Det där håller Tingvalls kronprinsar på att lösa.
Felet med olyckor mot dödsräcken har ju inte alls med själva räcket att göra - oh nej!
Själva verket är det nämligen motorcyklars
design det är fel på.
Med utriggare på MCn får man på en och samma gång en deformationszon som skydd för benen, och dessutom paras med fördel denna utriggare ihop med små stödhjul som då också förhindrar att motorcykeln välter så där retligt lätt.
Med utriggare och stödhjul finns också en utmärkt fästpunkt för en störtbåge som går från sida till sida.
Där öppnas vidare möjligheter att fästa en mindre kaross som skulle kunna lösa flera problem för den utsatta motorcyklisten: med säkerhetsbälte och airbag skulle säkerheten hos föraren utökas betydligt, och dessutom ökar motorcykelns synbarhet avsevärt i trafiken - eftersom den nu i stort sätt inte skiljer sig alls ifrån en bil.
Du tror jag skojar? Du tror jag försöker göra mig lustig på din bekostnad?
Jag önskar att det vore så.
Delar av tankarna ovan har redan presenterats av svenska trafikforskare som dellösningar på problemen med dödsräcken, och annat mumlas det väl bara om i korridorerna ännu så länge.
Tyvärr förstår dom som forskar på motorcykelsäkerhet sig inte på varken motorcyklar eller motorcyklister.
Allting går mot att göra om motorcykeln till en liten smalspårig bil; något man förstår och har modeller för.
...och följaktligen är all trafikforskning i Trafikverkets regi bortkastad när det gäller motorcyklar.
Gemene man vet mer - och är framförallt villig att lära mer om exempelvis rymden, än vad Trafikverket vet eller vill veta om motorcyklar.
För din del, och alla andra motorcyklisters del gäller:
A: Undvik vägar med dödsräcken
B: Undvik att köra in i dödsräcken
Det handlar alltså om att minimera exponeringen genom att avstå att köra dessa helt felbyggda vägar.
Dom som tvingas röja upp kring sådana här olycksplatser tror nog inte att det finns något skydd som kan hjälpa. Inte sällan tvingas man kalla in sökhund för att kunna fylla kistan med de viktigaste bitarna.
En av alla som lägger pussel intervjuas här:
SMC försöker även skapa opinion utomlands: