Besikt-fråga 1. Regskyltsfäste 2. E-märkning. 3. Kåpglas

  • Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
Kay skrev:
Lyfter min gamle tråd, nu undrar jag nämligen hur det är med den sortens blinkers baktill som sitter direkt på kåpan? Ni vet modell bil-sidoblinkers... De är rätt platta, men syns ändå rätt tydligt bakifrån... Har ni haft problem? Eller vill bes-gubben att det skall sticka ut på arm?


68 §

Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.

Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80° utåt och 45° inåt där motorcykeln har två hjul.

Det är bara ut och mäta! :D
 
Vid min senaste besiktning hade jag ingen reflex bak. Fick åka till macken och sätta dit en med dubbelhäftande tejp (efter råd från besiktningskvinnan) och komma tillbaka och visa upp den. Sen var det klart! :tummenupp
 
En snabb låning av tråden;
MÅSTE man ha hugger?
Har tagit bort min och ska besikta snart. Ska jag sätta dit den igen eller? :va
 
Kay skrev:
1. Jag har nu monterat fast orginaskylten i en placering likt orginalet, rakt under belysningen, rakt och fint osv. Men skylten sitter inte i någon stänkskärm, utan bara med en enklare 2-skruvarskonstruktion med lite plåt upp i undertrayen typ. Den sviktar lite lätt när man drar i den, men sitter ju fast. En E-märkt reflex finns på plats under regskylten.
Nu undrar jag; är det lätt att bli underkänd på monteringen utav skylten? Att han inte tycker den sitter stabilt nog?

2. Jag ser inte någon E-märkning på mina framblinkers på hojen, och de är eftermarknadsprylar. De bliknar iaf, och blinkar normalt i styrka osv. Tittar de ens på om det finns E-märke då, eller ska jag köpa nya?

3. Jag har ett mörkt kåpglas, vet ej om det är E-märkt, får kåpglasen se ut hur som helst?

Tacksam för svar!

Glöm framför allt inte att se till så att du även flyttar med skyltbelysningen, gör du inte det så åker du på en 2:a på studs.
Denna brukar vara lätt att missa.
 
okey vill bara få det konfermerat (hur det nu stavas vet jag inte) att det inte måste vara ett visst avstånd mellan stänkskärm/regplåt och bakaxeln när man sitter på motorcyklen.
min gode stoppade nämligen mig i ett desperat försök att få bort min enormt stora stänkskärm och sätta ditt en liten ram som jag köpt på motortema som har fästen för endast blinkers och regskylt...
förutom rätt vinklar och sånt så vill jag bara se om ni har rätt i detta forumet eller om min far och hans bästa vän micke som är besiktningsman har rätt. :)

PS: fattar ni inte så är det förstårligt för att jag hade problem att formulera frågan....
//jacke
 
jack_pil skrev:
okey vill bara få det konfermerat (hur det nu stavas vet jag inte) att det inte måste vara ett visst avstånd mellan stänkskärm/regplåt och bakaxeln när man sitter på motorcyklen.
min gode stoppade nämligen mig i ett desperat försök att få bort min enormt stora stänkskärm och sätta ditt en liten ram som jag köpt på motortema som har fästen för endast blinkers och regskylt...
förutom rätt vinklar och sånt så vill jag bara se om ni har rätt i detta forumet eller om min far och hans bästa vän micke som är besiktningsman har rätt. :)

PS: fattar ni inte så är det förstårligt för att jag hade problem att formulera frågan....
//jacke
Nej, du behöver inte ha ankstjärt o skit längre
 
jack_pil skrev:
finns det någon länk tillförlitlig källa som bevisar det?

Åk till din lokala Besiktningsstation och hör med dem. NEJ! det finns inga krav på stänkskydd längre, det är inte heller krav på stänkskärm heller men det kan bli lite knöligt vart du ska sätta regskylten,skyltbelysningen,reflex och blinkers någonstans. Orkar inte gå igenom VV regler igen så du får lita på mig eller så får du åka till en station! Ang länken, Orkar inte gå igenom VV kassa hemsida igen!
 
jack_pil skrev:
finns det någon länk tillförlitlig källa som bevisar det?

Som motardnisse skrev ovan så är det kravet borta på stänkskärm, men det enklast att höra med din besstation.
Se till att du får prata med en som är utbildad för att besiktiga MC, annars kan svaren bli felaktiga.
 
wheelieman skrev:
Som motardnisse skrev ovan så är det kravet borta på stänkskärm, men det enklast att höra med din besstation.
Se till att du får prata med en som är utbildad för att besiktiga MC, annars kan svaren bli felaktiga.
Detta gäller även hugger eller?
 
MostWanted skrev:
kan bakljuset och bakblinkersna vara ihöjd med varandra?

Självklart.
69 § Körriktningsvisare

1. får grupperas med strålkastare eller lykta,

2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,

3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta,

4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.

Kolla Ducce 999 orginallampan
rear-end.jpg


EDIT:
66 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.

För främre körriktningsvisare får avståndet mellan körriktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrålkastarnas lysande ytor inte vara mindre än

1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 90 cd,

2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 175 cd,

3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 250 cd,

4. £ 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 400 cd.

För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.


67 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.
 
Last edited:
yonsson skrev:
Detta gäller även hugger eller?

Mig veteligen har det aldrig funnits något krav på just själva huggern, den är ju mer till för att man inte ska skita ner hojen fram mot motorn.....eller har jag fel :va
Det som däremot kan vara lite kinkigt är om huggern och kedjeskyddet är samma detalj så kan det vara en annan sak, det var dock något snack om hur den här regeln om kedjeskydd skulle tillämpas när jag slutade på ASB så jag vågar inte svara på den frågan.

Vad säger motardnisse och YZF-1000-R1 om det?
 
wheelieman skrev:
Mig veteligen har det aldrig funnits något krav på just själva huggern, den är ju mer till för att man inte ska skita ner hojen fram mot motorn.....eller har jag fel :va
Det som däremot kan vara lite kinkigt är om huggern och kedjeskyddet är samma detalj så kan det vara en annan sak, det var dock något snack om hur den här regeln om kedjeskydd skulle tillämpas när jag slutade på ASB så jag vågar inte svara på den frågan.

Vad säger motardnisse och YZF-1000-R1 om det?


Nopp inget krav på kedjeskydd då det i de flesta fall bara kan drabba t,ex passagerare. Det som är mer kinkigt är dessa HD t,ex främre beltdrev där måste det vara skydd för det drabbar föraren!

Sen får man skilja lite på det som VV skrivit och det som ASB kollar.
t,ex vid vanlig besiktning och regbesiktning så ställs det olika krav. Vid regbesikning stå ställer man större krav på motorcykel vars regler finns just i VV fordonslagar än vad som ställs vid en vanlig kontollbesikning. Krångligt? Jajamänsan!
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top