Bensinkranens funktioner, tanklock, vakuum, PR & ON?

På vakuum-kranar så går det en slang till någonstans där det är undertryck då motorn är igång, t.ex. vid förgasaren. Kranen öppnas då det blir undertryck i slangen, det sker med hjälp av en fjäder och ett membran i bensinkranens konstruktion. Det har alltså inget att göra med tanklocket, det ska alltid finnas något hål/slang så att luft kan sugas in i tanken.
 
Skulle också tro att det finns olika typer av tankar, den ena med separat system för luftningen och den andra med ventilation via locket. Tankventilation finns av en mängd olika typer, från den enklaste (som ofta finns på äldre offroadmaskiner) med en slang från locket som mynnar i fria luften till mer avancerade med ventilsystem som stänger om hojen hamnar på sidan. Är du osäker, köp det ventilerade locket. Det värsta som kan hända är att du får dubbelt så bra ventilation :tummenupp
Vacuum i tanken är inget kul...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top