Bensin förbrukning för 600:or

MadDog skrev:
*Vad drar din hoj???

MD

Min gamla (1996) zx6r sörplade i sig dryga litern när man låg på lite.. men då hade inte den helt orginal bestyckning.

R1:an har jag ingen aning om ännu men gissningsvis runt 0.75.
 
Allex skrev:
Hornet har ju CBR motor så jag säger...0,6liter vid normalkörning (drar på till och från)
Förmodlingen mer om man ska stressa motorn hela tanken!
Fick soppatorsk i helgen, det var spännande(ska aldrig mer testa hur långt man kommer på reserven hehe)
brukar kunna köra 250km/tankning, knepigt att fylla i hornet tank, när man tror att den är full så finns det egentligen mer att trycka i


undrar om det var något knas med min motor ? den gick bra som fan men den drog ruggit med soppa! den lilla tanken och den dåliga framfjädringen är det som horneten har fått kritik för och det är det enda som är kasst med tyckte jag i alla fall!
 
Antingen för rikt inställd eller så kör jag inte så aktivt till jobbet :]
Brukar växla upp till 6:an väldigt fort ligger oftast inte över 6000rpm
endast vid axx
Har endast provat ett par mil åt gången med att köra med motorn över 8000++ så jag vet inte hur länge tanken räcker om man kör alla liter på höga varv. JÄVLA SKITVÄDER Sverige ska ha rå!!!
 
OlleR6 skrev:
Min R6 -00 (förknasare) drar 0.6l vardagskörning (4-6000varv med pådrag under accelerationssträckor) och 1-1.2l bankörning (när man ligger mellan 6000-16000 med merparten av tiden över 8000)
Det stämmer rätt bra, min slickar i sig runt 0,7 l/mil på landsväg och strax över
litern vid bankörning. Känns som det kvittar, bensinen är en liten utgift i sammanhanget.
Om man kör alla pass under en bandag måste man smita iväg och tanka på eftermiddagen. :)

/A
 
Den här drar ca 8liter på 20 min
Uppladdade bilder


Men ligger du i 300km/h så hinner du 10 mil och då blir det inte mer än 0,8 lit/mil :D
 
MadDog skrev:
Hej på er igen fler frågor från mitt aldrig sinande föråd...
...eller som Ace Ventura säger: "Do u mind if a as :arsele u a few more questions"

Jag har tidigare frågat efter bensinförbrukningen på V-tvinnar runt 1000cc och fick bra respons :tummenupp , så jag tänkte göra samma sak med sport-hojjar med runt 600cc typ CBR 600 R6 och Triumph TT 600, som jag är specielt intresserad av.

*Vad drar din hoj???
*Är det så stor skillnad mellan de olika märkena (ger sig)?
*Ökar slip-on:s m.m. förbrukningen mycket?

Sporthoj.com rockar fett :Rockbanan
MD
har en daytona 600 triumph 065å085 beroende hur man kör!!! men varför undrar du????? :banana
 
bensinförbrukningen (variationerna menar jag) är en ganska liten del av den totala kostnaden, så 0.5 eller 0.8l milen kan kvitta om man nu inte ska köpa nån liten 250 o köra till och från jobbet givetvis.
Nöjesåker man så spelar det ingen roll, det enda är att man måste tanka oftare med en törstig hoj.
 
Last edited:
Bobster skrev:
har en daytona 600 triumph 065å085 beroende hur man kör!!! men varför undrar du????? :banana


Bara frågar mig för eftersom jag inte känner någon som kör sporthoj så frågar jag här...

Kör Pegaso själv och landsvag drar den 0,53l/milen och stadskörnin har jag inte testat men det borde inte bli så mycket mer.
 
MadDog skrev:
Bara frågar mig för eftersom jag inte känner någon som kör sporthoj så frågar jag här...

Kör Pegaso själv och landsvag drar den 0,53l/milen och stadskörnin har jag inte testat men det borde inte bli så mycket mer.
ok ! tänkte att det kanske var avgörande vilken hoj du skulle välja? då e det ju bara små slantar man snackar om ! det va la du som funderade lite på tt600,? du skall prova att köra daytona 600 den har bra försäkring som tt:n :yoparty tycker den e jävligt trevlig med grym väghållning och balans! trevlig midsommar allihop!!!! :fyllisar
 
MadDog skrev:
Hej på er igen fler frågor från mitt aldrig sinande föråd...
...eller som Ace Ventura säger: "Do u mind if a as :arsele u a few more questions"

Jag har tidigare frågat efter bensinförbrukningen på V-tvinnar runt 1000cc och fick bra respons :tummenupp , så jag tänkte göra samma sak med sport-hojjar med runt 600cc typ CBR 600 R6 och Triumph TT 600, som jag är specielt intresserad av.

*Vad drar din hoj???
*Är det så stor skillnad mellan de olika märkena (ger sig)?
*Ökar slip-on:s m.m. förbrukningen mycket?

Sporthoj.com rockar fett :Rockbanan
MD

Har en FZ6 Fazer -04 som drar runt 0,6 och 0,8 när det går undan lite mer. Mina Devil kolfiber slipon tror jag inte påverkar förbrukningen
 
CorbenDallas skrev:
Måste bara fråga varför man bryr sig? Även om soppan är dyr så är det väl ändå inte en faktor som avgör köp hurvida cykeln är törstig eller ej? Eller du menar allvar med den där frågan?
Bensin får kosta för köra måste man. Vad ska man annars med MC till? Det är bara o tanka o blunda.

jag tycker att det spelar en del roll. för min del som inte har så mycket pengar så skulle jag nog dra mig lite för att dra ut och åka ifall hojen drog över litern per mil. jag kör ju gammal skrutthoj på trafiförsäkring.
jag valde att köra en sån blade som jag gör ganska så mycket beroende på att jag hört att dom drar lite bensin. jag kan även passa på att säga att en blade 92 drar så lite bensin att det är helt sjukt. den högsta förbrukning jag lyckats uppnå är 0,66 och då öste jag fram som en missil på motorväg i runt 18 mil. så gott som stumt hela tiden.
 
hornet oskar skrev:
undrar om det var något knas med min motor ? den gick bra som fan men den drog ruggit med soppa! den lilla tanken och den dåliga framfjädringen är det som horneten har fått kritik för och det är det enda som är kasst med tyckte jag i alla fall!

Min Hornet drog 0.8l/milen och uppåt. Fick upp den strax över en liter milen när jag höll den på höga varv hela tiden.
 
Jag tycker det ha ganska stor betydelse. Min gamla cbx 400 som drog 0.45 tog jag alltid ut en kvällsrunda för man tjänar ju 5 spänn milen att köra den isf bilen. Det blir ju 5000 om man lyckas knäcka 1000 mil på en sesong :) Sen att man inte hade kört bilen i onödan hör ju inte hit.

Att ha samma förbrukning som en bil går ju inte att förklara bort med samma korkade resonemang. Nu får man köra bara för det är roligt.
 
Min gsxr 600 -99 drar 0.6 om jag leker, kör på bakhjulet och varar häftigt. Men annars går den ner på 0.5 "normal" körning.
 
För ett antal år sedan när jag var på väg hem från Assen med helt utslitna däck så drog min ZX-6R -96 0.48 l/mil i snitt. 80 mil i som mest 120 km/h. Stannade bara för att tanka. Låg annars på ca 0.8 l/mil.
 
Min CBR 600 -91 har hittils drat runt 0,5 l/mil och endå har man kört rätt friskt :D
 
Får nästan upprepa vad föregående talare sagt: Min CBR 600 -91 hade dragit 0.48 sist jag tankade. Då hade jag haft ganska kul på kurviga vägar :).
 
fazerfun skrev:
Har en FZ6 Fazer -04 som drar runt 0,6 och 0,8 när det går undan lite mer. Mina Devil kolfiber slipon tror jag inte påverkar förbrukningen

Har faktiskt gått och funderat på en sådan hoj. Gillar utseendet på den skarpt. :Bugar Är du nöjd med din hoj? Hur mycket ligger den i försäkring ungefär? Den har ju hyfsat med effekt och ganska lite vikt... :yoparty :banana
 
Är det någon som kan komma med ett bra svar på varför hojar i allmänhet drar så mycke om man jämför med en bil med ungefär samma antal hästar??
Inte för att jag kör mindre för det;>
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top