Bes med Turbo

I tyskland kan man regga vad som hellst såvida det klarar Tuv Testerna. Dessa är dock 100ggr meckigare och framförallt dyrare än att klara än en svensk rebesiktning så de flesta skiter totalt i allt och hoppas att ingen frågar... :näsblod
 
motardnisse skrev:
Z Fredde: Jag kollade med tekniska avdelning hos ASB och där var det tvär Nej!

Slutsats: Antingen så chansar man eller så får man stå sitt kast om denne åker på en fullständig regbesiktning.

Ganska kört att försöka regga en turbo på en helfordonsgodkänd svensksåld gathoj i de flesta fall! Vet ej hur de gör i Tyskland?

De som besiktar hojar har själv ett motorcykel intresse och är inte helt borta när det gäller vissa modeller, men visst en del orkar väl inte bry sig!


Exakt min uppfattning med

Den besiktningsman som godkänner en turbomoppe gör sig skylldig till tjänstefel

man kan ju inte hoppas på detta när man rullar in för kontrollbesiktning
det värsta som kan hända är att man får förläggande om fullständig regisrerinsbesiktning
Det vill man inte gärna råka ut för. Och om man desutom som jag, har byggt om hela moppen i övrigt så kan de bli riktigt drygt att få tillbaka den som standard igen

Jag vet folk på bilsidan som råkat ut för jusst detta :( :( :7peta
 
Jag brukar köra till SBP ett par dar innan och fråga gubbarna hur jag ska göra när jag har lite tveksamma fall, säjer dom det är ok så är det bara att köra in, annars får man rätta sig efter vad dom säjer. Fast det hjälper ju att jag besiktigat flera hundra gånger där. (detta gäller vanlig bes alltså, inte reg bes) Jag skulle aldrig bara chansa och riskera en reg bes.
Jag ska regga en Triumph med turbo i år, men då blir det som ombyggt fordon, det bör funka
 
andersson turbo skrev:
Exakt min uppfattning med

Den besiktningsman som godkänner en turbomoppe gör sig skylldig till tjänstefel

man kan ju inte hoppas på detta när man rullar in för kontrollbesiktning
det värsta som kan hända är att man får förläggande om fullständig regisrerinsbesiktning
Det vill man inte gärna råka ut för. Och om man desutom som jag, har byggt om hela moppen i övrigt så kan de bli riktigt drygt att få tillbaka den som standard igen

Jag vet folk på bilsidan som råkat ut för jusst detta :( :( :7peta

Det finns ju faktiskt moppar med turbo orginal. På det glada 80-talet....
 
Har inte läst hela tråden, men jag besiktigade min Fireblade med turbo på Tagenevägen i Göteborg. Hade inga problem alls att få igenom hojen. Han skrev lydigt in en notering i regbeviset att hojen har turbo och ISR-bromsar osv.
Jag hade ett effektintyg från Yamaha-Center med mig. (Vidöppen WG och varvtalstopp på 7000 rpm)

//Mikael
 
Om man bygger ett "amatörbyggt fordon" - borde man inte då kunna regga i stort sett vad som helst så länge det håller sig innom rimliga gränser ?

Typ ram från en hoj - motor från en annan, turbo osv... :va

//Anders
 
Webspy skrev:
Om man bygger ett "amatörbyggt fordon" - borde man inte då kunna regga i stort sett vad som helst så länge det håller sig innom rimliga gränser ?

Typ ram från en hoj - motor från en annan, turbo osv... :va

//Anders

Fungerar alldeles utmärkt!

På bilsidan finns vissa vikt/effekt förhållanden man inte bör understiga..men där fanns det möjlighet att göra avsteg från reglerna.

Kan kolla i SFRO-boken senare..
 
På en icke-amatör får man öka effekten med 20%. Det var vad jag angav.

greven skrev:
Fungerar alldeles utmärkt!

På bilsidan finns vissa vikt/effekt förhållanden man inte bör understiga..men där fanns det möjlighet att göra avsteg från reglerna.

Kan kolla i SFRO-boken senare..
 
greven skrev:
Fungerar alldeles utmärkt!

På bilsidan finns vissa vikt/effekt förhållanden man inte bör understiga..men där fanns det möjlighet att göra avsteg från reglerna.

Kan kolla i SFRO-boken senare..

Vad jag har hört så är det effekt 20% och vrid 10%, eller ett intyg från tillverkaren eller generalagent.

R1 T
http://www.turbo-bike.com
 
En liten fråga: varför är det krångligt/dyrt/besvärligt om man lyckas få ett föreläggnade om fullständig registreringsbesiktning? Jag har inte fattat det än... Vad måste göras då?

Jag ska nog reg.besikta min hoj ändå. Vet att det går i Helsingborg iaf! Finns någon/några turbohojar här i krokarna som har besiktats där med turbo monterad. Med effektintyg på runt originaleffekt, d.v.s. halv gas, vidöppen wg och varvstopp vid 7000 eller nåt...
 
Webspy skrev:
Om man bygger ett "amatörbyggt fordon" - borde man inte då kunna regga i stort sett vad som helst så länge det håller sig innom rimliga gränser ?

Typ ram från en hoj - motor från en annan, turbo osv... :va

//Anders

Om jag inte fattat fel så är det inte så lätt som du tror.En ram eller hoj ska väl vara till stora delar hembyggd för att bli amatörbygge. Men om du gör allt rätt,dvs kontaktar sfro och kanske slinter med rondellen i ramen och kladdar lite svets loppor så är det upp till dom och avgöra om den är körbar(effekten i motorn är melan dig o förs bolag) i det skick som du visar upp hojen i. När jag pratade med "våran" sfro gubbe ( Bertil på Ram&Mekaniska valbo) så sa han att om så moppen har 400hk så kan ja ju bara köra 110. Men prata alltid igenom bygget innan du börjar kapa med någon på sfro.
 
lahi skrev:
En liten fråga: varför är det krångligt/dyrt/besvärligt om man lyckas få ett föreläggnade om fullständig registreringsbesiktning?
Nyare hojar är helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra någonting alls på dem. Så om man blir tvungen att regbesiktiga måste man återställa varenda liten detalj som ändrats till orginal.
 
Bearing skrev:
Nyare hojar är helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra någonting alls på dem. Så om man blir tvungen att regbesiktiga måste man återställa varenda liten detalj som ändrats till orginal.

+ att skaffa ett intyg från tillverkaren att det verkligen är OK!
 
Bearing skrev:
Nyare hojar är helfordonsgodkända, d.v.s. man får inte ändra någonting alls på dem. Så om man blir tvungen att regbesiktiga måste man återställa varenda liten detalj som ändrats till orginal.

En liten fråga från vilken årsmodell gäller Helfordonsgodkändande och är det olika på märken
 
På vägverkets hemsida står det "anges med koden T14A i registreringsbeviset". Vet inte om det är olika på olika märken.

Skrevs tidigare i tråden om det:
R1 T skrev:
Jag vet inte hur det är på andra hojar men på R1:an är det omöjligt att reg-besiktiga med turbo efter -99 årsmodel, efter som de har helfordonsintyg.
Så för alla som tänker reg-besiktiga så kolla först om hojen har ett helfordonsintyg.
 
Lägger in detta igen!!!!!!!!!!!!!!!

Problem

--------------------------------------------------------------------------------

Min bror höll på att få riktiga problem med sin GSXR 1100 T vid besiktningen i Kalmar.
Besiktnings gubbarna antog att det satt turbo på hojen bara för att de såg plenumet.
Visserligen satt turbon monterad men laddade inte,och såhade han en läckande packbox i gaffeln.

"Motor överensstämmer inte med typintyg" stog det i protokollet.

Packboxen fixades och turbokittet monterades bort.
Ringde om en ny besiktningstid,

"du grabben den där hojen skall regbesiktas"

Massvis problem.

Ringde då till SBP huvudkontor men ingen ville eller kunde hjälpa honom,utan han kopplades vidare per telefon hela tiden.Till slut hamnade han hos stationschefen i Kalmar(märkligt eller hur).

Efter mycket dividerande med honom så sa han"du kan skaffa ett motorintyg från en mc-firma"

Tack och lov så bor vi granne med den lokala Kawasaki handlaren,han fixade så klart detta papper och sprang själv bort till SBP med detta.

Allt löste sig till slut.
Tack Kalmar MC-Service för detta.

Kontentan av detta ,brorsan kommer aldrig att försöka besikta med kittet på,
för det går MYCKET snabbare att plocka bort OCH montera tillbaks grejorna än att träta med SBP.

Värt att tänka på innan!!!!!!!!!
 
Back
Top