Belysning Cykeldator

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
Jag har nyligen köpt en cykeldator(Sigma sport 800) till hojen, jättetrevligt tyckte jag, enda tills jag kom på att den måste vara belyst :huvet
Jag har hört att den måste vara belyst med el från hojen, alltså ingen separat batteridriven lampa, stämmer det?
Om det gör det, hur kan jag göra för att få det snyggt och framför allt BRA?
Gärna bilder :tomten

Har sökt i forumet, men inte hittat något bra svar på frågan.

KTM har haft Sigma-datorer på vissa av sina enduro/motardmodeller med fäste som har inbyggd lampa i, se bifogad bild.

Bifogat

• 10058b.jpg
    10058b.jpg
    36.9 KB · Visningar: 849
Jag hade en Sigma, nånting i Titan? Finns en liten plastram med 2 st armar med ledbelysning riktat mot displayen, orginaltillbehör. 12 volt. Svårt att förklara men riktigt smidig..

KTM har haft Sigma-datorer på vissa av sina enduro/motardmodeller med fäste som har inbyggd lampa i, se bifogad bild.
Finns själva fästet med lampan att köra separat?

Jag hade en Sigma, nånting i Titan? Finns en liten plastram med 2 st armar med ledbelysning riktat mot displayen, orginaltillbehör. 12 volt. Svårt att förklara men riktigt smidig..
Var kan jag köpa en sån?

Last edited:
Annars så köper man en cykeldator med inbyggd bakgrundsbelysning.
Dator med belysning
Även om det knakse inte hjälper dig så hemskt mycket i nuläget :rolleyes:
Det är den enda datorn som jag har hittat för ett vettigt pris med belysning så andra kanske har lite glädje av länken. :tummenupp

storcken89 skrev:
Annars så köper man en cykeldator med inbyggd bakgrundsbelysning.
Dator med belysning
Även om det knakse inte hjälper dig så hemskt mycket i nuläget :rolleyes:
Det är den enda datorn som jag har hittat för ett vettigt pris med belysning så andra kanske har lite glädje av länken. :tummenupp

nice..sån har jag letat efter men hur många km/h kan den visa? :va

ozeo skrev:
nice..sån har jag letat efter men hur många km/h kan den visa? :va
Står i specen i handboken at den går upp till 200km/h, det räcker got för mig iallafall, även dig skulle jag tro om du ska ha den på motarden. Rätta mig om jag har fel :3freak
Det verkar även som att den kan mäta varv per minut också, fast jag är inte säker. Står på sidan 28 här om det är nån som ill se om jag har rätt eller inte. :gnissla

storcken89 skrev:
Står i specen i handboken at den går upp till 200km/h, det räcker got för mig iallafall, även dig skulle jag tro om du ska ha den på motarden. Rätta mig om jag har fel :3freak
Det verkar även som att den kan mäta varv per minut också, fast jag är inte säker. Står på sidan 28 här om det är nån som ill se om jag har rätt eller inte. :gnissla

ne den är till mitt bygge.
men så länge den går upp till 110 e jag nöjd då jag inte kör fortare :) :rolleyes:

till motarden har jag redan en sigma med belysning med el från hojen men den lösningen vart varken smidig eller snygg..
dock billig..
men denna dator har jag lagt under favoriterna då jag ska beställa en när de närmar sig :banana

storcken89 skrev:

Ja, den har ju kadansräkning. Alltså pedalvarv/min. Men inte mer än 250, så du får köra med långsamtgående skeppsdiesel om den inte ska toppa :)

Svenssson skrev:
Hur gjorde du? Jag behöver bara ha så den går igenom besiktningen :3freak

tog strömmen från kabeln som ska gå upp till orginalbelysningen.
bocka till en grej i plexi o satte fast en lampa i.
klart..
strömmen kan du ju ta vart som helst.
bara o köpa en liten 12v lampa med sockel eller en ljusstark diod.

ozeo skrev:
tog strömmen från kabeln som ska gå upp till orginalbelysningen.
bocka till en grej i plexi o satte fast en lampa i.
klart..
strömmen kan du ju ta vart som helst.
bara o köpa en liten 12v lampa med sockel eller en ljusstark diod.
Tack! Jag ska exprimentera lite med det när jag fått i ordning själva bottenplattan till panelen :tomten

Jag hade en bra cykeldator på min gamla Bandit. Den klarade hastigheter upp till 299km/h. Ja, ja, jag hade den väl bara uppe i ca 250.

Men nu kommer jag inte ihåg vad den heter. Någon som har tips på en cykeldator som klarar 299km/h?
Tråd eller trådlös spelar inge roll.

El Garto skrev:
Men nu kommer jag inte ihåg vad den heter. Någon som har tips på en cykeldator som klarar 299km/h?
Tråd eller trådlös spelar inge roll.
Kolla cateyes sortiment www.cateye.com
Hade för mig de kunde visa höga hastigheter, eller så var det "bara" 200kmh De har en modell som heter MICRO som har bakgrundsbelysning, inte säker på vad den toppar dock....

TERMINATOR skrev:
har någon besiktigat utan belysning??

Jag besiktade FZR:en med Sigma-dator utan belysning för fyra år sen. Dom släppte igenom den men påpekade att jag "verkligen borde skaffa en belysning till nästa gång".
Bockade till en lite plåtbygel med en liten lampa på som jag kopplade till en strömkabel på hojen. Fult? JA! Men godkänt.... Använder den bara till besiktningen.

De flesta cykeldatorer med inbyggd belysning måste ändå oftast modifieras för att bli godkända, eftersom belysningen oftast går på det inbyggd batteriet.
Godkänd mätarbelysning måste gå på hojens elsystem...

Det mesta jag har sett med inbyggd belysning har varit sådan som lyser ca 10sek sen slocknar den. Sen när man trycker på någon knapp tänds den igen och slocknar efter 10sek. Inge vidare på en hoj.

DM skrev:
Godkänd mätarbelysning måste gå på hojens elsystem...

Är du säker? Varför skulle det vara så?

Tar batteriet slut i cykeldatorn har du ingen belysning, men det kvittar ju eftersom cykeldatorn som sådan ändå inte funkar utan batteriet... Visst, drifttiden på cykeldatorn blir ju en annan om belysningen har extern matning men det ska väl inte spela någon roll.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back