Beräkningar kring e85 och komp.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hur nu suttit halva natten och funderat fram och tillbaka kring maximalt ladd för ett givet komp. Finns en del matnyttigt kring vanlig macksoppa, lite tunnare kring e85.

I en tråd av bromsklossen räknas det ut max ladd för ett givet max effektivt komp.
Länk - http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2825564&postcount=126

Där använder han följande formel:

sqrt((boost+14.7)/14.7) * CR = ECR
sqrt = square root
boost = psi of boost
CR = static compression ratio of the motor
ECR = effective compression ratio

Han räknar då ut att för att inte överskrida 13.5 i effektivt komp så kan han ladda max 0.57bar.

Har försökt hitta vad 14.7 står för i formeln om det är ett specifikt värde för bensin, någon som vet?
Lambda 1 inträffar vid just 14.7 för bensin. Kan det vara ett sammanträffande?

Miniwipp var in och nosade på ämnet och räknade ut att för e85 med 11.8 i statiskt komp skulle man kunna köra med ett teoretiskt maxladd om 0,73bar.

Hur mycket spelar en intercooler in i sammanhanget? Iom att det är relativt låga laddtryck, kyler kanske etanolen rent så bra att intercooler i princip blir försumbart?

Har lite svårt att hitta kritisk gräns för effektivt komp för e85. Någon som vet?

Skulle vilja räkna ut maximalt ladd för 11.8 i grundkomp med e85 och IC, men mina matematiska kunskaper sätter stopp. Har läst E85 vs IC-tråden, men lyckas inte klura ut det.

Många frågor nu, någon som kan förklara hur jag ska kunna räkna ut det? Eller är det trail and error som gäller?:rolleyes:

//J

Ok, så vet jag bara önskat max eff komp så är formeln applicerbar även på etanol?

Exakt effektivt komp lär du inte få veta utan knacksensor och körning i bänk. Det är _för_ många andra parametrar att räkna med för att kunna kalkylera fram något exakt. Lägg inte för mycket krut på formlerna utan bygg färdigt projektet istället. ;-)

Om du vill räkna i enheten bar byter du ut 14,7 mot 1,013 - vilket är atmosfärstrycket i bar.

Men jag förstår inte varför det ska vara en rot där. Borde det inte helt enkelt vara ECR = CR * (laddtryck + 1,013)/1,013 ?

Exakt effektivt komp lär du inte få veta utan knacksensor och körning i bänk. Det är _för_ många andra parametrar att räkna med för att kunna kalkylera fram något exakt. Lägg inte för mycket krut på formlerna utan bygg färdigt projektet istället. ;-)

Jag ÄR ju klar. :7peta

Eller klar o klar, har hittat lite småfix som jag måste göra. Men bettan är ju körklar iaf...

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back