Benflisa

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Tjosan!
Innan ni säger att jag ska ringa någon, så vill jag be er svara utefter vad ni vet. Jag blev sagd i måndags av doktorn att ett ledband har "fångat upp" en benflisa från när jag gjorde skadan. O det är precis just Där som jag har riktigt ont i foten just nu. Nog för att jag inte kan gå som jag kunde för 2 dagar sedan. Det började igår efter att jag börjat cykla med foten i 2 dagar. Tyckte det funkade bra, men det verkar som att det har rispat upp o fått nånting att svälla o nu ligger ledbandet o troligen benflisan o trycker extra mycket igen.

Vad jag undrar, finns det nån procedur där man plockar bort en benflisa ur ett ledband? för jag antar att denna benflisa inte kommer att försvinna av sig själv. möjligen rundas av lite, men det lär ta lång tid. För lång tid för mitt tålamod...

Verkar ju vara så iaf att foten ka bli bättre, genom att flisan lägger sig på ett sätt som gör att det inte gör on hela tiden, men sen vid kraftigare ansträngninar så verkar den flytta på sig... å nu som sagt, göre ont ont ont. Igår när jag t.ex handlade så "nöp" det till i foten o jag nästan föll ihop pga smärta.

/fjant med fotproblem
 
Så länge det inte gör ont eller ser förj*****t ut, som i ansiktet t.ex, så gör man oftast inget. Däremot brukar dom karva ut biten om man får problem.

Jag har en flisa i armbågen sen jag var 14, är 26 nu. Har inte haft några besvär alls. Men om det skulle börja göra ont tänker jag gå och få den borttagen så fort som möjligt.

Som det låter på dig borde du gå och få den borttagen. Att låta den ligga tills den "hamnar rätt" eller tills den är inkapslad av "gegg" (medicinsk term :D ) kan bli en smärtsam procedur.

Lycka till....
 
Självklart ska du operera bort den. Hade problem med mitt nyckelben. Såg ut som jag hade en kniv som stack ut så jag ville operera, först ville de inte men efter lite tjatande så mjukna de lite granna. Så nu har jag bara ett ärr, men det får man stå ut med. Ser betydligt tuffare ut oxå :hihi
Hoppas det går bra!
 
a jo, jag har flera andra flisor i foten som inte gör ont (dom pekade ut dom på bild) .. o dom skiter jag, men det är den senaste flisan som inte är så liten liksom...

sen har jag flisa i min armbåge oxå som gör ont då o då.. men det försvinner på några dagar. Denna.. näru. 5 månader har gått snart.
 
Swedie skrev:
Tjosan!
Innan ni säger att jag ska ringa någon, så vill jag be er svara utefter vad ni vet. Jag blev sagd i måndags av doktorn att ett ledband har "fångat upp" en benflisa från när jag gjorde skadan. O det är precis just Där som jag har riktigt ont i foten just nu. Nog för att jag inte kan gå som jag kunde för 2 dagar sedan. Det började igår efter att jag börjat cykla med foten i 2 dagar. Tyckte det funkade bra, men det verkar som att det har rispat upp o fått nånting att svälla o nu ligger ledbandet o troligen benflisan o trycker extra mycket igen.

Vad jag undrar, finns det nån procedur där man plockar bort en benflisa ur ett ledband? för jag antar att denna benflisa inte kommer att försvinna av sig själv. möjligen rundas av lite, men det lär ta lång tid. För lång tid för mitt tålamod...

Verkar ju vara så iaf att foten ka bli bättre, genom att flisan lägger sig på ett sätt som gör att det inte gör on hela tiden, men sen vid kraftigare ansträngninar så verkar den flytta på sig... å nu som sagt, göre ont ont ont. Igår när jag t.ex handlade så "nöp" det till i foten o jag nästan föll ihop pga smärta.

/fjant med fotproblem

Varför frågade du inte doktorn när du ändå var där och fick
beskedet? :confused:
:tungan
 
Milla skrev:
Varför frågade du inte doktorn när du ändå var där och fick
beskedet? :confused:
:tungan
de ville vänta... men de satte upp mig att återkomma om 4 månader!! Denna gång med en doktorn som har större erfarenhet inom området eller nått.

Jag sa ju att (i med att jag inte vet vad som är bäst) om jag är bäst av att "träna" bort smärtan så gör jag det hellre än att operera foten. O hon sa oxå att det är måånga månader i väntetid. Men fakk nu har jag ändrat mig... i med att smärtan kom tillbaka som jag inte hade just vid läkarbesöket. Borde man inte få lite förtur på sånt här? De här är ju inte direkt roligt inte...
 
Jag har rejäla problem med en flisa i knät, va där häromdan o då sa dom att om de inte har blivit bättre om 2 månader så skulle ja höra av mig.
 
Swedie skrev:
de ville vänta... men de satte upp mig att återkomma om 4 månader!! Denna gång med en doktorn som har större erfarenhet inom området eller nått.

Jag sa ju att (i med att jag inte vet vad som är bäst) om jag är bäst av att "träna" bort smärtan så gör jag det hellre än att operera foten. O hon sa oxå att det är måånga månader i väntetid. Men fakk nu har jag ändrat mig... i med att smärtan kom tillbaka som jag inte hade just vid läkarbesöket. Borde man inte få lite förtur på sånt här? De här är ju inte direkt roligt inte...

Du var en ond jävel i ditt förra liv och det får du sota för nu!!!? :yoparty

Tror att det är lång väntetid på det mesta tyvärr om du inte är döende eller nått :(
 
Swedie skrev:
O hon sa oxå att det är måånga månader i väntetid. Men fakk nu har jag ändrat mig... i med att smärtan kom tillbaka som jag inte hade just vid läkarbesöket. Borde man inte få lite förtur på sånt här? De här är ju inte direkt roligt inte...
När jag operera mitt nyckelben var jag på läkarbesök i juli, mitten av augusti opererades jag. Gick ganska snabbt. Fick en hel del trevliga tabletter och annat som gjorde att jag med en gång kände mig frisk :ätapiller
 
Finns det någon Telondoktöör som man kan ringa o "diskutera" med som även har lite inflytan hos ortopeden? vill gärna fråga vad som pågår...

Just nu när jag gör fotövningar så knäpper det till varje gång från ställen där flisan ska vara. Det gör dock mindre o mindre ont för varje gång. Första tålyftningen gick väl nästan med en tår i ögat... jobbigt det här.
 
Swedie skrev:
Finns det någon Telondoktöör som man kan ringa o "diskutera" med som även har lite inflytan hos ortopeden? vill gärna fråga vad som pågår...

Just nu när jag gör fotövningar så knäpper det till varje gång från ställen där flisan ska vara. Det gör dock mindre o mindre ont för varje gång. Första tålyftningen gick väl nästan med en tår i ögat... jobbigt det här.

Ring ortopedmottagningen där du har varit och be om en tfn-tid med den läkare som har behandlat dig.
 
haha! måste uppdatera o säga att innan jag började med fotövningarna så kunde jag inte gå på foten. nu .. helt plötsligt har jag inte det minsta ont utöver hälsenan som känns förkort från att varit inaktiv i 3 månader. Men det är ingenting! Den är märkbart "längre" efter alla mina stretchövningar.

Det här är ju miffigt.. vad ska jag göra? Det måste ju vara så att denna benflisa ligger o rör på sig o lägger sig där den känner för utefter hur foten används...
 
Swedie skrev:
Finns det någon Telondoktöör som man kan ringa o "diskutera" med som även har lite inflytan hos ortopeden? vill gärna fråga vad som pågår...

Just nu när jag gör fotövningar så knäpper det till varje gång från ställen där flisan ska vara. Det gör dock mindre o mindre ont för varje gång. Första tålyftningen gick väl nästan med en tår i ögat... jobbigt det här.

Vad tror du händer om du åker in akut då? Har jag så ont att jag gråter, så sitter jag inte hemma och väntar i några månader på att nått ska hända..
 
Milla skrev:
Vad tror du händer om du åker in akut då? Har jag så ont att jag gråter, så sitter jag inte hemma och väntar i några månader på att nått ska hända..


Ingenting, det kommer inte operera i alla fall. De ger en bara en massa piller (vilket naturligtvis kan hjälpa) och-eller skickar dig vidare till röntgen där de kommer att konstatera sådant som du redan vet.
 
2fast4hjo skrev:
Ingenting, det kommer inte operera i alla fall. De ger en bara en massa piller (vilket naturligtvis kan hjälpa) och-eller skickar dig vidare till röntgen där de kommer att konstatera sådant som du redan vet.

Men han måste ju kunna berätta vad han vet, och på så sätt kunna försöka påverka så att en ev operation tidigareläggs?
 
Beroende på hur stor flisan nu är, så löser den upp sig så sakteliga.
Hade en del benfragment kvar efter min handled 2003 som vållade en del problem, men nu är borta helt.
Hade också en lös flisa under ögat som tog något år på sig att försvinna.
 
Milla skrev:
Men han måste ju kunna berätta vad han vet, och på så sätt kunna försöka påverka så att en ev operation tidigareläggs?

Absolut. Det gäller att tjata, tjata och åter tjata. Ett snack med läkaren där man förklarar att man vill prioriteras upp och inte "orkar vänta" längre kan vara av värde.

"du måste vara frisk för att orka vara sjuk"

/Lena.
 
i med att det blev bättre på bara några övningar, ska jag ta o helt enkelt göra övningar när jag får ont.. jag gör detta i en månad ungefär, blire inte bättre så... då blire o kontakta dom igen.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top