Besiktning av offroadare med motardhjul?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Hur blir det på besiktningen när man kommer in med .t.ex en Honda XR600 med 17tums landsvägs fälgar och däck samt en större skiva fram och ev annat ok?

Är det samma rullomkrets så är det frid och fröjd eller ?
Eller måste dimensionen på däck stämma med reg beviset?

om det ska vara riktigt så är det som står i reg beviset som gäller. eller så får du regga om, men du kan ju chansa om du vill!

hehe....mindraper förökte när han hade XR....

Han fick inte ens rulla in den i hallen... "du ska väl inte besiktiga med dom DÄR hjulen, har har...." :tummenupp

Men som sagt....är väl värt ett förök, värsta som kan hända är väl att man får göra om den :D

Stämmer nog bra det ni säger ovan, för när jag kom in med min KTM på besiktningen, så blev besiktningsmännen lyriska. Det verkar inte vara så vanligt att de ser motarder. Jag har ju sån tur att min är reggad med 17"-are, när den importerades för ett par år sedan :tummenupp

phastasphuk skrev:
hehe....mindraper förökte när han hade XR....

"du ska väl inte besiktiga med dom DÄR hjulen"

"vad är det där för små lysen?" (om Accerbis DHH)
"kör du omkring med den så där?" (han fattar inget tänkte jag)
"det här går ju inte" (nu slår jag honom)

OMBESIKTNING

för att slippa krångel, åk dit med 21/18 kombinationen och originallyse och reflexer o allt annat :zpy man kan tänka sig.
//m

Och jag som tänkte regga om min till landsväg :( Vill inte förnedra hojen med 18/21-kombination så det får väl bli e-reggat i fortsättningen oxå... (läs: LAT)

Dee_cati skrev:
Och jag som tänkte regga om min till landsväg :( Vill inte förnedra hojen med 18/21-kombination så det får väl bli e-reggat i fortsättningen oxå... (läs: LAT)

Nopp! (läs: SNÅL) :D

VA?!! :skrämd Menar ni att man inte kan besikta med motard fälgar?!
Är det inte bara fixa en cykeldator som visar rätt hastighet, så
är alla nöjda?! Jag har ju demolerat mina orginal-fälgar!
Kommer ju kosta en mindre förmögenhet att ficka tillbaks dem!
Eller gäller det bara nyare mc? För som på bil är det väl bilar efter
-97 (eller vad det nu är för år) som det finns strängare regler för ljuldimensioner.

Avelin skrev:
VA?!! :skrämd Menar ni att man inte kan besikta med motard fälgar?!
Är det inte bara fixa en cykeldator som visar rätt hastighet, så
är alla nöjda?! Jag har ju demolerat mina orginal-fälgar!
Kommer ju kosta en mindre förmögenhet att ficka tillbaks dem!
Eller gäller det bara nyare mc? För som på bil är det väl bilar efter
-97 (eller vad det nu är för år) som det finns strängare regler för ljuldimensioner.

kolla i ditt reg bevis vad det står för dimension på dina hjul, det som står där gäller!

Om jag nu stoppar dit motardhjul och vill reg besiktiga kommer man få en massa problem med en XR600 från 93-98 .t.ex?

Alltså en hoj som redan är LV reggad. Om man har allt som sitter original på hojen på plats ska den väl gå igenom utan problem :confused:

Extremt hårda buller krav och så var väl bara om man reggar från E till LV. Det måste väl räcka med att ha originaldämparen på plats för att det ska vara ok?

electronaut skrev:
Annars kan man väl regbesiktiga om den med 17". Lite jobbigt (och dyrt) iof. :confused:

det går säkert, men jag vet inte om du får ha två dimensioner i regbeviset alt 18/21 och 17/17. bättre att ta det med bilprovningens tekniska avdelning.

500:- tar dem att reg,besikta! Gjorde dem iaf när jag reggade den
för 32kw!

Dee_cati skrev:

Har du e-reggat nu och ska Lv-regga hojen? om så är fallet är det bara att åka dit med 17tumarna och göra reggbesiktning så gjorde jag med min Husabergare och det kosta 840kr för jag var tvungen att väga den med.

DTM
Gör du en regg besiktning så kan du regga den med motard hjulen och använd orginal ljuddämparen så går det bra, hör med bilprovningen vad du måste ha på på hojen så du slipper onödiga ombesiktningar.

Motardnisse
Husaberg´s Black edition är godkänd för 17tum och 18-21tum så det går säket att få på vilken hoj som helst. Chrome edition tror jag är det med.

motardnisse skrev:
Nopp! (läs: SNÅL) :D

ICKE! Jag är sååååå ofantligt rik så jag behöver inte snåla :rolleyes:

Evil M: Blir nog att göra så om man får tummen ur... Men polaren är besiktningsman men han får inte besikta hojjar än för han har inget hojkort men hinner han få det innan säsongen drar igång så kommer jag åka dit på stört..... (Fråga mig inte hur jag kan vara kompis med nån som inte har bågekort, det bara blev så :D)

det verkar också bero rätt mycket på besiktningsmännen, min lvreggade 350 med crossdäck och nästan odämpad vampire (bränner ur ullen på en halvmil verkar det som) isläpptes igenom utan anmärkning så det kanske skulle vara en bra ide att leta runt lite innan ni gör nåt drastiskt.

kom även på att jag hade en sådandär söt "besiktnings bakflärp" som han bara skrattade åt och sa att den sitter inte på så länge va ? :)

bakflärp???????

det finns inga krav på stänkskärm i bak längre. frågan är bara var man sätter regskylt,reflex,skyltbelysning.

inte ? finns det nånstans på nätet som man kan läsa sig till vad som gäller ? har åkt till besiktningen i tron att man är tvungen att ha stänkskärm som når ner till navet när man sitter på den...

edit: den = hojen

Last edited:
Går det enkelt att reg besiktiga en XR600 med 43hk original för 25kw istället?
Är det en firma som måste utföra strypningen?

Vill kunna köra upp på en XR och det är ju kört i dagsläget.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back