Bekräftelse: Koppling slirar vid fullgas - lamellbyte?

Man ska byta alla lameller, inte några enstaka, då vet du att det funkar.
Mycket viktigt, lägg lamellerna i olja (ny olja) ett dygn innan du moterar och när du ändå har allt isär så mät fjärdrar och stålskivorna ochså, alla mått finns i verkstadshandboken.

kan vara bra att byta olja ochså, blir mycket böss av lameller som slirar mycket..
 
Man ska byta alla lameller, inte några enstaka, då vet du att det funkar.
Mycket viktigt, lägg lamellerna i olja (ny olja) ett dygn innan du moterar och när du ändå har allt isär så mät fjärdrar och stålskivorna ochså, alla mått finns i verkstadshandboken.

kan vara bra att byta olja ochså, blir mycket böss av lameller som slirar mycket..

Yes, läste att man skulle lägga dem i oljebad. Fjädrar skulle Addemoto kunna ta hem på 6-10 dagar. Var tydligen inte samma fjädrar - trots samma lameller - som VS800 har. Låter konstigt då det ska vara exakt samma motor, vad jag förstått.

Tänkte byta till Biltemas semisyntetiska 10W-40, som kostar hälften så mycket som den helsyntetiska. Det borde vara lugnt att köra på, va?

Kan jag blanda i en liter helsysntet, och resten semisyntetisk olja? Eller ska jag strunta i det som är kvar av den helsyntetiska?
 
Jag bytt koppling på min gamla cbr köpte från wemoto.com england funkade kanon och fick både lameller och skivor för runt 1000kr.
 
Yes, läste att man skulle lägga dem i oljebad. Fjädrar skulle Addemoto kunna ta hem på 6-10 dagar. Var tydligen inte samma fjädrar - trots samma lameller - som VS800 har. Låter konstigt då det ska vara exakt samma motor, vad jag förstått.

Tänkte byta till Biltemas semisyntetiska 10W-40, som kostar hälften så mycket som den helsyntetiska. Det borde vara lugnt att köra på, va?

Kan jag blanda i en liter helsysntet, och resten semisyntetisk olja? Eller ska jag strunta i det som är kvar av den helsyntetiska?

vissa kopplingar gillar inte helsyntet, jag hade stora problem med det på min Yamaha.
Kör du med den semisyntetiska, bara den smörjer så är det lungt=)
 
Aaaaaahaaa.. *klick* Nu hajar jag vad du menar, fan vilken Einstein jag är idag... NOT. :näsblod

De är farliga de där tvåbenta distraktionerna :D

Du menar nog blånering, blåanlöpning pga värme? :krama

Blå anal öppning ?
Säkert att du är på rätt forum ?
 
Då var lamellerna och fjädrarna bytta :) Kopplingen biter direkt, och allt känns perfekt, men: Jag drog bultarna till kopplingsfjädrarna "på känn". Först drog jag alla till ett väldigt distinkt motstånd uppstod, och därefter 90 grader till. Vissa av bultarna var dock segare än de andra (4st med kortare fjäder, 4 st med längre fjäder). Rimligtvis har alla de med långa fjädrar dragits ungefär lika hårt, likaså de med korta fjädrar.

Med tanke på vad som står längst ned på denna sida: http://www.vx800.net/workshop/clutch.htm så blir jag lite orolig. Läste detta innan monteringen, och gjorde därför vad jag kunde för att de skulle bli lika spända. Men vad tycker ni? Vågar jag köra 100 mil, och först då kontrollera lameller och bultar i samband med oljebyte?
 
Yes, läste att man skulle lägga dem i oljebad. Fjädrar skulle Addemoto kunna ta hem på 6-10 dagar. Var tydligen inte samma fjädrar - trots samma lameller - som VS800 har. Låter konstigt då det ska vara exakt samma motor, vad jag förstått.

Tänkte byta till Biltemas semisyntetiska 10W-40, som kostar hälften så mycket som den helsyntetiska. Det borde vara lugnt att köra på, va?

Kan jag blanda i en liter helsysntet, och resten semisyntetisk olja? Eller ska jag strunta i det som är kvar av den helsyntetiska?

Principiellt är alla motoroljor blandbara med varandra.

Men:
Du har väl handlat Biltemas MC-olja? Det är enbart dessa som är JASO-klassade för användning med koppling i oljebad!
 
Principiellt är alla motoroljor blandbara med varandra.

Men:
Du har väl handlat Biltemas MC-olja? Det är enbart dessa som är JASO-klassade för användning med koppling i oljebad!

Det har jag inte, tyvärr. Det är den gröna, semisyntetiska jag kör på. Vad riskerar jag genom att köra med denna? Kopplingsslir?
 
Det har jag inte, tyvärr. Det är den gröna, semisyntetiska jag kör på. Vad riskerar jag genom att köra med denna? Kopplingsslir?

Är inte det bilolja? Kollade deras utbud och där fanns ingen grön för mc. Kruxet där är den saknar jaso-märkningen. Det innebär lite mumma för mc-motorer som har samma olja till hela paketet, inklusive transmission. Möjligen kan du ha fått en glattare beläggning på lamellerna. Sån skitolja ska du inte köra på, (mtp att det är en bilolja, alltså). Det är en mc-motor, inte en B20.

Hade inga fördomar mot biltemas mc-oljor men det blasket hamnar inte i någon av mina motorer igen. Äldre motorer som drar lite kastar igenom det som vore det ånga. Pinna in på Swedol och köp 20 liter SBK racing 10/50 för 1400 spänn, (om du inte kan bli av med momsen, som jag). Växellådan blir avsevärt mjukare och jag upplever kopplingen som något bättre, förbrukningen sjönk drastiskt till samma som den varit under övriga 6000 mil i min, (helt acceptabel mao).

Slirar den fortfarande så kolla och eventuellt byt lameller, kolla om stålskivorna är blå, du kan även lägga en bricka mellan fjäder och bultskalle. Skivorna kan man blästra och se till att rikta noga om de skulle vara angripna.

Känns bekant på Suzuki, som jag har mest goda erfarenheter av.

Glömt nåt?

Addemoto ligger numera på Gastelyckans industriområde i Lund.

Edit; Skit i brickorna och byt fjädrar, de kan säkert vara trötta vid det här laget och det kan du gott skämma bort den med när du ändå öppnat.
 
Last edited:
Principiellt är alla motoroljor blandbara med varandra.

Men:
Du har väl handlat Biltemas MC-olja? Det är enbart dessa som är JASO-klassade för användning med koppling i oljebad!

Vad jag inte fattar är att biltemas 15-40 mineral för mc, (grå flaska), inte är jasoklassad. Uppfyller ACEA A3, API SJ/CF. Den rekommenderas ju av biltema specifikt till den typen av motorer som TS har, undrar om det inte är en sån på bilden t o m. Mina erfarenheter av deras oljor är att jag kan hälla det i gräsklipparen om jag hade behövt en sån med mitt boende, eller om jag tuffat omkring i en "sistaresanbil". Otjänligt.
 
Är inte det bilolja? Kollade deras utbud och där fanns ingen grön för mc. Kruxet där är den saknar jaso-märkningen. Det innebär lite mumma för mc-motorer som har samma olja till hela paketet, inklusive transmission. Möjligen kan du ha fått en glattare beläggning på lamellerna. Sån skitolja ska du inte köra på, (mtp att det är en bilolja, alltså). Det är en mc-motor, inte en B20.

Hade inga fördomar mot biltemas mc-oljor men det blasket hamnar inte i någon av mina motorer igen. Äldre motorer som drar lite kastar igenom det som vore det ånga. Pinna in på Swedol och köp 20 liter SBK racing 10/50 för 1400 spänn, (om du inte kan bli av med momsen, som jag). Växellådan blir avsevärt mjukare och jag upplever kopplingen som något bättre, förbrukningen sjönk drastiskt till samma som den varit under övriga 6000 mil i min, (helt acceptabel mao).

Slirar den fortfarande så kolla och eventuellt byt lameller, kolla om stålskivorna är blå, du kan även lägga en bricka mellan fjäder och bultskalle. Skivorna kan man blästra och se till att rikta noga om de skulle vara angripna.

Känns bekant på Suzuki, som jag har mest goda erfarenheter av.

Glömt nåt?

Addemoto ligger numera på Gastelyckans industriområde i Lund.

Edit; Skit i brickorna och byt fjädrar, de kan säkert vara trötta vid det här laget och det kan du gott skämma bort den med när du ändå öppnat.

Jo, det är bilolja.
Enligt instruktionsboken behövs inte JASO-klassificering av oljan.

Var ute och körde ett par mil idag, och jag kunde inte märka nåt konstigt. Även om jag "duttar" på kopplingen under fullgas, så biter kopplingen bra.

Att just denna olja kan vara fel för mitt fordon är möjligt, men att Biltemaoljor generellt skulle vara sämre än några andra tror jag inte på.
 
Jo, det är bilolja.
Enligt instruktionsboken behövs inte JASO-klassificering av oljan.

Var ute och körde ett par mil idag, och jag kunde inte märka nåt konstigt. Även om jag "duttar" på kopplingen under fullgas, så biter kopplingen bra.

Att just denna olja kan vara fel för mitt fordon är möjligt, men att Biltemaoljor generellt skulle vara sämre än några andra tror jag inte på.

Så bra. Bara du är nöjd och kul att den självläkte.

Det är inte så att du har vajer? Om den står och bekar igen om den står ett tag för att sen börja löpa lättare vid användning kan det ju vara idé att ge den en omgång. Lossa däruppe, gör en tratt av tex folie och häll på tunn, tunn olja. Låt träcka tills det kommer igenom i nederänden. Eller skit i vilket.

Förstår bara inte varför du startar en tråd om ett obefintligt problem?

Mina åsikter om biltemaoljan står jag för. Har inga generella fördomar mot deras produkter och använder vad som går. Jag får göra avbön på mitt kategoriska uttalande om att inte hälla det i någon av mina motorer. Äger nu bara mc och där hamnar inte deras oljor igen inom överskådlig framtid, mkt beroende på att jag vill 50-viskositeten också. I en bruksbil, absolut. Det testar bror min med gott resultat hitintills.
 
Last edited:
Så bra. Bara du är nöjd och kul att den självläkte.

Det är inte så att du har vajer? Om den står och bekar igen om den står ett tag för att sen börja löpa lättare vid användning kan det ju vara idé att ge den en omgång. Lossa däruppe, gör en tratt av tex folie och häll på tunn, tunn olja. Låt träcka tills det kommer igenom i nederänden. Eller skit i vilket.

Förstår bara inte varför du startar en tråd om ett obefintligt problem?

Mina åsikter om biltemaoljan står jag för. Har inga generella fördomar mot deras produkter och använder vad som går. Jag får göra avbön på mitt kategoriska uttalande om att inte hälla det i någon av mina motorer. Äger nu bara mc och där hamnar inte deras oljor igen inom överskådlig framtid, mkt beroende på att jag vill 50-viskositeten också. I en bruksbil, absolut. Det testar bror min med gott resultat hitintills.
Nu är jag inte med riktigt, obefintligt problem?

Jag köpte hojen, och märkte att kopplingen slirade. Beställde hem lameller och tryckfjädrar, vilka nu är monterade. Hällde i Biltema 10W-40 semiolja. Den har alltså inte självläkt, utan läkningen står säkerligen lamellerna och fjädrarna för :)
 
Last edited:
Nu är jag inte med riktigt, obefintligt problem?

Jag köpte hojen, och märkte att kopplingen slirade. Beställde hem lameller och tryckfjädrar, vilka nu är monterade. Hällde i Biltema 10W-40 semiolja. Den har alltså inte självläkt, utan läkningen står säkerligen lamellerna och fjädrarna för :)

Sorry, missade ditt inlägg 28, allt mitt välmenta orerande förgäves.:4skrika:gråta

Kul att du fick rätt på det, mycket kvar av säsongen!
 
De flesta biloljor har friktionsmodifierare i form av zinc. Det gör att våtkopplingar som på VX800 kan börja slira. Fortsätter du med bilojor finns stor risk att problemet uppstår igen. Det ska vara en motorcykelspecifik olja just på grund av det. Biltema eller annat fabrikat spelar mindre roll.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top