Benvinkel och sitshöjd gxs-r 750 classic RR

persalls

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
Vellinge
Hoj
Suzuki gsx-r 7:11 - 88
Hej på er!

Körde i helgen licenskurs och hade samtidigt premiär på den nyinköpta cykeln. Förutom nybörjarfel och ovana kan jag konstatera att benvinkeln är väldigt tight och det blir direkt svårt att växla med kängor på, något jag naturligtvis inte kollat innan :-).

Dilemmat är att jag är lång, 193, och jag vill inte sänka fotpinnarna och då återstårsannolikt bara att höja dynan eller kanske ändra läget på växelpinnen? Förmodligen måste sätet upp och frågan är då hur jag gör detta på bästa sätt?

Tidigare ägare hade använt många lager av sätesgummi, typ4, vilket gav en rejäl hög och dessa har jag halverat för att skapa en stabilare sits. Det är ju en glasfibersadel så min tanke är att det borde vara bättre att höja hela konstruktionen, dvs lägga något mellan ram och glasfiber, istället för att bygga upp sadeln som kanske riskerar att bli vinglig och dessutom inte så bra att "klänga" på???

All erfarenhet eller tankar mottages, även om någon har en rekommenderad vinkel på benet. Som nu är behöver jag fokusera alldeles för mycket på att flytta foten vilket inte är bra tycker jag.

Cykeln är en -88 750 gsx-r

//Mvh Per
 
Torde väl gå lätt att justera växelspaken.föraren på utg axel från växelådan sitter med splines lossa flytta efter smak o tycke..
 
Jag tänker också; prova med att justera pedalerna först, och se om det känns bättre. Det är billigt och lätt. Kör du raceväxlat eller standard? Om man behöver justera ner växelpedalen så kan det vara skönt att slippa ha foten under vid nedlägg, alltså raceväxlat känns bättre.
Vad har du kört för hoj innan? Jag tänker att det kanske är en vanesak?
 
Hej
Jag kör också gsxr 1988 och är 187cm lång , kör med original fotplattor men med andra fotpinnar , bakcuts från en rgv 250 som man sitter uppe på glasfibern och kör race växlat . Jag justerar läget på växelpedalen på staget så att det passar mej
/Håkan
 
Ur-gixxern har en väldigt låg sadelhöjd så att bygga upp sadeln lite är kanske inte fel tänkt.
Jag har byggt ett flertal liknande sadlar av cellgummi som är tjockare och hårdare än det man brukar använda som sadelgummi. Bara att limma dit med kontaktlim, grovforma med fintandad kniv/såg och ta det sista med lamellrodellen på vinkelslip. Finns på Kunze.

Annars kan det också vara värt att tänka på att det går att flytta fotpinnarna bakåt. Det är ofta effektivare än att flytta nedåt vad gäller knävinkel.
 
Såg rubriken och kom direkt att tänka på min 750 -90 och benvinkeln på den. Som långbent var långkörningar en plåga, särskilt som man kom bortåt 30 mil på en tank (man vill ju inte stanna innan soppan var slut!).
Krävde benstyrka också att klättra från sida till sida vid bankörning. :arsele
 
Hade samma problem på 600:an (också classic), det första jag bytte var till nya ställbara fotpinnar, sen har jag även byggt upp lite under bakcutsen, och inhandlat 25mm sadelgummi, som känns helt ok.
Tot. höjning blev ca.30-35mm, som gjorde stor skillnad.
Har bara provsuttit än så länge, men det känns bra....
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top