Bensin i luftburken, har letat, men vet inte hur

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Hej! Jag har en suzuki gsx 750es -83.
Och efter att den hade stått ca 2 v så hade det droppat lite bensin/olja under hojen. När jag sedan startade den så började den "spruta" ut en tunn stråle bensin/olja under hojen, och det var ju en slang som satt i botten på luftburken. efter att ha kikat lite i luftburken hittade jag oljeblandad bensin där i.
Efter en till start så ser jag att det rinner in från slangen som kommer från vevhusventilationen.
Kollat oljefönstret och där ser man inte överkant/ytan på oljan, inte ens om man nästan lägger hojen ner.
Så efter att ha läst en heldel här på forumet så har jag kommit fram till att det borde va så att bensinen har letat sej ner till oljan och inte viseverse?
Har då oxå fått mina misstankar om att det skulle kunna vara nålarna el nålsäterna?
El skulle det även kunna nån kolvring som är paj?
Har läst endel i mekboken och börjat skruva isär lite. men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter el hur jag ska c vad som är paj.. :confused:
Är ingen supermek men har inte tummen helt mitt i handen heller :tungan
Juste, kommer inte ihåg men tror att jag kan ha haft soppakranen i pri läge sist jag parkerade den :huvet
Men bensinen ska väl inte kunna komma ner till oljan ändå om allt fungerar som det ska?
Soppakranen är av vakumtyp och även förgararen

Någon som har tips el ideér till mej!?

Thanks!!!
 
du har fått bensin i oljan, troligtvis läker nån förgasare så cylindern blir full och rinner sedan ner i tråget, töm ut oljan (och bensinen) fyll ny olja och problemet är löst, iaf att det sprutar oljebensin..
har du soppakram så använd den :)

Edit: läste inte hela.. har du vaccumkran borde det inte rinna ner till förgasarna ens. men de låter även som om flotörerna inte tätar som dom ska
 
Last edited:
du har fått bensin i oljan, troligtvis läker nån förgasare så cylindern blir full och rinner sedan ner i tråget, töm ut oljan (och bensinen) fyll ny olja och problemet är löst, iaf att det sprutar oljebensin..
har du soppakram så använd den :)

Edit: läste inte hela.. har du vaccumkran borde det inte rinna ner till förgasarna ens. men de låter även som om flotörerna inte tätar som dom ska

Tack för svar :) ja, jag har ju vakumkran, men tror att jag kan ha glömt den pri läget (kranen helt öppen) gången innan det började rinna ut under hojen (lite osäker). Man ska ju tydligen bara använda den typ när hojen har stått hela vintern, men den va lite kämpig att få igång då den hade stått säkert 1 månd.
Köpte den i vintras för att övningsköra/krypköra på i ett stortgarage under vintern.
Så tanken har slagit mej att tömma och fylla på nytt och skita i pri läget efter det :tungan och hoppas på att det var det bara som stulade till det.
Men jag vet ju inte om cylindern ska kunna fyllas och rinna ner till oljan när den står i "pri" utan att någon förgasare läcker? För om den inte ska kunna det så kommer ju problemet komma tillbaka nästa gång jag startar den :va
 
Last edited:
Pri-läget används som du skrev bara om hojen stått stilla en längre tid, så länge att bensinen avdunstat i fuggarna. Kranen ska bara stå i Pri-läget en kort stund, storleksordning någon sekund alltså.. Lämnar du den i Pri kommer det att flöda över på alla ställen det kan. :näsblod
 
Pri-läget används som du skrev bara om hojen stått stilla en längre tid, så länge att bensinen avdunstat i fuggarna. Kranen ska bara stå i Pri-läget en kort stund, storleksordning någon sekund alltså.. Lämnar du den i Pri kommer det att flöda över på alla ställen det kan. :näsblod

förgasarna ska ju täta även om kranen står i pri läge så fixa det också. Annars står du där med soppa i oljan om kranen ger sig.
 
Tjoho alla! Är tacksam för alla svar och hjälp, men det jag inte förstår är om den nu kan/ska flöda över el om det ska ta stopp med soppan i förgasaren om den står i "pri" och hojen står i garaget bara? Obervera att hojen är från -83..
Tänkte att det kanske fungerade lite annurlunda på den tiden, och att det är normalt att den svämmar över då. Isf letar jag ju efter något "fel som inte finns". Alla säger olika och jag har letat på nätet men hittar inget konkret där.
Kanske kan ringa till nåt Suzuki center och fråga ifs.
Är väl lite stressad att få ut den på vägarna nu innan sesongen är helt slut då jag fick kortet i fred :) :)
Annars hade jag lugnat mej lite och plockat isär allt och kikat lite närmare och gått igenom allt.
 
Last edited:
anledningen till att jag svarade i denna tråd är faktiskt att jag har en kompis som hade exakt samma problem, med en exakt likadan hoj, så de är ju inte helt osannorlikt att "de ska va så"
De kanske kan vara bäst att låta de vara som de är bara man håller sig borta från pri läget, om den inte är i toppskick dvs, då kan de ju vara klokt att fixa till den (om de nu är nåt fel)
men du bör snarast byta olja om man säger så, för de lär vara mer bensin än olja i motorn.
 
Sweet, ja, jag tänkte ge mej på det ikväll, asså byta olja och kolla om det håller..
Kommer du ihåg om hans koppling vart skum?
För samtidigt när bensinen hade hamnat i oljan så känndes det som om kopplingen inte tar alls. :( provade att skuva på vajern men verkade inte bli någon skillnad?
 
Jag och farsan har en likadan hojj, dock ett år äldre, men på den hade vakumkranen gått sönder, ett litet jävla membran hade gått sönder så kranen stod öppen hela tiden, när man startade hojjen sprutade det bensin från slangen, köpte en reperationssats och fixade kranen sen funkade hon igen:tummenupp
 
Sweet, ja, jag tänkte ge mej på det ikväll, asså byta olja och kolla om det håller..
Kommer du ihåg om hans koppling vart skum?
För samtidigt när bensinen hade hamnat i oljan så känndes det som om kopplingen inte tar alls. :( provade att skuva på vajern men verkade inte bli någon skillnad?

Ja kopplingen påverkas eftersom den ligger i skiten.
 
Jag körde ett helt år med kranen i läge "Pri", är nålarna fräsha ska det inte spela någon roll.
(jag lämmnade den i det läget även när jag parkerat hojen)

Men sen lyfte jag tanken för att byta tändstift och såg att slangen till vacum var veckad, efter att ha bytt den så fungerade det att köra med kranen i rätt läge.

Däremot känns det inte bra att vacumslangen kan vika sig igen och strypa bränsletillförseln och på så sätt magra ut blandningen när man minst anar det, jag skulle vilja ha en helt mekanisk kran istället, gör Pingel kranar till gamla suzukis?
 
Jo, kolla på www.motospeed.se så finns det, kräver en adapterplatta beroende på MC, se till att ta en med reservläge, gissa varför jag rekommenderar det :huvet

Reservläge är för fegisar, det är manligt att gå flera kilometer till macken och rota i soporna efter tomma oljeflaskor/dunkar för att sedan gå tillbaka...

GISSA HUR JAG VET DET?

(i läge Pri har man ingen reserv)
 
Reservläge är för fegisar, det är manligt att gå flera kilometer till macken och rota i soporna efter tomma oljeflaskor/dunkar för att sedan gå tillbaka...

GISSA HUR JAG VET DET?

(i läge Pri har man ingen reserv)

Tur att man inte är ensam om diverse mindre lyckade utfärder alltså. :D
 
Sweet, tömde oljan/bensinen.. rann ut typ 15-20l!!! hur nu det ska kunna få plats.. kunde ju inte räkna exakt liter då jag fyllde/tömde i/ur en kakburk :tungan.
fastnade lite då jag började skruva bort lite mer saker, ville c hur kopplingen skulle påverkas men kom inte in så långt.
isärplockad känndes kopplingen ok men sen när jag skruvade på allt där så kännes den skum igen :confused: .
någon som kan förklara hur den fungerar, varför den blev så skum när soppan trillade ner i oljan?
någon som vet hur det ser ut i gas handtaget?
hade ju tagit bort vajern från förgasaren för att komma åt bättre, och när jag hängde på den igen igår kväll så känndes det som om vajern skrapade emot ngt i handtaget? hängde av vajern igen, tänkte att den hade blivit "snurrad" påvägen el ngt men handtaget kärvar och fastnar lixom på dom sista cm.. :näsblod
 
Då får väl ta och kolla i gashandtaget oxå, då du slackade på vajern så har den förmodligen hoppat ur på nåt sätt på rullen i gashandtaget.

Alternativt, vajern i kläm mellan fuggar och handtag.

Är det friktionsfritt utan vajern på förgasarna?
 
tja igen! nä d e inte helt friktionsfritt när vajern inte sitter på förgasaren.. skulle skruva isär handtaget men en skruv va runddragen så den gick inte lossa, orkade inte hämta kapen och skära loss heller. men med ena skruven loss och lite ryckandes i handtaget så löpte den bättre.. skruvade tillbaka och sen kändes den fin igen. :)
men kopplingen är fortfarande ett mystierium för mej. någon som kan förklara hur den fungerar och varför den slutade ta när bensinen runnit ner i oljan?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top