beringer 6-kolvsok

Ett tips!
När ni har luftat frambromsen så bra ni tycker att ni kan, testa detta:
Ta 2 buntband, kläm åt bromsen så hårt ni kan, typ full bromeffekt, lås bromsgreppet i det läget med buntbanden, låt stå så över natten.
Lossa buntbanden å släpp ut greppet, jucka lite försiktigt i början på greppets rörelse för att frigöra ev. luftbubblor uppe vid kolven i bromscyllen. Känn sen på den fastaste broms ni nånsin ägt... :tummenupp
Hur det funkar rent teoretiskt har jag inte lyckats lista ut, men det har funkat varje gång jag gjort det.

Skriv gärna här å berätta hur det gick och om ni har nån bra teori om hur det funkar.

ser mest ut som om bara oken i mitten funkar...
ett 6-kolvsok med 2 aktiva kolvar...
så de flexar ut i mitten.
ska ta å kolla med leffe om alla kolvar rör sig.
ser riktigt lustigt ut, hela oket böjer sig...
t.o.m. jag fattar att det inte är rätt.

Kvävebubblor låter väl mer korrekt ;)
Sen e väl dykarsjuka i regel ett resultat av att trycket minskas för fort ... vid en för snabb uppstigning tex. Det vanligaste fallet i varje fall om jag inte minns fel.

Kan även uppstå om man befinner sig för länge vid ett visst tryck men då kan man ofta kompensera detta under uppstigningen med deco.stopp.
Naturligtvis under rimligt normala förhållanden ... e man nere 1 timme för länge på 40m med vanlig gas e man rätt toast ;)

Hmmm ... oki, off topic

wheelielover skrev:
Hmm.
Är det inte kväve bubblor som uppstår?
Men jag kan ju ha fel,det har ju hänt förr :3freak

För er som undrar hur det gått med min frambroms så kan jag berätta att den fortfarande är "svampig". Jag har ringt och snackat med div Husaåterförsäljare och det verkar som om det inte är tänkt att vara helt stum broms på 04:orna. På de hojar som stått inne i butikerna har gått att nypa bromsgreppet in till styret utan större problem.
Nåja, fortsättning följer. Jag har inte gett upp än.

420 skrev:
Har du provat att ställa in handtaget på steg 4? :D
Jaha, är det sååå man ska göra :tungan
Allvarligt Karl Alfred, går det att nypa in ditt grepp till styret även om du klickat fram steg 4???

Har iofs inte hållt in det med två händer i 10 minuter för att se om det går, men spontant så skulle jag säga:
-inte en chans..

Lovar att jag ska testa allt jag kan komma på ikväll och sen berätta.

Leffe skrev:
För er som undrar hur det gått med min frambroms så kan jag berätta att den fortfarande är "svampig". Jag har ringt och snackat med div Husaåterförsäljare och det verkar som om det inte är tänkt att vara helt stum broms på 04:orna. På de hojar som stått inne i butikerna har gått att nypa bromsgreppet in till styret utan större problem.
Nåja, fortsättning följer. Jag har inte gett upp än.

En stum broms är en dålig broms.
Lite svikt måste man ha

SM 570 RR skrev:
En stum broms är en dålig broms.
Lite svikt måste man ha

Visst är det så, men vi snackar inte så lite i det här fallet.
Känns som om den är full av luft.
Att sen oket sviktar sådär gör ju att man börjar undra.
Är det nån som har observerat detta på sitt 6-kolvsok?

Last edited:
Ok

Oket böjer sig väl på mitten för att det är långt. Eftersom infästningarna sitter ute i ändarna på oket är det ju bara på mitten det kan flexa.

Alla kolvar borde ju trycka lika hårt om dom har samma diameter. Trycket i kammaren bakom kolvarna är ju konstant.

Glömde.

Om oket flexar 0.5 mm på mitten och den mittersta kolven har diametern 40mm. Så är det ju en extra oljevolym på 630mm³. Kolven i bromshantaget är kanske inte större än Ø10mm. Då pressas ju den in 8mm extra.

Ush nu börjar jag prata tekniskt. Nu måste jag örfila mig själv och klättra upp på korset en stund

Leffe skrev:
Jaha, är det sååå man ska göra :tungan
Allvarligt Karl Alfred, går det att nypa in ditt grepp till styret även om du klickat fram steg 4???

Hade glömt bort den här tråden men var nere i garaget häromdagen o kollade.
Visst går dett att trycka in bromsgreppet till styret på min oxo. När den står stilla :D
Vet inte vad du är van vid för bromsar men jag tror allt är som det ska på din hoj..

420 skrev:
Vet inte vad du är van vid för bromsar men jag tror allt är som det ska på din hoj..

Jag är helt enkelt bara van med stummare bromsar. Ingen av mina tidigare hojar har varit lika svampiga i frambromsen som nya Husan.
Men du har nog rätt i när du säger att allt är som det ska. Enligt Husaberg själva så ska det vara så.

JA MEN SHIT ASSÅ

This bajby has some flexxxxxx

Jag trodde du drev med oss i tråden, tänkt va faan -Drar lite lite spaken å spanar flexet, jo hej hörru :rolleyes: Man såg ju att skiten blev tjockare på mitten, å lade man handen på så kändes det inte så jävla safe :kocko

Jaja, funkar gör de, men det känns ju lite muppig nu. Varför skulle du dra upp det här, annars hade man varit lyckligt ovetande ju :hihi :fyllisar

alltså...jag tror ni kan va lugna, finns ju vm-åkare som kör med samma ok som ni har.
och prova gärna att trycka så hårt att det flexar när ni kör för all del...

Nee, inget egentligen att oroasig för. Min går ju oxå att dra in till styret om man står still, men eftersom jag bara bromsar med ett finger nuförtiden så orkar man ju inte samt att det inte behövs...... :Bugar

Jag gillar verkligen den bromsen, åkte med fyrkolvsok (beringer) och 11mm pumpen på min 625a, den bromsen var bra då tyckte man men den här fanimej är GULD......hehe

Men, läbbigt ändå att den flexar :va Can´t leave it man :gnissla

rejser skrev:
alltså...jag tror ni kan va lugna, finns ju vm-åkare som kör med samma ok som ni har.
och prova gärna att trycka så hårt att det flexar när ni kör för all del...

ja det borde ju bli nån fördel annat än höjt posörvärde iaf :D

körde oxå med beringerkitet på min hoj i sommras och märkte att det va viktigt med o lufta och byta ut lite bromsvätska efter ett race eller några träningspass.
bromsverkan fanns kvar med det blev lite svampig känsla i handtaget.
kanske nått o tänka på med 6-kolvsoket oxå.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show