Solid snake
2002
Det var ett tag sen, flera år sen rättare sagt.Hmm, då har dom nog flyttat. Eller så tänker jag snett
Dom som ligger vid hamnen..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det var ett tag sen, flera år sen rättare sagt.Hmm, då har dom nog flyttat. Eller så tänker jag snett
Dom som ligger vid hamnen..
Det var ett tag sen, flera år sen rättare sagt.
Man ska byta alla lameller, inte några enstaka, då vet du att det funkar.
Mycket viktigt, lägg lamellerna i olja (ny olja) ett dygn innan du moterar och när du ändå har allt isär så mät fjärdrar och stålskivorna ochså, alla mått finns i verkstadshandboken.
kan vara bra att byta olja ochså, blir mycket böss av lameller som slirar mycket..
Yes, läste att man skulle lägga dem i oljebad. Fjädrar skulle Addemoto kunna ta hem på 6-10 dagar. Var tydligen inte samma fjädrar - trots samma lameller - som VS800 har. Låter konstigt då det ska vara exakt samma motor, vad jag förstått.
Tänkte byta till Biltemas semisyntetiska 10W-40, som kostar hälften så mycket som den helsyntetiska. Det borde vara lugnt att köra på, va?
Kan jag blanda i en liter helsysntet, och resten semisyntetisk olja? Eller ska jag strunta i det som är kvar av den helsyntetiska?
Aaaaaahaaa.. *klick* Nu hajar jag vad du menar, fan vilken Einstein jag är idag... NOT.
De är farliga de där tvåbenta distraktionerna
Du menar nog blånering, blåanlöpning pga värme?![]()
Yes, läste att man skulle lägga dem i oljebad. Fjädrar skulle Addemoto kunna ta hem på 6-10 dagar. Var tydligen inte samma fjädrar - trots samma lameller - som VS800 har. Låter konstigt då det ska vara exakt samma motor, vad jag förstått.
Tänkte byta till Biltemas semisyntetiska 10W-40, som kostar hälften så mycket som den helsyntetiska. Det borde vara lugnt att köra på, va?
Kan jag blanda i en liter helsysntet, och resten semisyntetisk olja? Eller ska jag strunta i det som är kvar av den helsyntetiska?
Principiellt är alla motoroljor blandbara med varandra.
Men:
Du har väl handlat Biltemas MC-olja? Det är enbart dessa som är JASO-klassade för användning med koppling i oljebad!
Det har jag inte, tyvärr. Det är den gröna, semisyntetiska jag kör på. Vad riskerar jag genom att köra med denna? Kopplingsslir?
Principiellt är alla motoroljor blandbara med varandra.
Men:
Du har väl handlat Biltemas MC-olja? Det är enbart dessa som är JASO-klassade för användning med koppling i oljebad!
Är inte det bilolja? Kollade deras utbud och där fanns ingen grön för mc. Kruxet där är den saknar jaso-märkningen. Det innebär lite mumma för mc-motorer som har samma olja till hela paketet, inklusive transmission. Möjligen kan du ha fått en glattare beläggning på lamellerna. Sån skitolja ska du inte köra på, (mtp att det är en bilolja, alltså). Det är en mc-motor, inte en B20.
Hade inga fördomar mot biltemas mc-oljor men det blasket hamnar inte i någon av mina motorer igen. Äldre motorer som drar lite kastar igenom det som vore det ånga. Pinna in på Swedol och köp 20 liter SBK racing 10/50 för 1400 spänn, (om du inte kan bli av med momsen, som jag). Växellådan blir avsevärt mjukare och jag upplever kopplingen som något bättre, förbrukningen sjönk drastiskt till samma som den varit under övriga 6000 mil i min, (helt acceptabel mao).
Slirar den fortfarande så kolla och eventuellt byt lameller, kolla om stålskivorna är blå, du kan även lägga en bricka mellan fjäder och bultskalle. Skivorna kan man blästra och se till att rikta noga om de skulle vara angripna.
Känns bekant på Suzuki, som jag har mest goda erfarenheter av.
Glömt nåt?
Addemoto ligger numera på Gastelyckans industriområde i Lund.
Edit; Skit i brickorna och byt fjädrar, de kan säkert vara trötta vid det här laget och det kan du gott skämma bort den med när du ändå öppnat.
Jo, det är bilolja.
Enligt instruktionsboken behövs inte JASO-klassificering av oljan.
Var ute och körde ett par mil idag, och jag kunde inte märka nåt konstigt. Även om jag "duttar" på kopplingen under fullgas, så biter kopplingen bra.
Att just denna olja kan vara fel för mitt fordon är möjligt, men att Biltemaoljor generellt skulle vara sämre än några andra tror jag inte på.
Nu är jag inte med riktigt, obefintligt problem?Så bra. Bara du är nöjd och kul att den självläkte.
Det är inte så att du har vajer? Om den står och bekar igen om den står ett tag för att sen börja löpa lättare vid användning kan det ju vara idé att ge den en omgång. Lossa däruppe, gör en tratt av tex folie och häll på tunn, tunn olja. Låt träcka tills det kommer igenom i nederänden. Eller skit i vilket.
Förstår bara inte varför du startar en tråd om ett obefintligt problem?
Mina åsikter om biltemaoljan står jag för. Har inga generella fördomar mot deras produkter och använder vad som går. Jag får göra avbön på mitt kategoriska uttalande om att inte hälla det i någon av mina motorer. Äger nu bara mc och där hamnar inte deras oljor igen inom överskådlig framtid, mkt beroende på att jag vill 50-viskositeten också. I en bruksbil, absolut. Det testar bror min med gott resultat hitintills.
Nu är jag inte med riktigt, obefintligt problem?
Jag köpte hojen, och märkte att kopplingen slirade. Beställde hem lameller och tryckfjädrar, vilka nu är monterade. Hällde i Biltema 10W-40 semiolja. Den har alltså inte självläkt, utan läkningen står säkerligen lamellerna och fjädrarna för![]()
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |