Besiktning - bra att veta?

Swish skrev:
2221704 Nyss varit och besiktigat hojen. Surgubben där inne märkte att där inte var nån strypning i, och sa att jag måste regbesiktiga den. Grejen är den att den är ju redan reggad som 25 kw, varför skulle jag då behöva regga den som 25 kw EN GÅNG TILL?

Dessutom hamnade det på "bra att veta", alltså, det står under bra att veta att fordonet måste registreringsbesiktigas. VARFÖR skulle jag behöva regga den som 25 kw en gång till? Måste jag verkligen det?

men viktigast av allt får du köra den nu? e ju lite ont om tid att slänga i brickor o reg. bes. den just nu :3freak

Zenit skrev:
2221957 men viktigast av allt får du köra den nu? e ju lite ont om tid att slänga i brickor o reg. bes. den just nu :3freak

Skiter väl jag i. Blir jag tagen får jag väl ta den smällen då.

Men det finns alltså olika typer av reg.bes? Klart han kände att den var ostrypt, men kan han verkligen anmärka på en sån sak?
Och det hamnade ju som sagt på "bra att veta".
På bil måste man ju inte åtgärda det som står på bra att veta? Måste man det på hojen då?

Men ärligt talat, Du har ändrat hojen gentemot dom uppgifter SBP har om din hoj.
Du har 2 möjligheter, skit i att sätta dit strypningen, regga upp den till normaleffekten på hojen, betala dyrare försäkrning osv eller, sätt i strypningen, regga in den som den skulle vart från början, du är ju påkommen med fingrarna i syltburken liksom.
Har inte själv råkat ut för detta då jag ser till att fordonen jag ägt är i det närmaste orginal vid besök hos SBP.

Vet dock inte om Du har köpt hojen som sådan eller Du själv har plockat bort strypningen.

Att Kalla SBP-gubben för "surgubbe" är ju inte rätt, HAN har gjort precis rätt, han har INGEN skyldighet att berätta för dig hur du skall göra för att få den laglig igen.

OM det bara är strypningen som är ändrad så åker du på begränsad regbesikting = du har en månad på dig att åtgärda problemet, sedan blir det automatiskt körförbud, så enkelt är det, altså ingen nyreggning, fordonet finns ju redan i systemet.

Och kalla mig gärna för "moralgubbe", du tål tydligen inte kritiken du fått ovan, undrar egentligen vad du vill, kanske att Vi skall tycka synd om dig??
Glömm det isåfall och lycka till hur du nu än gör med regbes.

Swish skrev:
2221704Surgubben där inne märkte att där inte var nån strypning i, och sa att jag måste regbesiktiga den. Grejen är den att den är ju redan reggad som 25 kw, varför skulle jag då behöva regga den som 25 kw EN GÅNG TILL?

Seriöst, vad är det du inte förstår? Du måste ju registrera om din hojj eftersom den är reggad som något den inte är.

Lite klantigt att inte ha strypningen i.
(Råkar du dessutom ut för en olycka är det inte säkert att din trafikföräkring gäller, vilket kan resultera i att du blir totalt bankrutt...)

Struve skrev:
2222031 Men ärligt talat, Du har ändrat hojen gentemot dom uppgifter SBP har om din hoj.
Du har 2 möjligheter, skit i att sätta dit strypningen, regga upp den till normaleffekten på hojen, betala dyrare försäkrning osv eller, sätt i strypningen, regga in den som den skulle vart från början, du är ju påkommen med fingrarna i syltburken liksom.
Har inte själv råkat ut för detta då jag ser till att fordonen jag ägt är i det närmaste orginal vid besök hos SBP.

Vet dock inte om Du har köpt hojen som sådan eller Du själv har plockat bort strypningen.

Att Kalla SBP-gubben för "surgubbe" är ju inte rätt, HAN har gjort precis rätt, han har INGEN skyldighet att berätta för dig hur du skall göra för att få den laglig igen.

OM det bara är strypningen som är ändrad så åker du på begränsad regbesikting = du har en månad på dig att åtgärda problemet, sedan blir det automatiskt körförbud, så enkelt är det, altså ingen nyreggning, fordonet finns ju redan i systemet.

Och kalla mig gärna för "moralgubbe", du tål tydligen inte kritiken du fått ovan, undrar egentligen vad du vill, kanske att Vi skall tycka synd om dig??
Glömm det isåfall och lycka till hur du nu än gör med regbes.

Man får ju inte ens billigare försäkring för att den är reggad som 25 kw, eftersom de försäkrar utifrån originaleffekten.

Det jag undrar är egentligen om jag måste beställa besiktingen som en reg.bes, eller bara som en kontroll.bes?
Jo, jag tål kritik, men det är ju inget att kritisera om Ställde en fråga, ville ha svar på hur jag skulle göra och inget annat. Men man får ju aldrig reda på hur man ska göra genom det här forumet, utan bara en massa påhopp av medelålders gubbar. Men det får man tydligen vänja sig vid.

Swish skrev:
2222078 Man får ju inte ens billigare försäkring för att den är reggad som 25 kw, eftersom de försäkrar utifrån originaleffekten.

Det jag undrar är egentligen om jag måste beställa besiktingen som en reg.bes, eller bara som en kontroll.bes?
Jo, jag tål kritik, men det är ju inget att kritisera om Ställde en fråga, ville ha svar på hur jag skulle göra och inget annat. Men man får ju aldrig reda på hur man ska göra genom det här forumet, utan bara en massa påhopp av medelålders gubbar. Men det får man tydligen vänja sig vid.
Du måste beställa reg. besiktning. Sen kan dom även göra en kontrollbesiktning samtidigt om du betalar för det.

HanneZ skrev:
2222082 Du måste beställa reg. besiktning. Sen kan dom även göra en kontrollbesiktning samtidigt om du betalar för det.

Så det kommer kosta mej 1000 kr att köra in och besiktiga den? För det blir både för reg och kontroll?

Swish skrev:
2222078 Man får ju inte ens billigare försäkring för att den är reggad som 25 kw, eftersom de försäkrar utifrån originaleffekten.

Det låter faktiskt lite konstigt att det bara står som bra att veta... :va det borde stå som föreläggande för registreringsbesiktning.
Jag skulle rekommendera dig att ringa tillbaka till bilprovningen och fråga vad dom menar.

Diverse påhopp från oss medelålders bjuder vi på :hihi

Swish skrev:
2222090 Så det kommer kosta mej 1000 kr att köra in och besiktiga den? För det blir både för reg och kontroll?
Det beror på vilken typ av reg. besiktning dom bedömer att dom behöver utföra. Har du kvar intyget om 25 kw? Det skulle jag ta med mig samt montera strypningarna.

wheelieman skrev:
2222094 Det låter faktiskt lite konstigt att det bara står som bra att veta... :va det borde stå som föreläggande för registreringsbesiktning.
Jag skulle rekommendera dig att ringa tillbaka till bilprovningen och fråga vad dom menar.

Diverse påhopp från oss medelålders bjuder vi på :hihi
Det står vad som gäller på baksidan av besiktningsprotokollet! Jag har inget till hands... Anledningen till att jag vet detta är att jag satt i en lååååång drive-kö häromveckan så jag läste baksidan ungefär 30 ggr :)

HanneZ skrev:
2222095 Det beror på vilken typ av reg. besiktning dom bedömer att dom behöver utföra. Har du kvar intyget om 25 kw? Det skulle jag ta med mig samt montera strypningarna.

Ja, det har jag ju. Köpte den utan strypningen i, och även om jag nu skulle velat montera den så kan jag inte göra det själv... Och det kostar ju att lämna in den. Jag har 950 kr i månaden att röra mej med, så det täcker liksom inte nån extra hojkostnad... Men får ju ordna strypningen på nåt vis. Kostar det olika för olika sorters då?

Swish skrev:
2222097 Ja, det har jag ju. Köpte den utan strypningen i, och även om jag nu skulle velat montera den så kan jag inte göra det själv... Och det kostar ju att lämna in den. Jag har 950 kr i månaden att röra mej med, så det täcker liksom inte nån extra hojkostnad... Men får ju ordna strypningen på nåt vis. Kostar det olika för olika sorters då?
Bra! Hitta nån som sätter i strypningarna åt dig, som tjej på sporthoj gissar jag på att du redan har 3 pm med grabbar som kan hjälpa dig :hihi

Här är priserna: http://www.bilprovningen.se/externt...7B5BAA7389DC1256F55004C3D44!opendocument&m=15

Edit: Du bör alltså betala 380 eller 850 beroende på deras bedömning + kontrollbesiktning ev. ombesiktning

Last edited:
HanneZ skrev:
2222095 Det står vad som gäller på baksidan av besiktningsprotokollet! Jag har inget till hands... Anledningen till att jag vet detta är att jag satt i en lååååång drive-kö häromveckan så jag läste baksidan ungefär 30 ggr :)

Grejen är ju att om det enbart står som bra att veta så behövs ju ingen åtgärd.... :va

wheelieman skrev:
2222114 Grejen är ju att om det enbart står som bra att veta så behövs ju ingen åtgärd.... :va

man tycker ju det.. Det står under "bra att veta", men de har skrivit exakt så här : Ändring: motor, fordonet måste genomgå registreringsbesiktning.

Swish skrev:
2222112 Okej, tack för hjälpen! :) (Det finns tydligen folk på Sh också som kan svara på simpla frågor.. Sådana uppskattas! :yoparty )
Dubbelkolla först så inte wheelieman har rätt. Ring 0771-600600 och fråga om du måste beställa reg. besiktning. Jag är ganska säker på att så är fallet...

HanneZ skrev:
2222122 Dubbelkolla först så inte wheelieman har rätt. Ring 0771-600600 och fråga om du måste beställa reg. besiktning. Jag är ganska säker på att så är fallet...

Ringde nu men den jag pratade med visste inte... :3freak

Även om det står bra att veta så bör det vara åtgärdat till en begränsad regbes.

Räkna kallt med 380:- för regbes och eventuellt 180:- för ombes om du gör detta inom en månad.

Går det över den där månaden så åker du nog på 380:- plus vanlig besavgift á 260:-

Kostar försäkringen detsamma oavsett strypt eller inte och du har obegränsat körkort, regga om den till ostrypt = org effekt.
Det ÄR roligare att köra ostrypt och det misstänker jag att du vant dig med :yoparty

Det jag reagerade på i mitt tidigare inlägg var det som kändes så "tyket", gubben som du kallar honom gjorde sitt jobb, anmärkte på det han upptäckte.
Kanske därför du inte fick så himla många seriösa svar heller för den delen.

Jag vet inte vart du skall vända dig angående eventuell ditsättning av strypningen igen men jag nästan råder dig till det jag skrev ovan :fyllisar

Och jo jag är väl gubbsjuk med mina 35 år :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...