sandstream skrev:
Om du inte har gjort det redan så läs dagens Expressen där de testat en bil som går på E85.
Så fort temperaturen sjunker under 0 så blir den svårstartad och tjuvstannar.
E75 används tydligen på kallare breddgrader.
(E85 = 85% etanol, 15 % bensin för den som inte visste det).
E75 finns mig veterligen inte alls. I alla fall inte i Sverige. Det borde man ha läst om på etanolforumet,
http://www.etanol.nu
I Brasilien finns E96 men där är det ju varmt och skönt. 15% bensin i E85 är ju för att underlätta kallstart. Vet inte varför Expressen inte fick liv i bilen, vad var det för bil? Antar att det var en seriös konvertering eller en riktig FFV-bil och inte bara en sån där hemmafusk med påställt soppatryck på i övrigt standardpuffra? Tyvärr har det hunnit bli gårdagens Expressen men jag ska försöka få tag på ett ex.
Jag åkte ett par dagar på ren E85 och då var den småknölig att starta runt noll grader men det var utan att ha anpassat soppablandningen, alltså gick den kronmagert då.
Har en polare som E85konverterat en gammal Camaro, inga startproblem. Han har den som pendlarfordon till och från Fagersta. Jag tror iofs inte att han använder den dagligen, han har nåt mer lik att åka i också men han använder den i alla fall året runt.
Nåja, etanol är ju i sig inget riktigt bra bränsle vid start i riktigt kall väderlek eftersom det förångas dåligt vid låga temperaturer.
Hursomhelst så går det ju att pytsa i lite extra bensin om det behövs när det är smällkallt.
Kan instämma i Anders kommentar. Åker för närvarande på 50/50 (dvs en hundring E85 och en hundring 95) i min bil. Bara det är ett pyssel på mackarna när man ska tanka. Är det sen så att man åker ännu mer exotisk blandning så antar jag att man tröttnar efter ett tag.
Nåja, får väl se om jag ledsnar och återgår till 98. Har än så länge bara förlitat mig på det som dator + lambda kan kompensera och det räcker uppenbarligen inte fullt ut vid körning på 50/50. När jag först åkte en hundring E85 och två hundringar 95 så räckte det men nu går den magert = trist.
Ska man gå fullt ut så lär man ge på bränsletrycket och sen mäta om blandningen (lambda) då stämmer i alla lägen. Tyvärr är det ju svårt att ändra på kurvan utan att byta insprutet och det har jag ingen lust att göra men trycket är ju lätt att rå på.
Är det nån här som har seriösa åsikter gällande höjning av trycket och dess påverkan över hela bränslemappen?
Och jag har ännu inte börjat anpassa tändläge, det får vara tills jag vet om det går att få rätt blandning i alla lägen.
Det tråkiga är att ett ytterst fåtal på etanolforumet har rapporterat om att etanolen har en tvättande effekt med följd att gamla avlagringar lossnar ur tanken och sen sätter igen. Har hänt mig också. Detta är riktigt trist kan jag säga. Har rengjort silen i tankpickupen från brunsvart gegga förrförra helgen och det börjar bli dags igen.
Man kan säga att bensin inte är ett rent helvete, det är ett skitigt helvete.
För objektivitetens skull ska väl sägas att det är oerhört fler som har konverterat utan att få dessa problem men varför jag?
aci:
Det där med större avgasflöde var intressant, är du säker?
Min Katana har turbo som är på gränsen till stor. Alltså borde den då ladda lite tidigare. Och dessutom smakar ju knackningsbeständighet motsvarande 104 oktan gott.