Bensin i Vxl på RS250!!!

Explosive

Medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Kawasaki Z 1000 utbytt mot Ktm 690 Superretard, Aprilia RS 250 SP samt en grussprättar Qvarna
Var i Falkenberg och tränade i måndags, hälsade på en polare på vägen hem och blev sen som fan, kastade av hojen i garaget utan att titta på hojen, det hinner jag göra sen.
Var tillbaka i garaget igår och såg att det hade läckt bensin! :mad:
Fan ochså istället för att vrida bensinkranen till off hade jag vridit den på res :huvet
ja ja fuggarna hade väll inte stängt flotörventilerna riktigt tänkte jag och tittade vidare på hojen.
Döm av min förvånig när jag såg att det inte hade kommit bensin från förgasarna utan det hängde droppar under motorn och vid grenrörsinfästningarna :confused:
Tillslut lossade jag på oljepluggen, splasch!!!! tror att jag tappade ur fem liter bensin oljeblandning ur växellådan :4skrika
Detta betyder att fuggarna har läckt ner bensin i vevhuset och att vevhuset är otätt och bensinen rann rakt in i växellådan.
Helvete nu blir jag tvungen att dela motorn, inte direkt vad man är sugen på.
Känns som om det inte blir så mycket åkt på ett tag :(

Trist och GRYM otur du har med både läckande förgasare+vevhus. :3freak Ibland är det inte lätt! :(

philsson skrev:
2154972 Trist och GRYM otur du har med både läckande förgasare+vevhus. :3freak Ibland är det inte lätt! :(

Nä precis denne djävla lagen om alltings djävlighet är ständigt gällande :mad:

Innan du plockar fram yxan och klyver motorn kan du väl titta på hur du dragit alla evakueringslangar. För du kör väl reglementsenligt med evakueringsslangarna från förgasarna dragna till ett uppsamlingskärl? :7peta
I så fall finns möjligheten att bensin från flödande förgasare hamnar bakvägen i växellådan.

Teddy skrev:
2155021 Innan du plockar fram yxan och klyver motorn kan du väl titta på hur du dragit alla evakueringslangar. För du kör väl reglementsenligt med evakueringsslangarna från förgasarna dragna till ett uppsamlingskärl? :7peta
I så fall finns möjligheten att bensin från flödande förgasare hamnar bakvägen i växellådan.
Är det inte typ en övertrycksventil (reed) till dreneringen från växellådan?

philsson skrev:
2155140 Är det inte typ en övertrycksventil (reed) till dreneringen från växellådan?
Inge Naning. Men felet måste rimligen vara något annat är ett läckande vevhus för om man ska få ner stora mängder bensin i växellådan p g a läckage måste vevhuset läcka värre än ett durkslag och kompet försvinna ut i tomma intet.

Teddy skrev:
2155170 Inge Naning. Men felet måste rimligen vara något annat är ett läckande vevhus för om man ska få ner stora mängder bensin i växellådan p g a läckage måste vevhuset läcka värre än ett durkslag och kompet försvinna ut i tomma intet.
Jo precis så tänkte jag också. Ett alternativ är ju att man fyller på ny olja och startar hojen och lossar på påfyllningslocket till växellådan. Det skall varken vara trycksatt eller ryka därifrån om allt är tätt. Borde vara enklaste sättet att ta reda på om det är där det läcker.
Alternativet är ju att plocka bort cylindrarna och hälla i lite soppa innan man spräcker motorn för att se om den sipprar sig förbi.

Teddy skrev:
2155021 Innan du plockar fram yxan och klyver motorn kan du väl titta på hur du dragit alla evakueringslangar. För du kör väl reglementsenligt med evakueringsslangarna från förgasarna dragna till ett uppsamlingskärl? :7peta

Ja det kan vara mycket möjligt att det kan ha gått till så.
Men om evakueringen från växellådan går till samma kärl så kommer det ju inte att kunna komma in några stora mängder bensin eftersom luften i vx- lådan då inte har någonstans att ta vägen!
Om man inte har något annat läck, Eller?
Funderade förövrigt på detta med att om man har ett läckande vevhus så behöver detta inte märkas så mycket pga att man med ett litet läck bara kommer att succesivt bygga upp tryck i vx-lådan som kommer att bibehålla vevhuskompet, inte lika bra men ändå tillräckligt.
Medan bensin som har låg ytspänning smiter lätt in i lådan med tiden, hojen stod i tre dagar.
Har haft problem med ett litet läckage från vx-lådan innan, jag menar att om vevhuskomp har läckt ut i lådan kan detta ha medfört detta läckage.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT