Besikta streetfighter?

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.


Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

klippt från: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598 :fakta
 
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.


Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

klippt från: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598 :fakta


Så med andra ord så måste jag ha 2st backspeglar på min 89a?...

Tragiskt att året är 2011 och Sveriges lagar fortfarande är skrivna på gammelsvenska...
Men hur skulle det se ut om vi vanliga människor skulle förstå landets regler och lagar...?
Det kanske bara är jag som inte är så allmänbildad :va
 
Jo men nu blandar Pönan ihop med vad Transportstyrelsen ser på backspeglar gentemot vad besiktningsföretag följer för kontrollplan på kontroll av backspeglar. Före detta datum -99 så behövs inga speglar vid vanlig kontrollbesiktning av mc punkt slut!
 
Så alltså så är det okej att åka till besiktningen utan backspeglar men polisen gillar det inte?

Har jag förstått det rätt då?

Jo men nu blandar Pönan ihop med vad Transportstyrelsen ser på backspeglar gentemot vad besiktningsföretag följer för kontrollplan på kontroll av backspeglar. Före detta datum -99 så behövs inga speglar vid vanlig kontrollbesiktning av mc punkt slut!
 
Så alltså så är det okej att åka till besiktningen utan backspeglar men polisen gillar det inte?

Har jag förstått det rätt då?

På vägen till besiktningen kan du bli stoppad av polisen men inne på kontrollbesiktningen så är det kontrollplanen/kontrollhandboken som alla besiktningsföretag ska följa & inte VV författningssamling. OM jag har förstått det rätt så har besiktningsföretagen fått såkallade lättnader för de bedriver kontroll av fordon för säkerhet/miljö mm. Därför skiljer det sig just under kontrollbesiktning. Däremot om man tar regbesiktning så går de väldigt nära hand i hand VV & reghandboken.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top