Besikta med turbo

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Alltså jag är lite kluven hur man ska kunna se om en hoj går att regga med turbo!
Vad jag menar är hur man ska kunna se det på tex vv:s hemsida när man kollar upp fordonets regnummer om det går?

TEX en R1:a.

Fabrikat: YAMAHA YZF-R1 RN01
Fordonsår: 1999
I trafik första gången i Sverige: 1999-04-01
Privatimport: Nej

Är det då vilket datum som hojen är i trafik för första gången eller?
Och vilket datum är det senaste innan den blev helfordonsgodkänd?

Sen vad gäller det när det kommer till alla andra märken?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
BESIKTNING MED TURBO.
Bromsbänksintyg från auktoriserad firma krävs.
Intyg för registreringsbesiktning.
Och vågsedel.

På hoj får man inte höja effekten och vridet alls.
Se till att hojen inte lämnar mer effekt och vrid än original vid bänkningen för att få intyget. Trottelstopp, restriktor, hänga av wastegaten (räcker i regel inte),för att få ner effekten eller laddtrycket.
Vridet har en tendens att bli för högt

Boka regstreringsbesiktning. Ring 0771-600 500 för att komma till Bilprovningens registreringsbesiktningsbokningstelefon, säg vad du vill regga in,,turbokonvertering.
Om besiktningsstationen inte har våg så får man ordna vägning själv för att få vågsedel. Denna krävs vid registreringsbesiktning.

Åk till Bilprovningen när tiden är kommen, kostar 600:- (om vägningen görs på plats så är det 850:), och regga! De kollar så allt ser ordentligt ut, rycker lite i tryckrören och säger att du antagligen kommer att höja effekten när du kommer hem, men det får polisen ta hand om när/om man blir stoppad... Men då har man iallafall inskrivet "motor med turbo" i registreringsbeviset, så man slipper föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.

Detta går att göra på alla hojar tillverkade innan 17 juni 1999. Efter det så finns det helfordonsgodkännande, och då är det kört om man inte bygger om ordentligt och reggar som amatörbyggt fordon. Då går det att besikta med turbo igen.
klart! Fixa upp laddtrycket och gasa! När nya papperena på hojen kommer så kan det stå så här längst ner:

T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTOR MED TURBOKONVERTERING

Saxat från konverteringsguiden. Jag har ej dubbelkollat men det stämmer nog.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
står det såhär, ungefär i regbeviset är det helfordonsgodkänt
Typgodkännandenummer: e11*92/61*00027* (exempelvis..)
Typgodkännandedatum: 2000-06-12

Ljudnivå DB,vid körning: 80 Ljudnivå DB,stillastående: 94

samt på tilläggsuppgifter, följande;

T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.

saknas detta så ptja, då ska det vara kaka. iaf enl sbp jag pratat med i ärendet.

så ex. min mille-00 är icke helfordonsgodkänd :yoparty
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
står det såhär, ungefär i regbeviset är det helfordonsgodkänt
Typgodkännandenummer: e11*92/61*00027* (exempelvis..)
Typgodkännandedatum: 2000-06-12

Ljudnivå DB,vid körning: 80 Ljudnivå DB,stillastående: 94

samt på tilläggsuppgifter, följande;

T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.

saknas detta så ptja, då ska det vara kaka. iaf enl sbp jag pratat med i ärendet.

så ex. min mille-00 är icke helfordonsgodkänd :yoparty

Öhh jaha blir allt mer luddigt!
Fatta precis det bladedge kopiera in men om du säger att din inte är helfordonsgodkänd så stämmer det jhu inte riktigt.
Har det nått med tillverkningsdatum att göra?
Men det ser du jhu alldrig på vv:s fordonsuppgifter.
Det är alltså när hojen är tagen i trafik för första gången som gäller?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Öhh jaha blir allt mer luddigt!
Fatta precis det bladedge kopiera in men om du säger att din inte är helfordonsgodkänd så stämmer det jhu inte riktigt.
Har det nått med tillverkningsdatum att göra?
Men det ser du jhu alldrig på vv:s fordonsuppgifter.
Det är alltså när hojen är tagen i trafik för första gången som gäller?

Det syns om du gör en sökning på transportstyrelsen. Typgodkännandenummer visas- ex: e11*92/61*0093*05 sökning gjord på min tuono -08

-millen min är tagen i trafik 2002 så det är ovidkommande
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Jojo men det jag menar är om hojen är i trafik före 17 juni 1999 så borde jhu saken vara biff?
Måste jhu vara tillverkad före den tas i trafik iaf! eller finns det dom som är helfordonsgodkänd innan?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jojo men det jag menar är om hojen är i trafik före 17 juni 1999 så borde jhu saken vara biff?
Måste jhu vara tillverkad före den tas i trafik iaf! eller finns det dom som är helfordonsgodkänd innan?

Pass på den frågan, men sök på regnumret så vet du :tummenupp
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
TEx den jag kollat upp har ej något Typgodkännandenummer.
Alltså borde det gå att typa med turbo.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har själv stångats lite med sbp i frågan och de verkar ha nån ny policy eller nåt som gör att man måste ha bänksiffror tagna vid minst 0.5bars laddtryck.

vid 0.5barsladdtryck räknar de kallt med att man inte kan understiga orginal effekten. Och då måste man ha intyg från orginaltillverkaren att han godkänner att bromsarna räcker till den nya effekten, samt ett decibeltest som tillverkaren ska göra. Honda svarade mig att det kunde de inte göra i sverige utan jag var tvungen att skicka cykeln till HRC i japan. DVS det kan du fet glömma grabben.

Om jag visade upp bänkpapper med 0.5bars tryck samt en effekt som understiger orginal så sa de att de skulle underkänna fordonet pga orimliga bänkpapper(!) Och det är väl möjligheten finns att hitta en station som godtar pappren. Trollhättan gör det iaf inte.


Möjlighet nr2 hitta en korrupt sbp kille eller en sbp station som inte läser högkvarterets bulletiner.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har själv stångats lite med sbp i frågan och de verkar ha nån ny policy eller nåt som gör att man måste ha bänksiffror tagna vid minst 0.5bars laddtryck.

vid 0.5barsladdtryck räknar de kallt med att man inte kan understiga orginal effekten. Och då måste man ha intyg från orginaltillverkaren att han godkänner att bromsarna räcker till den nya effekten, samt ett decibeltest som tillverkaren ska göra. Honda svarade mig att det kunde de inte göra i sverige utan jag var tvungen att skicka cykeln till HRC i japan. DVS det kan du fet glömma grabben.

Om jag visade upp bänkpapper med 0.5bars tryck samt en effekt som understiger orginal så sa de att de skulle underkänna fordonet pga orimliga bänkpapper(!) Och det är väl möjligheten finns att hitta en station som godtar pappren. Trollhättan gör det iaf inte.


Möjlighet nr2 hitta en korrupt sbp kille eller en sbp station som inte läser högkvarterets bulletiner.

Det där låter mindre bra, har du några referenser till vilka lagar/reglementen de hänvisar till ?
För de måste ha lite mer på fötterna än bara en policy inom företaget.

Har tur att jag klarar mig 2 år till i varje fall. Nybesiktigad :banana
Dessutom så släpps väl besiktningsmonopolet fritt snart. Dags att starta en egen besiktningsstation för hojar..?
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Det där med att måste ladda 0,5 låter lite otroligt tycker jag men nog kan det vara så?
Strypa allt annat så den inte har mer effekt än en org hoj. Varför skulle dom underkänna en sådan bromsning?
Finns jhu folk som reggar med turbo så det måste jhu gå!
Måste jhu få köra turbo för att kunna få samma effekt med e85 tex?
Jag menar drivmedel konverteringar får man jhu göra.
 
Last edited:

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Det där låter mindre bra, har du några referenser till vilka lagar/reglementen de hänvisar till ?
För de måste ha lite mer på fötterna än bara en policy inom företaget.

Bilprovningen är visserligen ingen myndighet, men de har anförtrotts uppgifter som innefattar myndighetsutövning mot enskilda. Så länge de inte går emot lagen bör de därför faktiskt kunna luta sig mot en egen policy. Tror jag.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Verkar ju väldigt underligt att dom godkänner turbokonvertering överhuvudtaget eftersom man inte får öka effekten. På bilar får man ju öka effekten ca 10% vilket är jättelite, men kan ju kanske lösas med en liten turbo.
Jag kan helt ärligt säga att jag gärna skulle vilja ha en liten liten turbo och öka effekten från min 147 till kanske 160 med samma körbarhet som jag har idag. Vetskapen att turbon sitter där är ju halva nöjet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Verkar ju väldigt underligt att dom godkänner turbokonvertering överhuvudtaget eftersom man inte får öka effekten. På bilar får man ju öka effekten ca 10% vilket är jättelite, men kan ju kanske lösas med en liten turbo.
Jag kan helt ärligt säga att jag gärna skulle vilja ha en liten liten turbo och öka effekten från min 147 till kanske 160 med samma körbarhet som jag har idag. Vetskapen att turbon sitter där är ju halva nöjet.

Jodå, det löses genom att man kompsänker med turbo, samt backar tändningen så den går som en gammal t-ford. :yoparty. Detta och det ombyggda plenumet och avgasröret "sänker" effekten så länge man inte laddar mer än typ 0,2 bar eller så :gnissla
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
eller så skruvar man bort slangen till plenumet och säger att man har en roterande ljuddämpare. turbon funkar ju inte om den inte är komplett. så vet jag många har gjort med bilar.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Menar mest att de är så orimligt att de är lustigt att dom släpper igenom det. Men det är ju bra för dom som vill bygga helt klart.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
eller så skruvar man bort slangen till plenumet och säger att man har en roterande ljuddämpare. turbon funkar ju inte om den inte är komplett. så vet jag många har gjort med bilar.

Ja, jag har en polare som gjorde exakt så med sin Alfa Romeo GTV nån gång i slutet av det glada 80-talet. Redan då! :tummenupp
Men det var ju det där med regbeviset förstås. :gnissla
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Måste jhu finnas en drös men folk här på forumet som reg besiktat hoj med turbo som har lite mer kött på benen!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top