Bensinproblem på ickestartande MC

Ante

Förstör det självare
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös tills vidare...
Nu behöver jag lite idéer angående mitt fortsatta meckande med min motorcykel. Från början:
När jag ska starta hojen efter vintern är den riktigt seg och tråkig. Startmotorn går runt dåligt osv. Jag byter batteri. Nu är det piggt och glatt fast den tänder inte. Efter konsultation med Babbis på Mitonga byts stiften ut (dyra rackare, 101:-/st). Ingen tändning. Jag plockar ner cykeln i små delar och handlar startgas. När den får startgas i luftburken startar den går ungefär så länge gasen räcker och tvärdör sen. Mer gas så går den längre.
Till saken hör att den läcker soppa någonstans för den luktar som en hel mack och har även droppat under vintern. Kan det vara så att den drar luft och att den därför inte går. Det verkar ju vara tryck i systemet eftersom bensinpumpen inte går. Jag har inte så många idéer kvar och skulle nog vilja höra någon annans åsikt innan jag river hela bensinsystemet.
Så vad tror ni som är födda med hylsnycklar i hand? Går det att göra något åt det hela eller ska jag bita i det sura äpplet och rulla skiten till verkstad / i Stångån?
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Börja med att göra rent förgasarna om cykeln stått med bensin i dessa över vintern (inte bra). Det verkar även som att flottören ev läcker eller att flottörnålen inte tätar. Ta isär och kolla.
 

Ante

Förstör det självare
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös tills vidare...
Jo jag har varit inne på de banorna men jag har ingen riktig verkstad och begränsat med verktyg vilket gör det jobbigt. Men jag måste ju ändå lyfta bort tanken om jag ska komma åt förgasarna så då kan jag ju kolla var det läcker. Verkar som jag har att göra...
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
den ska ju starta allafall........
har du samma soppa i som i höstas så byt den.. oktantalet sjunker efter en tid...
 

Ante

Förstör det självare
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös tills vidare...
ambulans skrev:
den ska ju starta allafall........
har du samma soppa i som i höstas så byt den.. oktantalet sjunker efter en tid...

Har ju bytt den också. Och det verkar som om det är bensinkranen som läcker. Kan det var stopp någonstans kanske?
 

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Ante skrev:
Det verkar ju vara tryck i systemet eftersom bensinpumpen inte går.

Kolla så att pumpen inte gått sönder.
Så var fallet för mig förra året. Pumpen fungerade när jag ställde av hojen, men inte när jag skulle starta den efter vintern.

Det är bara att ta bort slangen som går från pumpen till förgasarna och trycka på startknappen (med tänningen på).
 

Ante

Förstör det självare
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös tills vidare...
Re: Re: Bensinproblem på ickestartande MC

Skeebum skrev:
Kolla så att pumpen inte gått sönder.
Så var fallet för mig förra året. Pumpen fungerade när jag ställde av hojen, men inte när jag skulle starta den efter vintern.

Det är bara att ta bort slangen som går från pumpen till förgasarna och trycka på startknappen (med tänningen på).

Fast den går ju lite först. Precis som vanligt.
Jag konsulterade min Heynes och där vart det snack om stopp i förgasarna. Jag får väl lyfta av dem imorgon. I mitt kalla mörka garage.
 

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö, nästan...
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
Och jag som trode att hjälp pumpen på förgasar motorer skulle gå hela tiden... jag kanske bara inte undersökt så noga...
 

Ante

Förstör det självare
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös tills vidare...
QiX skrev:
Och jag som trode att hjälp pumpen på förgasar motorer skulle gå hela tiden... jag kanske bara inte undersökt så noga...

Ska den nog när man väl startat hojen. Men det som händer när man slår på tändningen är att den klickar en stund tills det är tryck i systemet sen stannar den. När motorn går drar den ju soppa och trycket lär sjunka och då startar väl pumpen. Tror jag.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Drænerade du fuggarna i høstas?

Eftersom den bara går på startgas, så verkar det som att den inte får soppa. Bensin nuførtiden har en otrevlig vana att læmna rester kvar efter sig nær den dunstar, vilket sætter igen munstycken och andra små små rør som finns i fuggarna...eftersom den læcker soppa så har sækert flottørerna oxå satt sig i resterna efter bensinen.

Ta især knasarna och gør rent, går igång direkt sen....:tummenupp

.....eller om man har tur, så kan den nya bensinen løsa upp resterna som blivit kvar efter något dygn eller så..... gå och :öl och kolla om den startar imorgon :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Innan du skruvar av förgasarna, stäng av soppakranen, töm flottörerna på soppa genom att skruva ut dräneringsskruvarna som oftast sitter i botten av flottörhuset/skålen. Sätt soppakranen på PRI och slå på tändningen så att pumpen går igång. Dräller det inte ut någon soppa nu kan du knacka försiktigt på flottörerna med baksidan av en skruvmejsel.

Funkar inte det, demontera och gör rent fuggarna, blås först med tryckluft eller spraya förgasarrengöring och sen tar du en kardel från en väldigt tunn kopparkabel och ser till att alla munstycken och passager är öppna. Använd INGET som är gjort av järn eller stål etc eftersom det kommer att repa mässningsmunstyckena. Mest viktiga är tomgångsskruven, tomgångs- (fast storlek, inpressad i godset) och lågfartsmunstycket (demonteringsbart) som sitter lite på sidan om huvudmunstycket sett underifrån.
 

Ante

Förstör det självare
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös tills vidare...
andersbrink skrev:
Innan du skruvar av förgasarna, stäng av soppakranen, töm flottörerna på soppa genom att skruva ut dräneringsskruvarna som oftast sitter i botten av flottörhuset/skålen. Sätt soppakranen på PRI och slå på tändningen så att pumpen går igång. Dräller det inte ut någon soppa nu kan du knacka försiktigt på flottörerna med baksidan av en skruvmejsel.

Funkar inte det, demontera och gör rent fuggarna, blås först med tryckluft eller spraya förgasarrengöring och sen tar du en kardel från en väldigt tunn kopparkabel och ser till att alla munstycken och passager är öppna. Använd INGET som är gjort av järn eller stål etc eftersom det kommer att repa mässningsmunstyckena. Mest viktiga är tomgångsskruven, tomgångs- (fast storlek, inpressad i godset) och lågfartsmunstycket (demonteringsbart) som sitter lite på sidan om huvudmunstycket sett underifrån.

Tackar, tackar. Det är väl ditåt det lutar. Idag har jag varit upptagen på sjukhuset hela dagen men morgondagen och helgen ägnas åt meckning. Jag ska testa att dränera förgasarna först så får vi se.
Tack för hjälpen.
 

Ante

Förstör det självare
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös tills vidare...
Nu går hon!
Efter lite ojande tog jag tag i mig själv och rev ner tank luftburk och förgasare. Felet lokaliserades till förgasarna någonstans. Flottörkammarna var fulla med gammal unken soppa som jag tror det var en del vatten i. Den tappades ut och flottörhusen skruvades isär. Flottörerna rengjordes så gott jag kunde. När jag sen monterade förgasarna startade hojen inte. Jag gav upp och skruvade på alla kåpor för köra skiten till verkstad.
Precis innan jag gick hem chansade jag... På med tändningen, in med knappen och se! Den startade.
Enda problemet var att det stod en strid ström av soppa genom en av snorklarna. Så isär med allt igen och försöka få dit flottören lite bättre. Montage på hojen igen, lite startgas och nu går hojen som en klocka.

Tack alla som hjälpt till med tips och fått mig att känna mig som värsta supermecken.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top