Besiktade min MC = underkänd !

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
helt korrekt med att det troligen kommer in luft, jag har nu lyst med urstark lampa på något som jag lärt mig heter "insulator" carbs, de gummimuffarna som sitter mellan motorblocket och förgasarna och det är synliga sprickor i gummit på flera ställen, dessa har nog suttit på sedan mcn var ny. jag kollade upp att dessa kostar tillsammans ca 1200 kr och verkar inte vara jättejobbiga att byta, om än trångt! Nu verkar de inte finnas till salu längre, men jag tänker det måste finnas ersättare, eller går det att dra på någon tätningspasta runt dom?
Har aldrig hört nån som lagat dessa, men varför inte? Stryka ett lager silikon utanpå kanske? Eller ett par varv silvertejp. Sen kan ju felet vara för små munstycken också, om någon varit där och mekat. Eller fel/defekt luftfilter. Eller...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har aldrig hört nån som lagat dessa, men varför inte? <snip> Eller...

...läst tråden du skriver i?

Det finns sådana som är lämpade att bidra med kvalificerade tekniska råd i trådarna. Låt dessa få det utrymme de behöver för att höras i bruset.

Din expertis ligger mer åt hållet begagnatmarknaden och att analysera olika objekt som dyker upp i Blocket-tråden.

#Skomakare #Läst
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
...läst tråden du skriver i?

Det finns sådana som är lämpade att bidra med kvalificerade tekniska råd i trådarna. Låt dessa få det utrymme de behöver för att höras i bruset.

Din expertis ligger mer åt hållet begagnatmarknaden och att analysera olika objekt som dyker upp i Blocket-tråden.

#Skomakare #Läst
Laga gamla spruckna gummidetaljer? Vad kommer härnäst - skarva en gasvajer som gått av eller laga en punkterad innerslang? Byt ut skiten mot fräscha grejer, det är ett gott råd som jag kan stå för.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Skulle jag gissa så har någon gjort en ful-lagning för att sälja hojen och inte behöva fixa problemet.
Honda orginal..... - skämt åsido, det är nog som du säger.
Fick intryck att tommygunxs haft hojen flera år - köpt "bes. o. godk."?
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Honda orginal..... - skämt åsido, det är nog som du säger.
Fick intryck att tommygunxs haft hojen flera år - köpt "bes. o. godk."?
Nä jag köpte den i vintras, killen jag köpte den av är en granne som kan om möjligligt ännu mindre än jag om mc, den som sålde den till honom sålde den från ett dödsbo men han verkar kunnat en del med att plocka så han kanske är den ”skyldige”. Skitsamma, vad jag gjorde var att göra rent där, och körde med ett bladmått och det läcker typ knappt något nu men jag skall kolla mer på det kommande dagar.
Jag beställde sådan omega 917 som jag tänkte hälla på lite men först göra rent mer
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skitsamma, vad jag gjorde var att göra rent där, och körde med ett bladmått och det läcker typ knappt något nu men jag skall kolla mer på det kommande dagar.
Jag beställde sådan omega 917 som jag tänkte hälla på lite men först göra rent mer

Även om du nu får gaffeln tät med bladmått och Omega så beställ redan nu nya tätningar och ta även bussningarna, dom hundringarna dom kostar är det lätt värt mot att upptäcka att dom är dåliga då du rivit gaffeln och sen vänta några veckor till innan du fått tag på dessa. Jag skulle byta om inte annat till vintern för qtt sluppa framtida problem och då vet du att det är nytt och just

Man kan ju vara lite kreativ så man klarar besiktningen men detta löser ju inte problemet on mab ska köra utan snarare förvärrar ju det så det är ett dåligt alternativ om man inre bara ska få den besiktad för att renovera den sen vilket jag gjorde med sista hojen jag besiktade. Men då har jag bara för att få gjort sista besiktningen för att plocka isär hojen direkt jag kom hem så den har rullat efter besiktningen är från släpet och in i garaget.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bosse har helt rätt. Jag skulle dra det så långt att jag tycker att du skall be någon kunnig hjälpa dig att gå igenom hojen så att den är användbar och hyfsat säker, dvs du törs använda den.
Fjädring, bromsar, lager och däck är mycket viktigt på en hoj; går motorn okej är det dessutom kul att köra.

Behöver inte vara särskilt dyrt, men tiden bör du lägga.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Även om du nu får gaffeln tät med bladmått och Omega så beställ redan nu nya tätningar och ta även bussningarna, dom hundringarna dom kostar är det lätt värt mot att upptäcka att dom är dåliga då du rivit gaffeln och sen vänta några veckor till innan du fått tag på dessa. Jag skulle byta om inte annat till vintern för qtt sluppa framtida problem och då vet du att det är nytt och just

Man kan ju vara lite kreativ så man klarar besiktningen men detta löser ju inte problemet on mab ska köra utan snarare förvärrar ju det så det är ett dåligt alternativ om man inre bara ska få den besiktad för att renovera den sen vilket jag gjorde med sista hojen jag besiktade. Men då har jag bara för att få gjort sista besiktningen för att plocka isär hojen direkt jag kom hem så den har rullat efter besiktningen är från släpet och in i garaget.
jag är inne på att köpa ett par nya packningar, dvs att ta isär det. Jag har kollat en del filmer o tänker det ser inte omöjligt ut att göra. Men först vill jag bara få skiten tätt om än tillfälligt då jag vill ut o köra för få bukt med problem nr 2 (tomgången)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bind en trasa/svamp på gaffelbenet som fångar upp oljan som pressas ut. Så länge du kör lugnt är det ok, vet fler som kört länge utan olja i gaffelbenen utan att fatta nåt, mjukt satan men ge fan i att tokköra å wheela.
Så hinner du komma tillrätta med tomgångsproblemet i väntan på delar till gaffeln.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag är inne på att köpa ett par nya packningar, dvs att ta isär det. Jag har kollat en del filmer o tänker det ser inte omöjligt ut att göra. Men först vill jag bara få skiten tätt om än tillfälligt då jag vill ut o köra för få bukt med problem nr 2 (tomgången)
Jag gjorde min första gaffelservice på en CBR600F2, sliten som fan. Jag utgick från en youtubevideo, men jag passade på att köpa lite verktyg istället för att snida ihop egna. En fjäderpress för gaffelben är jävligt trevlig att ha och gör jobbet mycket lättare, lärde jag mig efter att ha gjort jobbet utan en. :hihi En tätningshammare är också värd pengen, det gör jobbet mycket lättare, men ett PVC-rör i rätt diameter funkar med.

Som allt mek så tar första gången extra tid. Jag bokade en helg för jobbet, och tog god tid på mig och lade ut alla delar i den ordningen de skulle monteras ihop sedan i snygga rader.
Ha en hög med gamla risiga handdukar som du kan använda för att slabba upp all stinkande gammal koksad olja.
Och ha gott om tid. Alltid gott om tid första gången du gör ett jobb, och arbeta systematiskt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket förspänning har du på dina fjädrar?
Det varierar.
Kommer inte ihåg någon av hojarnas inställning just nu, men det står på whiteboarden i racebussen för banhojen, och gathojarna står i ett anteckningsblock som ligger nånstans i garaget. :hihi
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hur mycket förspänning har du på dina fjädrar?
Jag har servat gaffel med egengjorda verktyg, men slog till och köpte ett verktyg på rea. Testade på polarens hoj som ville ha hjälp att byta olja i gaffeln, och ja satan så mycket smidigare det var. Klart nöjd med inköpet. Dessutom behöver jag ingen hjälp att pressa ihop heller, utan klarar mig själv. Kanon!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top