Bensin vs E85 vs ?

  • Thread starter Thread starter flu
  • Start date Start date

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Sitter och läser om vad alla tycker och tänker om olika bränslen och tillsatser och har en fråga till er alla
Finns det något annat än bensin 95 eller 98 oktan som utan att ändra tändning eller bestyckning som ger mer effekt
Helt enkelt vad ger mest mos i maskin
Alla tillsatser eller alternativa bränslen är av intresse :yoparty
 
flu skrev:
... utan att ändra tändning eller bestyckning ...
Det var liksom i den delen av meningen som det sprack.
För att en motor ska vara optimal så måste ju bränslekurva och tändkurva vara optimal efter bränslet och övriga parametrar (ex vis yttertemp med mer). Tyvärr.

Faktum är att ur de flesta synpunkter är helt vanlig bensin (med det oktantal motorn kräver) ett av de bästa bränslen man kan hitta. Högst energiinnehåll, hygglig knackningsbeständighet (men inte mer än hygglig), rimlig inblandning osv.
Men ur effektsynpunkt regererar etanol, metanol, nitrometan etc trots att det specifika energiinnehållet är lägre (för nitrometan till och med mediokert).

Men som sagt, utan att justera nånting skulle jag vilja påstå att du inte kan hitta mer än nån enstaka häst på sin höjd. Och då menar jag ett nyfött föl med balansproblem. :D
 
Kanske ska tillägga att du ska ta det försiktigt med labbande med bränsle. Byter du till ett bränsle som kräver fetare blandning så får du förhoppningsvis en knarr som inte går (eftersom den blir tokmager) och det är bättre än att den går aningens magert eftersom motorn då är i farozonen.
Motsvarande gäller för knackningsbeständigheten. Lyckas du få i nån soppa med för låg knackningsbeständighet (ex vis pga toksnabbt förbränningsförlopp) så är vevlager och kolvar i farozonen.


Jag håller för övrigt på och testar att konvertera min bil för E85 och kan säga att det är lite labbande för att få ihop det.
 
Byt tändstift, synka förgasarna och byt luftfilter. Annars se Robbarns svar

98 ger inte mer effekt än 95, det är bara knackkänsligheten som är lägre.

Edit: Gäller det Hayabusa turbo så har du ju tillräckligt mycket överflöd av den varan ;)
 
Robban_C skrev:
Jag håller för övrigt på och testar att konvertera min bil för E85 och kan säga att det är lite labbande för att få ihop det.
Om du inte har gjort det redan så läs dagens Expressen där de testat en bil som går på E85.
Så fort temperaturen sjunker under 0 så blir den svårstartad och tjuvstannar.
E75 används tydligen på kallare breddgrader.

(E85 = 85% etanol, 15 % bensin för den som inte visste det).
 
sandstream skrev:
Om du inte har gjort det redan så läs dagens Expressen där de testat en bil som går på E85.
Så fort temperaturen sjunker under 0 så blir den svårstartad och tjuvstannar.
E75 används tydligen på kallare breddgrader.

(E85 = 85% etanol, 15 % bensin för den som inte visste det).

Ja det är nackdelen med E85, finns sätt att förbättra den saken lite men -15 sägs vara den undre gränsen. Tror det var bussarna i stockholm som hade problem med färgämnet i E85 som satte igen spridarna så det var svåra vid kallstart

En kompis håller på att bygga en båtmotorAla Volvo 5'a som ska gå med E85 och kompressor, finns mycket att vinna med E85 särskilt på värmesidan. Beräkningarna vi gör ser mycket lovande ut.

Edit: Om man fultrimmar med E85 och lastbilsturbo så passar flödesmapparna oftast bättre då E85 vill ha större avgashus än bensin pga det större gasflödet
 
Last edited:
flu skrev:
Alla tillsatser eller alternativa bränslen är av intresse :yoparty

Realistiskt är det bara E85 eller vanlig tanksoppa som håller i längden. Allt jobb man lär lägga ned på att konvertera lär sen vara enkelt att använda - inte behöva åka 15 mil för att fylla på tanken. För enbart race kan man ju labba med de godkända alternativen, metanol och nitrometan. I princip resten av de alternativa effekthöjarna är antingen mycket vådliga eller våldsamt giftiga. Kul att prata om kanske - men inget man ens ska fundera på att använda.
 
Robban_C skrev:
Helt vanlig bensin är ett av de bästa bränslen man kan hitta. Högst energiinnehåll, hygglig knackningsbeständighet, rimlig inblandning osv.
Någon vänlig själ som kan utveckla de där med knackning? :confused:
 
sandstream skrev:
Om du inte har gjort det redan så läs dagens Expressen där de testat en bil som går på E85.
Så fort temperaturen sjunker under 0 så blir den svårstartad och tjuvstannar.
E75 används tydligen på kallare breddgrader.

(E85 = 85% etanol, 15 % bensin för den som inte visste det).
E75 finns mig veterligen inte alls. I alla fall inte i Sverige. Det borde man ha läst om på etanolforumet, http://www.etanol.nu
I Brasilien finns E96 men där är det ju varmt och skönt. 15% bensin i E85 är ju för att underlätta kallstart. Vet inte varför Expressen inte fick liv i bilen, vad var det för bil? Antar att det var en seriös konvertering eller en riktig FFV-bil och inte bara en sån där hemmafusk med påställt soppatryck på i övrigt standardpuffra? Tyvärr har det hunnit bli gårdagens Expressen men jag ska försöka få tag på ett ex.
Jag åkte ett par dagar på ren E85 och då var den småknölig att starta runt noll grader men det var utan att ha anpassat soppablandningen, alltså gick den kronmagert då.
Har en polare som E85konverterat en gammal Camaro, inga startproblem. Han har den som pendlarfordon till och från Fagersta. Jag tror iofs inte att han använder den dagligen, han har nåt mer lik att åka i också men han använder den i alla fall året runt.
Nåja, etanol är ju i sig inget riktigt bra bränsle vid start i riktigt kall väderlek eftersom det förångas dåligt vid låga temperaturer.
Hursomhelst så går det ju att pytsa i lite extra bensin om det behövs när det är smällkallt.

Kan instämma i Anders kommentar. Åker för närvarande på 50/50 (dvs en hundring E85 och en hundring 95) i min bil. Bara det är ett pyssel på mackarna när man ska tanka. Är det sen så att man åker ännu mer exotisk blandning så antar jag att man tröttnar efter ett tag.
Nåja, får väl se om jag ledsnar och återgår till 98. Har än så länge bara förlitat mig på det som dator + lambda kan kompensera och det räcker uppenbarligen inte fullt ut vid körning på 50/50. När jag först åkte en hundring E85 och två hundringar 95 så räckte det men nu går den magert = trist.
Ska man gå fullt ut så lär man ge på bränsletrycket och sen mäta om blandningen (lambda) då stämmer i alla lägen. Tyvärr är det ju svårt att ändra på kurvan utan att byta insprutet och det har jag ingen lust att göra men trycket är ju lätt att rå på.
Är det nån här som har seriösa åsikter gällande höjning av trycket och dess påverkan över hela bränslemappen?
Och jag har ännu inte börjat anpassa tändläge, det får vara tills jag vet om det går att få rätt blandning i alla lägen.

Det tråkiga är att ett ytterst fåtal på etanolforumet har rapporterat om att etanolen har en tvättande effekt med följd att gamla avlagringar lossnar ur tanken och sen sätter igen. Har hänt mig också. Detta är riktigt trist kan jag säga. Har rengjort silen i tankpickupen från brunsvart gegga förrförra helgen och det börjar bli dags igen. :gnissla
Man kan säga att bensin inte är ett rent helvete, det är ett skitigt helvete. :)
För objektivitetens skull ska väl sägas att det är oerhört fler som har konverterat utan att få dessa problem men varför jag?

aci:
Det där med större avgasflöde var intressant, är du säker?
Min Katana har turbo som är på gränsen till stor. Alltså borde den då ladda lite tidigare. Och dessutom smakar ju knackningsbeständighet motsvarande 104 oktan gott.
 
Robban_C skrev:
Det där med större avgasflöde var intressant, är du säker?

Tja, med ett blandningsförhållande som ger mer bränsle så blir det ju mer avgasmassa. Vol.eff. är ju samma, och då ökar enbart bränslemängden (och bränslet tar ju inte så mycket utrymme att vol.eff påverkas).

Bengan skrev:

Håller inte riktigt med den beskrivningen. Klipper lite från en annan tråd:

"Mekanismen bakom spikning är framförallt en fråga om tid och temp (och tryck) + självklart preparering (hur pass homogen blandningen är). "Spikningen" är ju ett akustiskt fenomen som kommer från tryckvågen när den studsar fram och tillbaka i förbränningsrummet. Självaste knackningen är små "öar" i förbränningsrummet där temperaturen har kommit upp till en viss gräns och där blandningen just där har en sådan disposition samt är utsatt för tillräckligt lång tid att det självantänder. Av detta följer ju att ju längre ut i förbränningsrummet du kommer desta längre tid får det på sig att självantända."

Sedan hur tillståndet då knackning inträffar uppkommer är en helt separat historia. Det kan vara hot-spots, det kan vara inloppstemperatur etc etc. Sedan används ofta en hel del uttryck som är felaktiga, detonation är inte riktigt vad som inträffar. Snarare explosion.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Tja, med ett blandningsförhållande som ger mer bränsle så blir det ju mer avgasmassa. Vol.eff. är ju samma, och då ökar enbart bränslemängden (och bränslet tar ju inte så mycket utrymme att vol.eff påverkas). ...
Så är det ju förstås. Har du koll på hur mycket avgasflödet ökar? Märkbara mängder eller hårklyverier?
 
RG500-Johannes skrev:
Håller inte riktigt med den beskrivningen. Klipper lite från en annan tråd:

"Mekanismen bakom spikning är framförallt en fråga om tid och temp (och tryck) + självklart preparering (hur pass homogen blandningen är). "Spikningen" är ju ett akustiskt fenomen som kommer från tryckvågen när den studsar fram och tillbaka i förbränningsrummet. Självaste knackningen är små "öar" i förbränningsrummet där temperaturen har kommit upp till en viss gräns och där blandningen just där har en sådan disposition samt är utsatt för tillräckligt lång tid att det självantänder. Av detta följer ju att ju längre ut i förbränningsrummet du kommer desta längre tid får det på sig att självantända."

Sedan hur tillståndet då knackning inträffar uppkommer är en helt separat historia. Det kan vara hot-spots, det kan vara inloppstemperatur etc etc. Sedan används ofta en hel del uttryck som är felaktiga, detonation är inte riktigt vad som inträffar. Snarare explosion.

/J



:Bugar
 
Robban_C skrev:
Så är det ju förstås. Har du koll på hur mycket avgasflödet ökar? Märkbara mängder eller hårklyverier?

Ja, det kan väl inte vara så svårt att räkna ut?

14,65 : 1 för bensin
9,84 : 1 för E85

Säg, 700 kg/h luft (ca 200 hk) ger då med bensin & lambda 0,85 = 56,2 kg/h
För E85 blir det 83,7 kg/h. Skillnaden är då 27,5 kg/h vilket är rätt lite, men inte så lite att man bara kan ignorera det. Nu är iof detta ett riktigt worst case.

Men riktigt såhär enkelt är det heller inte, då du med den ökade knackbeständigheten kan gå upp i tändning, minska turbintempen och därmed hämta igen turbintempen med att minska uppfetningen. Så då kanske du kan köra lambda 0,9 eller ngt. Alternativt plocka ut mer effekt givet samma uppfetning.

Jaja, summa summarum är nog att för vanliga hemmafixare så kan man ignorera det ökade massflödet.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Jaja, summa summarum är nog att för vanliga hemmafixare så kan man ignorera det ökade massflödet.

/J

Om man räknar på minst 580hp så är det en ganska så markant skillnad i gasflöde om man redan ligger på gränsen med för stort mottryck som i vårt fall med en motor ;)

Självklart så är inte skillnaden enorm vid lägre effekter men om man vill räkna sig till en bra flödesmapp särskillt på högre effektutag så får man inte missa det.


Eloge för dina bra inlägg :tummenupp


Edit: O man ligger på ca 200hp bensin så kanske man ska räkna på 230hp E85
det är ung vad man kan få ut med samma förutsättningar väldigt grovt, då man oftast kan ha mer optimerad tänding, högre laddtryck samt att gaserna är kallare. Då blir gasflödes skillnaden också ännu större förutsatt att man då kan leverera den soppa som krävs och att inte mottrycket i turbon ligger illa till
 
Last edited:
Johannes och aci:
Man tackar! Ser ut som om man kanske skulle gå på E85 från början på Katanan. Om inte för avgasflödets skull (bara några procent) så i alla fall för knackningsbeständighetens skull. :tummenupp

Och det var för mig svårt att räkna ut men jag hade en känsla av att det inte skulle utgöra dag och natt enbart på avgasflödet.

Man tackar!
 
SM 570 RR skrev:
OT : Hur mycket kostar E85?
7:34/liter. Men det varierar givetvis mellan olika städer och över tiden.
Och det blir inte så mycket billigare i drift som det låter eftersom förbrukningen ökar. Men lite billigare blir det.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top