Bensinpriset är för lågt

Vad har marknadsekonomi med statlig skatt att göra? Skatten är bara ett styrmedel när det gäller bensin (samt en aldrig sinande kassako)

K.ommunist

Även om tankegångarna inte är helt ovettiga, så är kruxet är att man måste ta hänsyn till sociala strukturer i samhället. En alltför hög bensinkostnad drabbar glesbygden så länge det inte finns några miljömässigt bättre alternativ till rimliga priser.

Blip skrev:
Vad har marknadsekonomi med statlig skatt att göra? Skatten är bara ett styrmedel när det gäller bensin (samt en aldrig sinande kassako)

K.ommunist
Du läste aldrig artikeln va?

Bingo skrev:
Särintressen?

Du läste inte artikeln va?
Se mitt inlägg som en sidospår då, ifall vi ska vara så strikta. Jag vidhåller dock att bättre alternativ behövs.

mb skrev:
Se mitt inlägg som en sidospår då, ifall vi ska vara så strikta. Jag vidhåller dock att bättre alternativ behövs.
Det står ju så här också:

"Eftersom detta främst är ett problem i städer vore det enligt Gunnar Lindberg bra om skatten på något sätt kunde differentieras.

"På landsbygden är den ganska lagom, men i tätorter täcker skatten inte de negativa externa effekterna."

Klurigt hur dom kan forumlera text så man blir förespråkare för högre bensinskatt.
Självklart vill väl alla ha LÄGRE bensinskatt.

Chris Ash skrev:
Varför är det självklart?
Må hända att jag drog lite hastiga slutsatser.
Tänkte i banorna att om man sänker bensinskatten blir bensinen billigare och man kan köra fler mil för pengarna. Fler mil på hoj för pengarna ger oftast gladare hojförare.
Slutsats: billigare bensin = gladare hojförare.

Bingo skrev:
Det står ju så här också:

"Eftersom detta främst är ett problem i städer vore det enligt Gunnar Lindberg bra om skatten på något sätt kunde differentieras.

"På landsbygden är den ganska lagom, men i tätorter täcker skatten inte de negativa externa effekterna."
Jaså, det var det du var ute efter.

Visst, det är en möjlig väg att gå, men ajsomfan, vilket liv det skulle bli :D

Hur stort är egentligen detta problemet? Jag tänker på mig själv.
Hoj+utrustning 125.000:-
Försäkring 20.000:-
Däck, service o.lik 10.000:-
bandagar 1000/dag.

Körsträcka högt räknat 1000/år
bensin a 10/lit, 0,6 lit/mil summa 6.000:-/år
bensin a 12/lit summa 7.200:-/år

Med andra ord kan jag spara in ca en halv procent (jag vet att det finns svagheter i matematiken, men tanken går säkert fram ändå!) av vad det kosta mig att köra på lägre bensinskatt.
kan spara mycket mer på att inte varva så förtvivlat, hålla hastighetsgränser eller köra raka vägen istället för alla omvägar.
Trots allt känns det lite fånig att klaga på en utgift som är knuten till en ännu högre kostnad som man dragit på sig bara för det höga nöjet av att köra hoj. jag har inte köpt en sporthoj av ekonomiska skäl....

Bensinpriset ÄR lågt, det är skatten som är sjukt hög.

Det är dessutom OK om man tar ut skatt på bensin och andra drivmedel för att finansiera forskning kring alternativa drivkällor, men det görs ju inte. Eller?

Andrahandsuppgifter ger vid handen att bensinskatten bidrog med cirka 60 miljarder kronor i skatt. Inte mycket går tillbaka för att lösa problemet.

Jag vet att man vill skatta för att folk skall köra mindre, och på så sätt belasta naturen mindre. Helt enkelt ett normalt bruk av skattesatsen som styrmedel. Problemet är att jag inte känner en kotte som är ute och nöjeskör längre. Det finns liksom inte så många alternativ längre även om dom höjer skatten till 20 spänn så blir skillnaden i åkta mil per capita försumbar jämfört med nu.

Det har dessutom gått så långt, i mitt tycke, att många rent av har problem med att ta arbeten som ligger för långt borta. Det är också ett "externt" samhällsproblem på grund av för hög skatt där staten blir utan både inkomstskatt och bensinskatt.

Använd skatten till att lösa problemet istället för att bara pyttsa ut skatteintäkterna i "drift & bidrag" så skulle jag klaga mindre. Då skulle bensinskatten vara en investering på väg mot billigare och bättre drivmedel (H20 i tanken, wohoo), nu är det endast en kostnad.

Ja, jag har läst artiklen och tyckte att den var tänkvärd och intressant men den förutsätter att man är helt ok med att staten spenderar skatten hur den vill.

/SSB

Bensinpriset har alltid varit ett hett ämne eftersom många är beroende av bil för sitt arbete mm. Som jag ser det så är skatter ett bra styrmedel, men att skatta in absurdum utan att lämna alternativ kan slå hårt mot glesbygden och mot människor med låglöneyrken. Än så länge är dock bensinpriset inte så våldsamt mycket högre än vad det har varit ett antal decennier tillbaka (räkna på inflationen så får ni se).

Miljöpartiets linje skulle kunna fungera ifall de fick köra den fullt ut, men när det ska kompromissas mellan partierna så blir det ofta fel.

SSB skrev:
Använd skatten till att lösa problemet istället för att bara pyttsa ut skatteintäkterna i "drift & bidrag" så skulle jag klaga mindre. Då skulle bensinskatten vara en investering på väg mot billigare och bättre drivmedel (H20 i tanken, wohoo), nu är det endast en kostnad.

Ja, jag har läst artiklen och tyckte att den var tänkvärd och intressant men den förutsätter att man är helt ok med att staten spenderar skatten hur den vill.

/SSB
Nu är det svårt att hänga med... Just det argumentet avfärdas, på goda grunder, i artikeln: "Många som vill ha lägre bensinskatt brukar påpeka att staten ändå inte använder intäkterna till att mildra skadorna på miljö och hälsa. Argumentet är felaktigt av två skäl... Vad intäkterna sedan används till är i det här sammanhanget ointressant."

Det är helt enkelt en annan diskussion.

Ganska intressant om skattedifferentiering, för klart är ju att glesbygdsinvånare drabbas hårdare än stadsinvånare. Det enda jag inte riktigt är med på är hur koldioxid-utsläppen slår tillbaks på svenska staten? men, det får gärna förklaras :confused:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg