beloppet också?
 
Ngn som klotat med 25 kw hoj men utan strypningar i. Hur göra för att klara sig undan? tips?
 
Kawa_RR skrev:
2221831 Ngn som klotat med 25 kw hoj men utan strypningar i. Hur göra för att klara sig undan? tips?
Det är nog inte mycket du kan göra, möjligtvis sätta i strypningarna innan polisen/försäkringsbolaget får tag på hojen.

granen skrev:
2221824 Hm. Jag trodde bara den fanns en, och att det var den som kostar typ 650:-. Sen är det ju kontrollbesiktning ovanpå det beloppet också?
Nae, det finns typ nyregistrering, sen nån mellangrej o sen nån liten. Det beror på hur stora ändringar som är gjorda.

http://www.bilprovningen.se/externt...7B5BAA7389DC1256F55004C3D44!opendocument&m=15
 
Last edited:
En stillsam fundering bara, självklart märker väl besiktningsmännen ifall en hoj är ostrypt om det är en sporthoj. Jag menar 25 och 75+ kW är ju lite skillnad.
Det jag undrar över är ifall de har så'n "makt" i sitt myndighetsutövande att de utan bromsbänk eller demontering "får" avgöra om strypningen är borttagen?
 
GeFeldz skrev:
2221858 En stillsam fundering bara, självklart märker väl besiktningsmännen ifall en hoj är ostrypt om det är en sporthoj. Jag menar 25 och 75+ kW är ju lite skillnad.
Det jag undrar över är ifall de har så'n "makt" i sitt myndighetsutövande att de utan bromsbänk eller demontering "får" avgöra om strypningen är borttagen?
Har du läst första inlägget? :) Det har dom tydligen...
 
"Bra att veta"-fältet kan väl innehålla fritext? Dessutom borde väl en sådan sak som för hög effekt ge en anmärkning. Som jag har förstått det så är "Bra att veta"-fältet till för upplysningar, med andra ord det som står där ger inte körförbud.
 
GeFeldz skrev:
2221858 En stillsam fundering bara, självklart märker väl besiktningsmännen ifall en hoj är ostrypt om det är en sporthoj. Jag menar 25 och 75+ kW är ju lite skillnad.
Det jag undrar över är ifall de har så'n "makt" i sitt myndighetsutövande att de utan bromsbänk eller demontering "får" avgöra om strypningen är borttagen?

Dom får göra en subjektiv bedömning, och dom skriver endast i de lägena där det är väldigt uppenbart att den är ostrypt.
De strypta hojarna har absolut ingen som helst effekt på dom högre varven, ganska enkelt att känna.

Bara bita ihop, mc-ägaren försökte med en fuling och lyckades inte.
 
Okej, då har jag fått svar på min fråga. Jag kan tänka mig att det känns om hojen är strypt eller ej.

Däremot så verkar det lite underligt att det hamnade under bra att veta istf som en anmärkning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top