Besiktning, backspeglar?

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Hej! Tänkte regga in racehojen till nästa år och undrar helt enkelt om det är ett krav med backspeglar... Kort och gott.

-02 o fram? om ja hart fått rätt info. Besiktningsmannen ska inget om det på min motard iaf och det är en -02a

Hittar inte info:t just nu men jag TROR att motorcyklar från 1999 års modell har ett helfordons-godkännande.

kan ha fel,ibland har jag rätt....

(kanske Kjelle vet )

Last edited:
Vid reg besiktningen krävs det backspeglar men det är visst inget man kräver vid kontrollbesiktningen senare.

Träffar man på en polis med rätt att utföra en flygande inspektion så kontrolleras även att fordonet överensstämmer med det som krävs vid reg besiktningen. Om fordonet då t.ex saknar backspeglar så kan fordonet ställas in för ny reg besiktning eller om man vill återställa fordonet i rätt skick så ställs fordonet in till kontrollbesiktningen för att visa att man åtgärdat bristen.

Vid reg besiktningen krävs det backspeglar men det är visst inget man kräver vid kontrollbesiktningen senare.

Träffar man på en polis med rätt att utföra en flygande inspektion så kontrolleras även att fordonet överensstämmer med det som krävs vid reg besiktningen. Om fordonet då t.ex saknar backspeglar så kan fordonet ställas in för ny reg besiktning eller om man vill återställa fordonet i rätt skick så ställs fordonet in till kontrollbesiktningen för att visa att man åtgärdat bristen.

Perfekt med lite "rätt" svar, så slipper det spekuleras så mycket, bra med sådant bollplank härinne, behövs:tummenupp(skall nog skruva tillbaka dem nu då..)
En annan fråga på det, räcker det med en? Det händer ju att speglar går sönder ibland.. innan man hinner fixa en till.

Last edited:
Perfekt med lite "rätt" svar, så slipper det spekuleras så mycket, bra med sådant bollplank härinne, behövs:tummenupp(skall nog skruva tillbaka dem nu då..)
En annan fråga på det, räcker det med en? Det händer ju att speglar går sönder ibland.. innan man hinner fixa en till.

ska göra det.. iaf förr.. dock får den inte sitta kvar om den är trasig :näsblod

Vid kontrollbesiktningen så bryr man sig inte om backspeglarna saknas men om de sitter på och någon av dem eller båda är trasiga så blir det anmärkning, 2x vilket innebär att bristen ska åtgärdas men att man inte behöver komma tillbaka till bilprovningen eller visa upp att man åtgärdat bristen/felet.

Om det räcker med en backspegel var frågan... Jag måste erkänna att jag är osäker på den frågan, men jag tror att det räcker med en backspegel men att den då ska sitta på vänster sida. Sedan beror det hur petig man ska vara...

Last edited:
Vid kontrollbesiktningen så bryr man sig inte om backspeglarna saknas men om de sitter på och någon av dem eller båda är trasiga så blir det anmärkning, 2x vilket innebär att bristen ska åtgärdas men att man inte behöver komma tillbaka till bilprovningen eller visa upp att man åtgärdat bristen/felet.

Om det räcker med en backspegel var frågan... Jag måste erkänna att jag är osäker på den frågan, men jag tror att det räcker med en backspegel men att den då ska sitta på höger sida. Sedan beror det hur petig man ska vara...

tycker du ska vara lite tuff nu å skruva av dina speglar på snuthojen ;)

3192618 Vid kontrollbesiktningen så bryr man sig inte om backspeglarna saknas men om de sitter på och någon av dem eller båda är trasiga så blir det anmärkning, 2x vilket innebär att bristen ska åtgärdas men att man inte behöver komma tillbaka till bilprovningen eller visa upp att man åtgärdat bristen/felet.

Om det räcker med en backspegel var frågan... Jag måste erkänna att jag är osäker på den frågan, men jag tror att det räcker med en backspegel men att den då ska sitta på höger sida. Sedan beror det hur petig man ska vara...
På höger sida? På vänster menar du väl? Det är ju på vänster som man har användning av den. Jag besiktigade min med en backspegel på vänster sida utan anmärkning.

tycker du ska vara lite tuff nu å skruva av dina speglar på snuthojen ;)
Ha ha... Eller hur? Lika tuff som du som kör helt utan backspeglar ;)

På höger sida? På vänster menar du väl? Det är ju på vänster som man har användning av den. Jag besiktigade min med en backspegel på vänster sida utan anmärkning.
Förlåt...!! Ja du har helt rätt... På vänster sida menar jag. Jag var nog trött eller full när jag skrev det där eller både och... Ska ändra det i inlägget också.

Tack för att du påpekade det :tummenupp

Last edited:
3195774 Ha ha... Eller hur? Lika tuff som du som kör helt utan backspeglar ;)

Förlåt...!! Ja du har helt rätt... På vänster sida menar jag. Jag var nog trött eller full när jag skrev det där eller både och... Ska ändra det i inlägget också.

Tack för att du påpekade det :tummenupp
:)

Du började göra mig osäker. :hihi

Trött och full kl 13:55 på måndag. Det ser bra ut det. :hihi

:)

Du började göra mig osäker. :hihi

Trött och full kl 13:55 på måndag. Det ser bra ut det. :hihi
Nä inte ska du vara osäker inte, det räcker med att jag är det... :näsblod

Ja, vad är det för fel med att vara trött och full kl 13.55 en måndag... :va :va :tungan

Nä inte ska du vara osäker inte, det räcker med att jag är det... :näsblod

Ja, vad är det för fel med att vara trött och full kl 13.55 en måndag... :va :va :tungan
Som ngon skrev i ett annat samanhang:
Som att köra upp en PET-flaska i röven - Inte straffbart, men djävligt fel.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back