Bes med Turbo

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Hej tänkte vara lydig och regbesiktiga i år vet ni vilken eller vilka stationer som kan rekomenderas runt GBG där turbo inte är helt omöjligt att få godkännt? :confused:
Vissa besiktnings"män" er väl inte bara "män" och gillar väl inte hojar med "lite" extra effekt :yoparty

Det får man väl ta den sorgen men det kan ju vara nice att slippa kolla i backspeglarna efter dom BLÅ hela tiden
med min otur så blir man väl tagen när man står och tankar skulle jag tro!

flu skrev:
Det får man väl ta den sorgen men det kan ju vara nice att slippa kolla i backspeglarna efter dom BLÅ hela tiden
med min otur så blir man väl tagen när man står och tankar skulle jag tro!

det ska mycket till innan polisen kan sätta dit dig för att du har turbo, då måste dom göra en flygande besiktning och det är inte alla poliser som ens får göra en sådan.
Men det är klart det är ju alltid skönt att vara lagom laglydig.

Bara koppla ur turbon på besiktnigen så är det lugnt, fixa med wastgaten så turbon inte laddar el. liknande

Vid reg.besiktningen spelar det ingen roll hur många hästar den har. Det är vad som du uppger (iaf i mitt fall) eller vad effektbeviset säger (om de vill ha papper på det). Besiktningen ville inte ens ut och köra min ho utan jag fick köra den 100 meter till deras våg.

Står det "motor med turbo" i ditt reg.bevis lär inte polisen klaga på någon effekt om du blir stoppad.

Elgasen skrev:
Är beroende på hur mycket turbon laddar vid regbesiktningen. :tungan

Badkarma skrev:
Bara koppla ur turbon på besiktnigen så är det lugnt, fixa med wastgaten så turbon inte laddar el. liknande

Tyvärr går det inte att göra så längre. De har blivit hårdare på den punkten ang "bara koppla ur". Risken för ett föreläggande om fullständig regbesiktning är "ganska" stor om man vill pröva besikta. Har du redan fått ett föreläggande om regbesiktning så kostar pengar att regga tillbaka till orig!

Mitt råd: Utmana inte ödet om du träffar på fel ASB tekniker.

Badbowtie skrev:
det ska mycket till innan polisen kan sätta dit dig för att du har turbo, då måste dom göra en flygande besiktning och det är inte alla poliser som ens får göra en sådan.
Men det är klart det är ju alltid skönt att vara lagom laglydig.

Med risk för att ha fel så är det bilprovningen som är med vägarna och kollar fordon kanske finns poliser som kan både leka polis och besiktningsman men annars är det folk från svensk bilprovning med.

/Urban

...sen är det ju rätt fånigt att inte åka in och registreringsbesikta turbohojen. Kostnaden för det är ju mindre än vad eventuella böter och konsekvenser kommer att vara.

knarren är redan reggad som amatörbyggd så man får väl åka in och hoppas på att det finns barmhärtiga besiktningsmän
Har någon ett tips på en lite mer "förstående" station,man vill ju inte bli utkastad direkt
Obs i närheten av GBG

andersbrink skrev:
...sen är det ju rätt fånigt att inte åka in och registreringsbesikta turbohojen. Kostnaden för det är ju mindre än vad eventuella böter och konsekvenser kommer att vara.

Med risk att låta vresig men dom som får igenom hojarna med turbo har nog mest tur

Dom på bilprovningen här i stockholm som vi har varit i kontakt med tvärnekar
helt omöjligt säger dom

Men om jag lämnar min moppe till dig Anders vad vill du ha för att regga den åt mig :) :) :banana

Ingen vore gladare än jag om ja fick min besiktigad med turbo

andersbrink skrev:

Jag vet inte hur det är på andra hojar men på R1:an är det omöjligt att reg-besiktiga med turbo efter -99 årsmodel, efter som de har helfordonsintyg.
Så för alla som tänker reg-besiktiga så kolla först om hojen har ett helfordonsintyg.

Min Reg-besikning kostade 600:-, det jag behövde var intyg från Yamaha (1000:-) att hojen tål effekten och ett effekintyg från någon som har en godkänd bänk.

http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com

motardnisse skrev:
Tyvärr går det inte att göra så längre. De har blivit hårdare på den punkten ang "bara koppla ur". Risken för ett föreläggande om fullständig regbesiktning är "ganska" stor om man vill pröva besikta. Har du redan fått ett föreläggande om regbesiktning så kostar pengar att regga tillbaka till orig!

Mitt råd: Utmana inte ödet om du träffar på fel ASB tekniker.

Jag besiktigade min 1000R med turbo 2005-01-10 med blankt papper.
Med tubon urkopplad, och utan kåpor. Turbo och intercooler helt synliga.

Det är andra gången jag gör det, UTAN problem!

Det är 100% lagligt att göra så.

Däremot stämmer det att åker man på en fullständig registrering besiktnig av länsman, då har man skaffat problem.

Enligt källor på SBP, så är det 2 eller 3 stycken i Svedala som har "Ploppat" ur registret pga av trångsynta konstaplar :huvet

//Fredde

Vid besiktnings godkännande så vet besiktningsmannen alldeles för lite eller alldeles för mycket . :D

SvartR1a skrev:
Vid besiktnings godkännande så vet besiktningsmannen alldeles för lite eller alldeles för mycket . :D

Det går inte att missa ett aggregat eller IC omöjligt om nu inte BT blundar! Jag kan förstå att man säkert kan missa på en bil där det är trångt mm men inte på en hoj!

Z Fredde-> ska kolla detta imorgon!

motardnisse skrev:
Det går inte att missa ett aggregat eller IC omöjligt om nu inte BT blundar! Jag kan förstå att man säkert kan missa på en bil där det är trångt mm men inte på en hoj!

Z Fredde-> ska kolla detta imorgon!

Förutsatt att krampskallen vet vad det är så är det ju inte speciellt svårt att se den, Här i norrland besiktade vi med en Impreza med dubbel turbo, Killen menade på att det var dubbla roterande "ljuddämpare" :D

Finns bara 2 förklaringar
1:Killen spelade dumm o vissste vad det var
2: Killen har fått sin besiktnings licens i kellogspaketet

OBS: Vi fick 2 motorstopp innan vi fick den på lyften :rofl

t.otte skrev:
blir det inte FARLIG jäv*a dyrt att försäkra då?

När jag frågade om effekt minskning så fick jag till svar att även om jag reggar med 25kw så räknas orginaleffekten,(ingen sänkt premie) följdaktligen tolkar jag det som att ÖKAR jag effekten så e de orginal som gäller. :va

SvartR1a skrev:
Förutsatt att krampskallen vet vad det är så är det ju inte speciellt svårt att se den, Här i norrland besiktade vi med en Impreza med dubbel turbo, Killen menade på att det var dubbla roterande "ljuddämpare" :D

Finns bara 2 förklaringar
1:Killen spelade dumm o vissste vad det var
2: Killen har fått sin besiktnings licens i kellogspaketet

OBS: Vi fick 2 motorstopp innan vi fick den på lyften :rofl

Nja vem vet. Men tänk så här: Hur många olika bilar besiktar han under ett år? likaså gäller de som besiktar hojar! Skulle förvåna om en del bara skakar på huvudet och tänker: det där får polisen ta hand om istället! :D

Z Fredde: Jag kollade med tekniska avdelning hos ASB och där var det tvär Nej!

Slutsats: Antingen så chansar man eller så får man stå sitt kast om denne åker på en fullständig regbesiktning.

Ganska kört att försöka regga en turbo på en helfordonsgodkänd svensksåld gathoj i de flesta fall! Vet ej hur de gör i Tyskland?

De som besiktar hojar har själv ett motorcykel intresse och är inte helt borta när det gäller vissa modeller, men visst en del orkar väl inte bry sig!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!