Benvinkel och sitshöjd gxs-r 750 classic RR

persalls

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
Vellinge
Hoj
Suzuki gsx-r 7:11 - 88
Hej på er!

Körde i helgen licenskurs och hade samtidigt premiär på den nyinköpta cykeln. Förutom nybörjarfel och ovana kan jag konstatera att benvinkeln är väldigt tight och det blir direkt svårt att växla med kängor på, något jag naturligtvis inte kollat innan :).

Dilemmat är att jag är lång, 193, och jag vill inte sänka fotpinnarna och då återstårsannolikt bara att höja dynan eller kanske ändra läget på växelpinnen? Förmodligen måste sätet upp och frågan är då hur jag gör detta på bästa sätt?

Tidigare ägare hade använt många lager av sätesgummi, typ4, vilket gav en rejäl hög och dessa har jag halverat för att skapa en stabilare sits. Det är ju en glasfibersadel så min tanke är att det borde vara bättre att höja hela konstruktionen, dvs lägga något mellan ram och glasfiber, istället för att bygga upp sadeln som kanske riskerar att bli vinglig och dessutom inte så bra att "klänga" på???

All erfarenhet eller tankar mottages, även om någon har en rekommenderad vinkel på benet. Som nu är behöver jag fokusera alldeles för mycket på att flytta foten vilket inte är bra tycker jag.

Cykeln är en -88 750 gsx-r

//Mvh Per
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Torde väl gå lätt att justera växelspaken.föraren på utg axel från växelådan sitter med splines lossa flytta efter smak o tycke..
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag tänker också; prova med att justera pedalerna först, och se om det känns bättre. Det är billigt och lätt. Kör du raceväxlat eller standard? Om man behöver justera ner växelpedalen så kan det vara skönt att slippa ha foten under vid nedlägg, alltså raceväxlat känns bättre.
Vad har du kört för hoj innan? Jag tänker att det kanske är en vanesak?
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Hej
Jag kör också gsxr 1988 och är 187cm lång , kör med original fotplattor men med andra fotpinnar , bakcuts från en rgv 250 som man sitter uppe på glasfibern och kör race växlat . Jag justerar läget på växelpedalen på staget så att det passar mej
/Håkan
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ur-gixxern har en väldigt låg sadelhöjd så att bygga upp sadeln lite är kanske inte fel tänkt.
Jag har byggt ett flertal liknande sadlar av cellgummi som är tjockare och hårdare än det man brukar använda som sadelgummi. Bara att limma dit med kontaktlim, grovforma med fintandad kniv/såg och ta det sista med lamellrodellen på vinkelslip. Finns på Kunze.

Annars kan det också vara värt att tänka på att det går att flytta fotpinnarna bakåt. Det är ofta effektivare än att flytta nedåt vad gäller knävinkel.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Såg rubriken och kom direkt att tänka på min 750 -90 och benvinkeln på den. Som långbent var långkörningar en plåga, särskilt som man kom bortåt 30 mil på en tank (man vill ju inte stanna innan soppan var slut!).
Krävde benstyrka också att klättra från sida till sida vid bankörning. :arsele
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Hade samma problem på 600:an (också classic), det första jag bytte var till nya ställbara fotpinnar, sen har jag även byggt upp lite under bakcutsen, och inhandlat 25mm sadelgummi, som känns helt ok.
Tot. höjning blev ca.30-35mm, som gjorde stor skillnad.
Har bara provsuttit än så länge, men det känns bra....
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top