Bensinpriset och andra priser genom åren?

1980 började jag snusa. 3.25:- har jag för mig.
Farsan köpte en ny Ford Taunus 1978, 36 000:-
Första Videon ca 6000:- ca 1980
2x cd brännare till datorn 6000:-
Första "bärbara" mobilen på jobbet ca 1990. 30 000:-
Ny Honda xl600r 1983 22900:-

Har pratat med några just ang bensinpriset. Det vi kom fram till är att bensinpriset oftast legat på ca 10% av en timlön. Så det har inte blivit så sjukt mycke högre i förhållande till vad en "vanlig arbetare" tjänar, iaf i norra delen av riket.

Min mor och far som drev egna företag på 80-talet bytte upp sig från skrivmaskinen till en dator... Har för mig dom betalade stora pengar då för den datorn... tror det var nånstanns runt 60 papp... Måste nästan fråga. Och frågan är vad den hade för kapacitet....

Som tur är så har kilopriset på kokain sjunkit drastiskt så där sparar man ju in några kronor. Fast man har ju knappt råd att ta bilen till kranen längre :(

Som tur är så har kilopriset på kokain sjunkit drastiskt så där sparar man ju in några kronor. Fast man har ju knappt råd att ta bilen till kranen längre :(

Som konsument kanske det är positivt,
men vårt familjeföretag har nästan gått under,
knappt värt att importera/distribuera längre.. :näsblod

En sak som jag märkt skillnad på, inte i priset men i storleken, är chipspåsar. När jag var riktigt liten så köpte man de där 30G påsarna för typ 1.50:- men det fanns även 100G för 4:- och sen jättepåsarna 200G för 7.90:-. Idag finns ju knappt nåt under 300G och jag har köpt både 500G och 1 KG chips!(som räckte en hel hultsfredsfestival).

En lite konstig sak angående Bensinen är att priset på den stigt konstant men priset på en liter Motorolja har inte förändrats lika mycket. Det har ju dock kommit mängder av svindyra specialoljor istället.
När jag körde 125:a köpte man billig tvåtaktsolja för 35:- litern och idag 20 år senare kostar den 48:-. Ingen jättehöjning precis. Fast det är värre om man ska köpa TTS eller silkolene.

1980 började jag snusa. 3.25:- har jag för mig.
Farsan köpte en ny Ford Taunus 1978, 36 000:-
Första Videon ca 6000:- ca 1980
2x cd brännare till datorn 6000:-
Första "bärbara" mobilen på jobbet ca 1990. 30 000:-
Ny Honda xl600r 1983 22900:-

79/80 började jag med snusa:) 1.25kr kostade en dosa grov då på Sonjas kiosk på värmdövägen. köpte man ett 250g paket o sparade dosan blev det lite billigare:D

Det finns fortfarande på ok-Q8 macken där jag bor! :tummenupp

Det måste vara sveriges sista blandpump?

Ingen jävel vill väl köpa stora mängder färdigblandat med billig tvåtaktsolja längre?

Dom som kör riktiga motorer som inte missar att tända varannan gång är ju finsmakare numera, det ska vara tvåtaktsolja med den rätta lukten, blandat på tiondels procent rätt.

Det måste vara sveriges sista blandpump?

Ingen jävel vill väl köpa stora mängder färdigblandat med billig tvåtaktsolja längre?

Dom som kör riktiga motorer som inte missar att tända varannan gång är ju finsmakare numera, det ska vara tvåtaktsolja med den rätta lukten, blandat på tiondels procent rätt.

Det är inte en moderna pump.
Utan en gammal hederlig handpump med glasbubbla.
Så man får själv pumpa fram hur mycket bensin man ska ha, sen snällt gå in och berätta hur mycket man tankade och betala.

Använder den själv ibland om soppan till motarden börja sina, eller om man behöver nån liter till fiskemotorn.

Är det inte konstigt att en Vesuvio de senaste 10 åren alltid har kostat 50:- och gör det än idag, medans en Big Mac co numera kostar nästan det dubbla jämfört med priserna som var förr (39:-/meny)?

Är det inte konstigt att en Vesuvio de senaste 10 åren alltid har kostat 50:- och gör det än idag, medans en Big Mac co numera kostar nästan det dubbla jämfört med priserna som var förr (39:-/meny)?

Näe, det är inte konstigt.

Här i stan startade en finsk Pizza kedja en restaurang, den drevs enligt McDonaldsprincipen med inhyrda ungdomar som var med i facket och ägaren betalade skatt.

Dom gav upp när dom tvingades ta 75:- st för pizzorna för att gå runt, när pizzerian på hörnet sålde pizzorna för 39:- inklusive CocaCola med arabisk text på burken...

I Skellefteå har tydligen skatteverket legat på degknådarna, för där kostar en pizza med läsk ungefär en hundring.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park