Besiktade min MC = underkänd !

Kanske läge att läsa igenom instruktionsboken😉 Sen skulle jag köpa en Haynes eller Clymer bok till hojen det hjälper mycket, ännu bättre är om man kan hitta en Honda shop manual till CBX

Jag skulle vara skruva ner tomgången då jag varmkört hojen och se vad som händer. Det är ju bara att skruva tillbaka om det inte funkar. Man kan ju också starkt misstänka att lågfartsmunstyckena är igensatta och behöver rengöras och detta borde kunna ge hög tomgång

Det finns ett fulknep för att fixa läckaget gaffeln för att klara besiktningen och den blir då minst olämplig för en thailänska på 46 kg men det är ju nåt som jag inte rekommenderar. Köp en sats med skrapringar, packboxar och bussningar https://www.ebay.com/itm/283855307900?itmmeta=01HWW6VZ18P5C9X4YS9DVVRBHT&hash=item421718447c:g:iLMAAOSwljFd5Vvs&itmprp=enc:AQAJAAAA0DRhwMnQhMBpJeTePf1JgYV4cAw/4WOoZEGlzAAhHp7/y7rd/8m4NUi99n7E9rmiko27P8HIVyQ4MxzfQlUY0ZgBw0gE8H1dz6o2noyi8a12E0MZqZWPpYFSOk6LFS6iPWcnsQsXOqyP3gE0454NNzp6euaB0jLr4KDO+PzLOpNRwg3pEsvewVBwcSFNoHt6zPLCVvMYRObPTKd8SVaR6Xf0ABrKjbIKmT+xV/AjqUzpEOERTwLCEudBjGzkStHXoxdtqCiOwbmghFkpfwUi2lA=|tkp:Bk9SR9jw74bnYw sen är det "bara" att ta i sär gaffeln enligt boken du vid detta laget köpt.

Sen fixar du till blinkers och sånt ordentligt på en gång innan du gör ombesiktningen. Köp nån billig blinkers med vanlig glödlampa för enkelhetens skull för ska du byta till LED blir det tjorv med att tjorva med motstånd eller byta relä och det ska in dioder till kontrollampan.
 
Kanske läge att läsa igenom instruktionsboken😉 Sen skulle jag köpa en Haynes eller Clymer bok till hojen det hjälper mycket, ännu bättre är om man kan hitta en Honda shop manual till CBX

Jag skulle vara skruva ner tomgången då jag varmkört hojen och se vad som händer. Det är ju bara att skruva tillbaka om det inte funkar. Man kan ju också starkt misstänka att lågfartsmunstyckena är igensatta och behöver rengöras och detta borde kunna ge hög tomgång

Det finns ett fulknep för att fixa läckaget gaffeln för att klara besiktningen och den blir då minst olämplig för en thailänska på 46 kg men det är ju nåt som jag inte rekommenderar. Köp en sats med skrapringar, packboxar och bussningar https://www.ebay.com/itm/283855307900?itmmeta=01HWW6VZ18P5C9X4YS9DVVRBHT&hash=item421718447c:g:iLMAAOSwljFd5Vvs&itmprp=enc:AQAJAAAA0DRhwMnQhMBpJeTePf1JgYV4cAw/4WOoZEGlzAAhHp7/y7rd/8m4NUi99n7E9rmiko27P8HIVyQ4MxzfQlUY0ZgBw0gE8H1dz6o2noyi8a12E0MZqZWPpYFSOk6LFS6iPWcnsQsXOqyP3gE0454NNzp6euaB0jLr4KDO+PzLOpNRwg3pEsvewVBwcSFNoHt6zPLCVvMYRObPTKd8SVaR6Xf0ABrKjbIKmT+xV/AjqUzpEOERTwLCEudBjGzkStHXoxdtqCiOwbmghFkpfwUi2lA=|tkp:Bk9SR9jw74bnYw sen är det "bara" att ta i sär gaffeln enligt boken du vid detta laget köpt.

Sen fixar du till blinkers och sånt ordentligt på en gång innan du gör ombesiktningen. Köp nån billig blinkers med vanlig glödlampa för enkelhetens skull för ska du byta till LED blir det tjorv med att tjorva med motstånd eller byta relä och det ska in dioder till kontrollampan.
vad är "Man kan ju också starkt misstänka att lågfartsmunstyckena är igensatta och behöver rengöras och detta borde kunna ge hög tomgång" Dessa sitter inne i förgasarna antar jag?
jo jag har funderat på fultäta, en granne nämnde detta, men nä, jag vill ha det fixat riktigt, köra mc är redan ganska farligt som det är
 
View attachment 497976
View attachment 497977

Haynes hade dessutom en alldeles utmärkt bok om förgasare - utgått tror jag (finns i min teknikhylla)

En MYCKET viktig sak att tänka på när man pillar med förgasare - justera EN sak i taget, provkör sedan. Samma princip som att trimma segel - man drar i en tamp åt gången o ser vad som händer
ja, dessa har ju dessutom fyra förgasare på rad som skall synkroniseras med varandra, så kommer jag ge mig på det så måste jag läsa på riktigt ordentligt innan
 
tommygunxs, det är inte så simpelt att du har choken aktiverad? Brukar ge hög tomgång.

:)
nä, den är nere, jag själv misstänke chocken ett tag, (hoppades på den) men när chocken är nere så ser jag att de där "pinnarna" på förgasarna också är nere
 
Kanske läge att läsa igenom instruktionsboken😉 Sen skulle jag köpa en Haynes eller Clymer bok till hojen det hjälper mycket, ännu bättre är om man kan hitta en Honda shop manual till CBX

Jag skulle vara skruva ner tomgången då jag varmkört hojen och se vad som händer. Det är ju bara att skruva tillbaka om det inte funkar. Man kan ju också starkt misstänka att lågfartsmunstyckena är igensatta och behöver rengöras och detta borde kunna ge hög tomgång

Det finns ett fulknep för att fixa läckaget gaffeln för att klara besiktningen och den blir då minst olämplig för en thailänska på 46 kg men det är ju nåt som jag inte rekommenderar. Köp en sats med skrapringar, packboxar och bussningar https://www.ebay.com/itm/283855307900?itmmeta=01HWW6VZ18P5C9X4YS9DVVRBHT&hash=item421718447c:g:iLMAAOSwljFd5Vvs&itmprp=enc:AQAJAAAA0DRhwMnQhMBpJeTePf1JgYV4cAw/4WOoZEGlzAAhHp7/y7rd/8m4NUi99n7E9rmiko27P8HIVyQ4MxzfQlUY0ZgBw0gE8H1dz6o2noyi8a12E0MZqZWPpYFSOk6LFS6iPWcnsQsXOqyP3gE0454NNzp6euaB0jLr4KDO+PzLOpNRwg3pEsvewVBwcSFNoHt6zPLCVvMYRObPTKd8SVaR6Xf0ABrKjbIKmT+xV/AjqUzpEOERTwLCEudBjGzkStHXoxdtqCiOwbmghFkpfwUi2lA=|tkp:Bk9SR9jw74bnYw sen är det "bara" att ta i sär gaffeln enligt boken du vid detta laget köpt.

Sen fixar du till blinkers och sånt ordentligt på en gång innan du gör ombesiktningen. Köp nån billig blinkers med vanlig glödlampa för enkelhetens skull för ska du byta till LED blir det tjorv med att tjorva med motstånd eller byta relä och det ska in dioder till kontrollampan.
nu har jag googlat lågfarsmunstycken, dessa kan jag ju komma åt att skruva på utsidan, känns som dessa är på lite för mkt,
att vrida på dessa, är inte detta samma sak man vrider på när förgasarana skall syncas med varandra?
 
nu har jag googlat lågfarsmunstycken, dessa kan jag ju komma åt att skruva på utsidan, känns som dessa är på lite för mkt,
att vrida på dessa, är inte detta samma sak man vrider på när förgasarana skall syncas med varandra?
Nej, när du synkar förgasarna gör du det på länkarna/axlarna mellan förgasarna.
 
nu har jag googlat lågfarsmunstycken, dessa kan jag ju komma åt att skruva på utsidan, känns som dessa är på lite för mkt,
att vrida på dessa, är inte detta samma sak man vrider på när förgasarana skall syncas med varandra?

Du tänker nog på justerskruvarna för lågfartskretsen nu vet jag inte vad du har för förgasare men dessa justerar antingen bränsle eller luften beroende på var dom sitter och dom tror jag inte du ska börja pilla med nu, ska du göra nåt så kolla om dom är inställda enligt grundinställningen i boken. Det är inte dessa jag menar utan munstyckena för lågfarten och dessa har suttit innanför flottörhuset i samtliga förgasare jag skruvat i.

Jag tror att du behöver loss med hela förgasarbryggan och rengöra förgasarna ordentligt och sen synka dessa efter du monterat tillbaka dom, helst ska du då också justerat ventilerna innan. Sen är väl detta inget kul arbete då det kan vara ett smärre helvete att gå loss bryggan från 40 år gamla gummin mot topp och luftburk och sen lika jävligt att få tillbaka bryggan i de hårdnande gummina. Tyvärr är väl inte detta det svar du vill ha men jag tror ändå att risken finns att du kommer att åka på detta och hade det varit min hoj hade nog bryggan redan legat på bänken i garaget.
 
Solen skiner och jag jobbade hemma, så jag drog iväg på lunchen för besikta min gamla MC, en honda från 1983.

Efter betalat 729 kr så underkänns pärlan på följande punkter:

Halvljus- ur funktion
helljus - ur funktion
körriktningsvisare bristfällig fastsättning (hade fixat detta men skiten lossade när jag körde dit...)
stötdämpare fram vänster, läckage
gasreglage funktion osäker (tomgången är hög, jag är inte så säker på det är reglaget utan mer att skruven för tomgången bara skall skruvas ned, handtaget går tillbaka som det ska )

på samtliga dessa står det bedöming "2" utom på helljsu och körrkningsvisare där det står "2x"

så jag måste iväg och besikta igen, men räcker det med att jag fixar halv/helljuset o den bristfälliga blinkersen så är det klart?

jag trodde att en 2 betydde att man inte behövde besikta om den



(tomgågen tror jag bara är skuven o läckade dämpare tänker jag kan läcka vidare ett tag till)
Ljuset kan vara både svårt eller enkelt att fixa. Är det trasig glödlampa är det enkelt, annars inte. El och belysning kan vara ett litet helvete. Stötdämparen är inget man fixar själv för det mesta, det kräver både verktyg och kunnande. Hög tomgång beror snarare på mager blandning, det kommer in luft nånstans. Kan bli att byta insugsgummi, vilket kostar en slant.
 
Ljuset kan vara både svårt eller enkelt att fixa. Är det trasig glödlampa är det enkelt, annars inte. El och belysning kan vara ett litet helvete. Stötdämparen är inget man fixar själv för det mesta, det kräver både verktyg och kunnande. Hög tomgång beror snarare på mager blandning, det kommer in luft nånstans. Kan bli att byta insugsgummi, vilket kostar en slant.
helt korrekt med att det troligen kommer in luft, jag har nu lyst med urstark lampa på något som jag lärt mig heter "insulator" carbs, de gummimuffarna som sitter mellan motorblocket och förgasarna och det är synliga sprickor i gummit på flera ställen, dessa har nog suttit på sedan mcn var ny. jag kollade upp att dessa kostar tillsammans ca 1200 kr och verkar inte vara jättejobbiga att byta, om än trångt! Nu verkar de inte finnas till salu längre, men jag tänker det måste finnas ersättare, eller går det att dra på någon tätningspasta runt dom?
 
Ljuset kan vara både svårt eller enkelt att fixa. Är det trasig glödlampa är det enkelt, annars inte. El och belysning kan vara ett litet helvete. Stötdämparen är inget man fixar själv för det mesta, det kräver både verktyg och kunnande. Hög tomgång beror snarare på mager blandning, det kommer in luft nånstans. Kan bli att byta insugsgummi, vilket kostar en slant.
lyset var väldigt enkelt att fixa då både jag och besiktningskillen verkade sakna grundläggande kunskaper och sätta på ljuset när vi kollade ljuset, när jag nu satt på ljuset så funkar det.
 
helt korrekt med att det troligen kommer in luft, jag har nu lyst med urstark lampa på något som jag lärt mig heter "insulator" carbs, de gummimuffarna som sitter mellan motorblocket och förgasarna och det är synliga sprickor i gummit på flera ställen, dessa har nog suttit på sedan mcn var ny. jag kollade upp att dessa kostar tillsammans ca 1200 kr och verkar inte vara jättejobbiga att byta, om än trångt! Nu verkar de inte finnas till salu längre, men jag tänker det måste finnas ersättare, eller går det att dra på någon tätningspasta runt dom?
Jaga på ebay - o snöa inte in på CBX600 insulators (eftersom vi vet att hojen bara såldes i Sverige) Men kan någon av dessa vara samma? Leta reda på reservdelskatalog (finns på nätet) o jämför artikelnummer

 
En sak att tänka på är att i grannkommun säger i alla fall besiktningsgubben att hojen får gå dåligt men den ska gå att köra och nog fort för att kunna göra bromsprovet så det är säkert möjligt att besikta om du lyckas få ner tomgången.

Dock så känns det som läge att gå igenom hojen ordentligt innan nytt försök på besiktningen, byt insugsgummin och då du gör detta så rengör du förgasarna ordentligt och synkar dom. Sen har du gaffeln och blinkersen fixas.

Kolla på eBay som Surtees säger och jämför med original nr, kolla på här där du få reda på original nr om det nu är rätt hoj https://www.cmsnl.com/honda-cbx600e-1983-d_model50113/partslist/
 
Jaga på ebay - o snöa inte in på CBX600 insulators (eftersom vi vet att hojen bara såldes i Sverige) Men kan någon av dessa vara samma? Leta reda på reservdelskatalog (finns på nätet) o jämför artikelnummer

Det är sällan sprickor rakt igenom, man kan använda ett bra gummilim och vulktape om man tror det är genomgående sprickor. Vissa hojar är inte alltid värda att renovera ordentligt. Packboxarna i framgaffeln kan börja täta om du kör.
 
Det är sällan sprickor rakt igenom, man kan använda ett bra gummilim och vulktape om man tror det är genomgående sprickor. Vissa hojar är inte alltid värda att renovera ordentligt. Packboxarna i framgaffeln kan börja täta om du kör.
Fixar vulktejp värmen från motorn?
 
Det brukar man testa innan man ger sig på att byta tätningarna ja. Det går utmärkt att klippa till en bit av en petflaska att skrapa med också.
Men går det att dra loss damskydden, eller skall de sitta kvar?
Man håller på o petar på den nedre packningen då
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top