Besikta 25kw hojj utan strypning?

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
1
Jag har alldrig besiktat min hojjen tidigare, eller något annat fordon för den delen. Så jag undrar hur de går till väga? Anledningen är som topicen antyder att jag har en strypt hoj, med strypningarna i en låda i garaget och jag funderar om jag verkligen måste stoppa i dom för besiktningen?

Så, hör det till rutinen att dom kör bågen? Kör dom den runt en plan eller drar dom en repa på motorvägen? Det sistnämda skulle ju öka risken för misstanke rejält, men det låter osannolikt att dom skulle få/vilja göra det. Men även om så är fallet så kan han ju inte bara ändra i mina papper för att han misstänker något, och då skulle det behövas en bromsbänk. Har dom ens en sådan?

Ni förstår vart jag vill komma. Har någon provat att besikta en 25kw hojj utan strypningen och hur gick det? Jag får för mig att man borde kunna blåneka om dom skulle insinuera att strypningen skulle saknas och sedan kan dom inte göra något? Eller har besiktningsmannen någon rätt som säger att han kan överlämna bevisbördan på mig och be mig återkomma med ett uppdaterat bänkningsresultat? Någon som har erfarenheter kring detta?

Phr33k skrev:
2144540 Jag har alldrig besiktat min hojjen tidigare, eller något annat fordon för den delen. Så jag undrar hur de går till väga? Anledningen är som topicen antyder att jag har en strypt hoj, med strypningarna i en låda i garaget och jag funderar om jag verkligen måste stoppa i dom för besiktningen?

Så, hör det till rutinen att dom kör bågen? Kör dom den runt en plan eller drar dom en repa på motorvägen? Det sistnämda skulle ju öka risken för misstanke rejält, men det låter osannolikt att dom skulle få/vilja göra det. Men även om så är fallet så kan han ju inte bara ändra i mina papper för att han misstänker något, och då skulle det behövas en bromsbänk. Har dom ens en sådan?

Ni förstår vart jag vill komma. Har någon provat att besikta en 25kw hojj utan strypningen och hur gick det? Jag får för mig att man borde kunna blåneka om dom skulle insinuera att strypningen skulle saknas och sedan kan dom inte göra något? Eller har besiktningsmannen någon rätt som säger att han kan överlämna bevisbördan på mig och be mig återkomma med ett uppdaterat bänkningsresultat? Någon som har erfarenheter kring detta?

Var o besiktigade polarn´s gamla åbäke i förra veckan, reggad 25kw men strypningarna ej monterade.
Hade med mej papper på att den är strypt men det ville besiktningsmannen inte ens se på, kollade igenom hojen o körde en sväng o sen fick jag blanka papper på den..inga problem...
Så kör bara, det ska inte vara några problem om du inte får en tvärgrinig besiktningsman..

Phr33k skrev:
2144540 Jag har alldrig besiktat min hojjen tidigare, eller något annat fordon för den delen.
Jag har många kontakter inom Bilprovningen och jag har aldrig hört något om att de kollar om strypning finns eller inte. Alla motorcyklar SKA köras en vända för att kontrollera funktion av bromsar o dyl. och då kan det ju kännas om cykeln är strypt eller ej, detta är dock inget de brukar göra något åt. Bilprovningen har inte tillgång till någon bromsbänk och kan därmed inte bevisa någonting.

Va där för ngn vecka sen o det va inga problem. enda som kan hända e typ att du får en liten kommentar
-Den här går ju rätt bra för att va 25 kw.
Ta det med ett leende ba.

Men vad händer om man är med i en olycka. Där det visar sig att hojen inte är strypt längre?

Iofs så försäkras den ju på ursprungs effekten..
Men nån som vet?

Millis skrev:
2144653 Men vad händer om man är med i en olycka. Där det visar sig att hojen inte är strypt längre?

Iofs så försäkras den ju på ursprungs effekten..
Men nån som vet?

du får antagligen inte ut på försäkringen (vagnskada-alltså skadorna oå ditt eget fordon) annars gäller ju trafikförsäkringen alltid (vad jag lärt mig)

Okej!
Har själv en strypt hoj. Som jag iofs inte vet om den är strypt.. Men enligt pappret så är den det.
Upptäckte att jag köpt en strypt hoj i vintras. När jag gjorde en sökning på VV.se om hojen. Lagom snopen blev man.
Men i så fall om nu bara trafik förs gäller, då känns det rätt onödigt att försäkra den för mer än trafik?

Mr Helmut skrev:
2144680 du får antagligen inte ut på försäkringen (vagnskada-alltså skadorna oå ditt eget fordon) annars gäller ju trafikförsäkringen alltid (vad jag lärt mig)

Jag var och besiktade min 929a som var reggad på 25 kw och den gick inte igenom pga att strypningarna var borta enligt besmannen........... så jag fick göra en ny reg besiktning men det var väl lika bra det så slipper man problem om man skulle smälla. Jag har akra helsysten pc 3 och nerdrevad så det var inte så konstigt att han märkte det... har man en hoj med mindre effekt är det inte lika lätt att märka.

Det var även problem vid regbesiktningen... då vill besmannen ha ett intyg på att den inte var stryt/strypningarna bortplockade och det är kanske inte så lätt om man köpt hojen ostrypt... men efter en het disskusion så skrev jag ett intyg på ett blankt papper och betalade 600kr och så var allt ok... denna gången rörde han inte ens min mc.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti