Bensinkranens funktioner, tanklock, vakuum, PR & ON?

På vakuum-kranar så går det en slang till någonstans där det är undertryck då motorn är igång, t.ex. vid förgasaren. Kranen öppnas då det blir undertryck i slangen, det sker med hjälp av en fjäder och ett membran i bensinkranens konstruktion. Det har alltså inget att göra med tanklocket, det ska alltid finnas något hål/slang så att luft kan sugas in i tanken.
 
Skulle också tro att det finns olika typer av tankar, den ena med separat system för luftningen och den andra med ventilation via locket. Tankventilation finns av en mängd olika typer, från den enklaste (som ofta finns på äldre offroadmaskiner) med en slang från locket som mynnar i fria luften till mer avancerade med ventilsystem som stänger om hojen hamnar på sidan. Är du osäker, köp det ventilerade locket. Det värsta som kan hända är att du får dubbelt så bra ventilation :tummenupp
Vacuum i tanken är inget kul...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top