Besikta streetfighter?

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.


Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

klippt från: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598 :fakta
 
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.


Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

klippt från: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598 :fakta


Så med andra ord så måste jag ha 2st backspeglar på min 89a?...

Tragiskt att året är 2011 och Sveriges lagar fortfarande är skrivna på gammelsvenska...
Men hur skulle det se ut om vi vanliga människor skulle förstå landets regler och lagar...?
Det kanske bara är jag som inte är så allmänbildad :va
 
Jo men nu blandar Pönan ihop med vad Transportstyrelsen ser på backspeglar gentemot vad besiktningsföretag följer för kontrollplan på kontroll av backspeglar. Före detta datum -99 så behövs inga speglar vid vanlig kontrollbesiktning av mc punkt slut!
 
Så alltså så är det okej att åka till besiktningen utan backspeglar men polisen gillar det inte?

Har jag förstått det rätt då?

Jo men nu blandar Pönan ihop med vad Transportstyrelsen ser på backspeglar gentemot vad besiktningsföretag följer för kontrollplan på kontroll av backspeglar. Före detta datum -99 så behövs inga speglar vid vanlig kontrollbesiktning av mc punkt slut!
 
Så alltså så är det okej att åka till besiktningen utan backspeglar men polisen gillar det inte?

Har jag förstått det rätt då?

På vägen till besiktningen kan du bli stoppad av polisen men inne på kontrollbesiktningen så är det kontrollplanen/kontrollhandboken som alla besiktningsföretag ska följa & inte VV författningssamling. OM jag har förstått det rätt så har besiktningsföretagen fått såkallade lättnader för de bedriver kontroll av fordon för säkerhet/miljö mm. Därför skiljer det sig just under kontrollbesiktning. Däremot om man tar regbesiktning så går de väldigt nära hand i hand VV & reghandboken.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top