Benskydd?

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Jag slås av hur många som är med i trafikolyckor som förlorar ett ben och tänker naturligtvis tanken: Varför är det inte vanligt med benskydd.

Jag menar inte bara knäskydd och stövlar utan något som verkligen skyddar runt om hela underbenet upp till knäet. 360 grader.
Inte optimalt att gå omkring i förstås, men när man sitter och kör bör det gå att hitta en konstruktion som inte skaver.

Jag kan inte ens hitta en dylik produkt?! Att de flesta ändå skulle välja bort det för att det är bökigt kan jag förstå, men om de fanns och användes mer måste de kunna göra någon nytta.

för att det skulle krävas ganska radikala mängder bepansring för att faktiskt skydda benet, och då skulle skadan ändå bara flyttas till där bepansringen tar slut i värsta fall, samt att det skulle vara ett ganska stort hinder för att faktiskt framföra motorcykeln säkert och därav öka risken för skador.

Som Ulvhamne skriver, dels skulle det bli väldigt stelt och klumpigt, jämför sportstövlar med endurostövlar tex, och jag bryter hellre smalbenet än knät :fakta

Säker på det? Har brutit smalbenet i slalom och fått ett 8mm armeringsjärn inslaget genom knäskyddet på crossbyxorna så knäskålen Klövs.. bägge gjorde faktiskt riktigt ont:-)

Se tidigare svar, att flytta skadan från relativt "lättlagat" underben till betydligt känsligare knä är väl kanske inte den bästa ide'n? Med fem knäoperationer bakom mig bryter iaf jag hellre benet... Komplikationerna efteråt är oftast, inte alltid, enklare.

Skickat från min Pipo P4 via Tapatalk

Last edited:
Se tidigare svar, att flytta skadan från relativt "lättlagat" underben till betydligt känsligare knä är väl kanske inte den bästa ide'n? Med fem knäoperationer bakom mig bryter iaf jag hellre benet... Komplikationerna efteråt är oftast, inte alltid, enklare.

Skickat från min Pipo P4 via Tapatalk

Ahh läste lite för fort naturligtvis har du rätt knä är ett elände att få ordning på efteråt vet detta av egen erfarenhet.

My mistake:-)

Precis! Det är därför folk tjoar "break a leg" när man drar iväg på något riktigt galet.
INGEN säger "break a knee" eller "dislocate your pelvis".

Logisch!

Ja, allt handlar väl oftast om kompromisser och jag förstår att många klokare personer än jag har funderat länge på det här, men om man flyger in i ett sånt där äckligt vajerräcke som lägger sig över vaden då skulle ju ett tillräckligt hållfast skydd möjliggöra att man studsar/glider av istället för att snittas där. Det kanske är ett mindre troligt olycksscenario, men de som förlorar en extremitet gör det väl oftast pga svåra krosskador då borde mer skydd alltid vara bättre, om än otympliga.

Det där håller Tingvalls kronprinsar på att lösa.
Felet med olyckor mot dödsräcken har ju inte alls med själva räcket att göra - oh nej!

Själva verket är det nämligen motorcyklars design det är fel på.

Med utriggare på MCn får man på en och samma gång en deformationszon som skydd för benen, och dessutom paras med fördel denna utriggare ihop med små stödhjul som då också förhindrar att motorcykeln välter så där retligt lätt.

Med utriggare och stödhjul finns också en utmärkt fästpunkt för en störtbåge som går från sida till sida.

Där öppnas vidare möjligheter att fästa en mindre kaross som skulle kunna lösa flera problem för den utsatta motorcyklisten: med säkerhetsbälte och airbag skulle säkerheten hos föraren utökas betydligt, och dessutom ökar motorcykelns synbarhet avsevärt i trafiken - eftersom den nu i stort sätt inte skiljer sig alls ifrån en bil.

Du tror jag skojar? Du tror jag försöker göra mig lustig på din bekostnad?
Jag önskar att det vore så.

Delar av tankarna ovan har redan presenterats av svenska trafikforskare som dellösningar på problemen med dödsräcken, och annat mumlas det väl bara om i korridorerna ännu så länge.

Tyvärr förstår dom som forskar på motorcykelsäkerhet sig inte på varken motorcyklar eller motorcyklister.
Allting går mot att göra om motorcykeln till en liten smalspårig bil; något man förstår och har modeller för.
...och följaktligen är all trafikforskning i Trafikverkets regi bortkastad när det gäller motorcyklar.
Gemene man vet mer - och är framförallt villig att lära mer om exempelvis rymden, än vad Trafikverket vet eller vill veta om motorcyklar.

För din del, och alla andra motorcyklisters del gäller:
A: Undvik vägar med dödsräcken
B: Undvik att köra in i dödsräcken

Det handlar alltså om att minimera exponeringen genom att avstå att köra dessa helt felbyggda vägar.

Dom som tvingas röja upp kring sådana här olycksplatser tror nog inte att det finns något skydd som kan hjälpa. Inte sällan tvingas man kalla in sökhund för att kunna fylla kistan med de viktigaste bitarna.

En av alla som lägger pussel intervjuas här:

SMC försöker även skapa opinion utomlands:

Last edited:
Det kanske är ett mindre troligt olycksscenario...
Är såna skador verkligen ett så stort problem i trafiken genom åren? Hur mycket bättre är ett otympligt skydd som ingen använder, än befintliga eller måttligt utökade skydd som faktiskt används? Bättre skydd i all ära, vilket faktiskt var det du efterfrågade. Det du frågar efter finns inte idag.

Ska vi som trafikanter verkligen behöva skydda oss mot trafikmiljön som påstås ska skydda oss mot skador? Jag kanske är korkad, men nåt i det resonemanget ser fel ut när jag skriver det...

:huvet

Men det hör inte till huvudfrågan i tråden.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...