beringer 6-kolvsok

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Är det fler än jag som tycker att Beringers 6-kolvsok på Husa -04 flexar löjligt mycket? Det är ju lixom noll känsla i bromsen. Nemas problemas att nypa bromsgrepp in mot styret.
Och ja, jag har luftat efter konstens alla regler.
Mitt ok flexar ca 0,5mm mitt på när man bromsar. Det ser ut som mycket mer men mätt med skjutmått är det 0,5mm.

Vad menar du med att den flexar?
Tycker känslan är jättebra. Är dock inte säker på att klossarna inte kommer mattas efter ett tag om man kör hårt.
Men då blir det ett par CarbonLorraine c43 klossar. Körde med dom på 4-kolvs oket på KTMen och dom bettade som satan!

Om man tittar på oket samtidigt som man nyper in bromshandtaget så ser det ut som om oket böjer sig (sväller), som om det vore bara de två mittersta kolvarna som överför kraft till bromsklossarna.

Bromsen på min -97 gixxer är MYCKET stummare att klämma på och den har inte ens stålomspunnet.
Till och med Brembo 2-kolvsok på Jesses 520 är stummare.
:va

Leffe skrev:
Om man tittar på oket samtidigt som man nyper in bromshandtaget så ser det ut som om oket böjer sig (sväller), som om det vore bara de två mittersta kolvarna som överför kraft till bromsklossarna.

Bromsen på min -97 gixxer är MYCKET stummare att klämma på och den har inte ens stålomspunnet.
Till och med Brembo 2-kolvsok på Jesses 520 är stummare.
:va
Ta loss oket och kolla om alla kolvarna rör sig då.
Min broms tar som satan.

Ska undersöka det imorgon :va

wheelielover skrev:
Min broms tar som satan.
Tycker jag oxo att min gör....

Last edited:
Det är verkligen svampigt så det står härliga till.
Intressant vore att veta om någon annan upplever att oket "böjer" sig utåt i mitten vid kraftig broms.
Såg verkligen mysko ut.

wheelielover skrev:
Min broms tar som satan.

Går det att klämma in ditt bromsgrepp till styret? (utan att ta i så du blir spysjuk förstås...)

Min e inte någe svampigare än det jag hade på 625an, beringer med org.pump. Men jag tycker känslan e bättre på husan, åker å bromsar med ett finger nu i hallen bara, å enfingerstoppis är inga problem heller........ :yoparty

Men när jag åkte is å flyttade ut skivan å hjulet lite å höger så blev den mera "mushy" men det räckte ändå för att låsa på isen, men den blev muppigare. Ska spana hur mitt ok beter sig :tummenupp

420 skrev:
Vad menar du med att den flexar?
Tycker känslan är jättebra. Är dock inte säker på att klossarna inte kommer mattas efter ett tag om man kör hårt.
Men då blir det ett par CarbonLorraine c43 klossar. Körde med dom på 4-kolvs oket på KTMen och dom bettade som satan!

var kan man köpa CarbonLorraine c43 klossar som passar 4-kolvs berringer ok till ktm.

superretarden skrev:
var kan man köpa CarbonLorraine c43 klossar som passar 4-kolvs berringer ok till ktm.

Ring Ragnar på Lellesmc. 018-156005
Men ta det lugnt när du testar effekten första gången.
Jag höll på att kissa på mig när jag trodde hojen skulle slajda men när den istället lyfte på framhjulet. (140km/h) :yoparty :yoparty

420 skrev:
Jag höll på att kissa på mig när jag trodde hojen skulle slajda men när den istället lyfte på framhjulet. (140km/h) :yoparty :yoparty

Tackar

420 skrev:
Så du menar att man får mer effekt i motorn med de beläggen :va Det måste ju vara så för annars skulle väl inte framhjulet lyfta :confused:
Fan så coolt, jag ringer Ragge på EN GÅNG :yoparty

420 skrev:
Läs en gång till och redigera ditt inlägg :fatta! :D
Ta genast på stora :mattias-hatten och förklara hur byte av bromsbelägg kan få FRAMHJULET att lyfta!!!!!

420 skrev:

Det står faktiskt att det är när han testar EFFEKTEN som han ska vara försiktig.
Alltså i motorn, inte i bromsarna. Annat samtalsämne alltså.
Fast det visar väl snarare att han hade bra däck som greppade och inte
slajdade??? :va

Nightwish skrev:
Det står faktiskt att det är när han testar EFFEKTEN som han ska vara försiktig.
Alltså i motorn, inte i bromsarna. Annat samtalsämne alltså.
Fast det visar väl snarare att han hade bra däck som greppade och inte
slajdade??? :va

He he, jag tror nog han menar effekten på bromsarna samt att han lyfte upp den på framhjulet när han skulle slajda.
Men jag får väl hålla med om att sättet att uttrycka sig på lämnar dörren öppen för misstolkningar.

Chris Husky skrev:
He he, jag tror nog han menar effekten på bromsarna

Ja det var väl bromseffekt vi pratade om lr?

Supermoto skrev:
Ta genast på stora :mattias-hatten och förklara hur byte av bromsbelägg kan få FRAMHJULET att lyfta!!!!!

Men jag ger mig och håller med om att man nog kan tolka det som att framhjulet lyfte, men klart jag menade att hojen lyfte, upp på framhjulet. :tungan

jesseboy skrev:
...Ännu en tråd sönderspammad... :gnissla
Stackars Leffe, hur ska han nu få veta? :va

Nja, det framkom väl att han måste ha fel på sin broms.
Var väl ingen annan som hade samma problem?
Och "vi" andra är ju mkt nöjda med våra bromsar...

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!