Besikt-fråga 1. Regskyltsfäste 2. E-märkning. 3. Kåpglas

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
1. Jag har nu monterat fast orginaskylten i en placering likt orginalet, rakt under belysningen, rakt och fint osv. Men skylten sitter inte i någon stänkskärm, utan bara med en enklare 2-skruvarskonstruktion med lite plåt upp i undertrayen typ. Den sviktar lite lätt när man drar i den, men sitter ju fast. En E-märkt reflex finns på plats under regskylten.
Nu undrar jag; är det lätt att bli underkänd på monteringen utav skylten? Att han inte tycker den sitter stabilt nog?

2. Jag ser inte någon E-märkning på mina framblinkers på hojen, och de är eftermarknadsprylar. De bliknar iaf, och blinkar normalt i styrka osv. Tittar de ens på om det finns E-märke då, eller ska jag köpa nya?

3. Jag har ett mörkt kåpglas, vet ej om det är E-märkt, får kåpglasen se ut hur som helst?

Tacksam för svar!

Kåpglaset får vara precis vad som helst, ingen märkningskrav där inte. Men kanten måste nog skyddas av en list eller så har dom ändrat det oxå.

Har för mig att E-märkning inte krävs längre på reflexer, blinkersglas m.m. , nån som vet?
Vet däremot att blinkers måste vara orange ljus.
Baktill måste det vara ett mellanrum på 25 eller 28cm mellan ljuskällorna för blinkers.

Däremot låter det du gjort som helt ok. Stänkläpp behövs inte längre, skylten ska sitta riktigt dåligt och trafikfarligt om den ska underkännas.
Reflex kan du annars köpa på en bensinstation för 25kr.

/Nitrous

Låter ju perfekt... + jag har vaxat hojen, bara det liksom. ;)

Tackar för svaret. Någon som vet mer for sure?

När jag besiktiga hojen ifjol så hade jag fel märkning på reflexen, var egentligen inte godkänd så måste nog vara e märkt. Han släppte igen den ändå dock

Blinkers måste vara e-märkt, ingen skillnad där än så länge... dock kan du ju ha tur att ingen kollar dig!

Körde in min utan reflex bak samt miniblinkers som inte var E märkta/godkända. Dock med orange ljus och ganska ljusstarka.

Inga problem alls. Men det hänger nog på vem du får och vilket humör dom är på.

Kay skrev:
1. Jag har nu monterat fast orginaskylten i en placering likt orginalet, rakt under belysningen, rakt och fint osv. Men skylten sitter inte i någon stänkskärm, utan bara med en enklare 2-skruvarskonstruktion med lite plåt upp i undertrayen typ. Den sviktar lite lätt när man drar i den, men sitter ju fast. En E-märkt reflex finns på plats under regskylten.
Nu undrar jag; är det lätt att bli underkänd på monteringen utav skylten? Att han inte tycker den sitter stabilt nog?

2. Jag ser inte någon E-märkning på mina framblinkers på hojen, och de är eftermarknadsprylar. De bliknar iaf, och blinkar normalt i styrka osv. Tittar de ens på om det finns E-märke då, eller ska jag köpa nya?

3. Jag har ett mörkt kåpglas, vet ej om det är E-märkt, får kåpglasen se ut hur som helst?

Tacksam för svar!

Man kan få underkänt om ASB gubben anser att den inte sitter ordentligt, inga vassa kanter hoppas jag. Finns inga krav ang stänklapp eller bakskärm längre men det struliga är vart man ska sätta regskylt, skytlbelysning samt reflex.

Om man ska hårddra så ska de vara E-märkta men de är sällan nån kollar på det, bara färgen är ok samt ljusstyrkan. Det bästa är om du har några E-märkta glas liggandes. På Reg så kollar de E-märkning garanterat.

Kåpglaset får vara kolsvart, rosa, lila eller vad det nu du vill ha men undvik en i metall, behöver inte vara E-märkt. En del ASB gubbar blir lite sura om man inte har nån skyddslist på kåpglasets kant. Sätt ditt nån i fall att.

:tummenupp

motardnisse skrev:
Man kan få underkänt om ASB gubben anser att den inte sitter ordentligt, inga vassa kanter hoppas jag. Finns inga krav ang stänklapp eller bakskärm längre men det struliga är vart man ska sätta regskylt, skytlbelysning samt reflex.

Om man ska hårddra så ska de vara E-märkta men de är sällan nån kollar på det, bara färgen är ok samt ljusstyrkan. Det bästa är om du har några E-märkta glas liggandes. På Reg så kollar de E-märkning garanterat.

Kåpglaset får vara kolsvart, rosa, lila eller vad det nu du vill ha men undvik en i metall, behöver inte vara E-märkt. En del ASB gubbar blir lite sura om man inte har nån skyddslist på kåpglasets kant. Sätt ditt nån i fall att.

:tummenupp

Mkej, jo vassa kanter är det ju på baksidan av skylten alltså, men inget som sticker utanför om man säger så...

Får hoppas blinkerserna går igenom. Chansar.

Kay skrev:
1. Nu undrar jag; är det lätt att bli underkänd på monteringen utav skylten? Att han inte tycker den sitter stabilt nog.
Så länge skylten sitter fast, är väl synlig och är giltig så ska det vara okej.

Om dom är riktigt nitiska är det möjligt att dom kan åberopa undermålig montering av skylten om det är 100% uppenbart att de första du tänker göra vid hemkomst är att skruva bort den men å andra sidan är de inte bilprovningens uppgift att se till att du åker lagligt. "Bara" trafiksäkert.

Kay skrev:
2. Jag ser inte någon E-märkning på mina framblinkers på hojen och de är eftermarknadsprylar. Tittar de ens på om det finns E-märke eller ska jag köpa nya?
Enligt boken ska dom vara E-märkta men som sagts tidigare i tråden så har man fått igenom cyklar utan E-märkta blinkersglas så; vill du chansa låt de vara.
Vill du ta de säkra före de osäkra köp E-märkta.

Angående måtten så ska blinklyktorna vara monterade 18cm isär baktill och 24cm isär framtill.

Kay skrev:
3. Jag har ett mörkt kåpglas. Vet ej om det är E-märkt. Får kåpglasen se ut hur som helst?
Vad jag vet finns de inga krav eller restriktioner på kåpglas som även andra i tråden sagt.

An3Azz skrev:
E-märkning krävs väl bara vid regbesiktining...

Det stämmer.... Krävs endast vid registreringsbesiktningen.
Har du vita blinkersglas? Kolla i så fall att det blinkar orange....

Sen går den säkert rakt igenom SBP UA.... Lycka till!

Peanutboy skrev:
Det stämmer.... Krävs endast vid registreringsbesiktningen.
Har du vita blinkersglas? Kolla i så fall att det blinkar orange....

Sen går den säkert rakt igenom SBP UA.... Lycka till!
Är du helt säker?
Jag tror inte att dom tittar så noga om man har orange glas, men reflexen måste vara E-märkt och jag tror att det gäller även blinkers ( OBS! på nyare än -86)

Blinkers måste ha orange bakgrund om det ska vara vitt glas och en orange lampa så klart..

Ang. blinkers så menar ni att det kan räcka med att byta glaset bara, och inte hela blinkisen? Har själv miniblinkersar med "svartorange" glas, fast det blir ju oranget ljus av det.

Brukar inte vara nån E-märkning på själva blinkershållaren utan det är på glaset märkningen brukar sitta. Därför är det lättare att bara byta glaset om man kan!

Japp! stämmer att avståndet ska vara 24cm i fram & 18cm i bak ang blinkers!

Lyfter min gamle tråd, nu undrar jag nämligen hur det är med den sortens blinkers baktill som sitter direkt på kåpan? Ni vet modell bil-sidoblinkers... De är rätt platta, men syns ändå rätt tydligt bakifrån... Har ni haft problem? Eller vill bes-gubben att det skall sticka ut på arm?

Kay skrev:
Lyfter min gamle tråd, nu undrar jag nämligen hur det är med den sortens blinkers baktill som sitter direkt på kåpan? Ni vet modell bil-sidoblinkers... De är rätt platta, men syns ändå rätt tydligt bakifrån... Har ni haft problem? Eller vill bes-gubben att det skall sticka ut på arm?

SBP's regler säger om jag inte har fel att ljuskällan ska vara riktad bakåt, eller så var det endast att ljuskällan ska vara väl synlig bakifrån.
Viktigt är måttet mellan blinkersljusen som ska vara minst 18cm!

Tror att våra älskvärda besiktningsmän freestylar lite på den här frågan och friar eller fäller på egen hand :tungan

/Nitrous

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...