Beklager å måtte si dette..[flyttad från hojbyggen..]

Status
Ej öppen för fler svar.

runar500

Ny medlem
Gick med
16 May 2010
Ort
Oslo
Hoj
OW 01
Det er mange fine bygg her inne, men desverre så er det flere som gjør den samme feilen, og det er synd..

Når dere bygger en '80-talls sykkel, IKKE bruk "up side down" gaffel?

Den Yoshimura 1230'en er het rå, men den gaffelen blir desverre helt feil. Det er ett smykke av en gaffel, men den passer ikke på den sykkelen. Desverre. Det blir "Overkill"..

Samme med den fine CB 900 superbiken.. Du må kjøre konvensjonell gaffel, som er tidsriktig for maskinen.

Får sikkert mange uvenner nå, men jeg kan ikke sitte stille å se på at dere betaler penger for å ødelegge byggene deres på denne måten.

Make no mistake; Jeg synes begge syklene er jævelig fine, BORTSETT fra overkill gaflene..
 
Det kan vara så att funktion går före form.
 
Det handlar väl lite om att "modernisera en gammal hoj" eller något. Visst, det finns moderna "vanliga" gafflar också, men många köper väl ett kit med gaffel, sving, fälgar osv från samma hoj, och köper man från R1, GSXR eller någon annan sporthoj så blir det ju USD.

Finns säkert många anledningar, men detta kan vara en.. :)
 
håller inte med, feta gafflar är för mig som fälgar för en amerikanare. :mattias

:harbyttpankaksolja10gångerförofta
 
Att på ett sporthojsforum predika om att gå tillbaka i utvecklingen känns helt fel!

Tycker du även att de rd500 byggen som finns skulle vara kvar i sin gamla skräpram istället för de nya som ägarna anpassar till dom?

Utveckling som gör saker bättre/säkrare/snabbare är alltid att föredra och argumentet att sämre saker ska behållas för att de var så från början är bara dumt!

Visst bilen ser bättre ut med de schyssta aluminiumfälgarna med sommardäcken men jag byter fortfarande till vinter däck med plåtfälgar...
 
Larvigt. Var och en gör ju som den vill. Byta gaffel fram o tillbaka är ju en baggis i sammanhanget.
 
håller inte med, feta gafflar är för mig som fälgar för en amerikanare. :mattias

:harbyttpankaksolja10gångerförofta

Bra eksempel!

Her er FEIL felger på en Amerikanere:

CamaroSS_1.jpg



Her er RIKITIGE felger:

67camaro.jpg



Lavprofildekk på "Klassiske" biler blir også helt feil. Om ikke delene var å få kjøpt da bilen / sykkelen herjet på racerbanene, skal man ikke ettermontere det i dag heller. Engelskmennene kaller det for "era correct"..

Tycker du även att de rd500 byggen som finns skulle vara kvar i sin gamla skräpram istället för de nya som ägarna anpassar till dom?

Rd og Rg 500 er nok unntaket til regelen. Mest fordi 500 2t fortastte lenge på GP-sirkuset etter at japsene sluttet å satse på 2t gatesykler.
 
Last edited:
Det är en fråga om smak. Man kan aldrig ha rätt eller fel i fråga om smak. Du har alltså fel, i att påstå att det är fel.

fatteru?
 
Du kanske ska ta å visa din hoj.. om du nu har en Ow01??

Uten at det endrer så mye på mitt synspunkt på å blande moderne deler i "classiske" bygg; Bilde av min OW 01.

DSC01062.jpg


Rammen er i england til rep, når den kommer tilbake, kanskje jeg får lage en Hojbyggar tråd..
 
Jag håller med i fallet om fälgar på amerikanska bilar, stora feta kromfälgar/billetfälgar är extremt fult och borde förbjudas:zpy Tacka vet jag ett par klassiska cragar eller liknande:yoparty MEN, när det handlar om fallet med gafflar på hojbyggen så tycker jag nog att det är skillnad. Där har ju trots allt gaffeln en funktion, den påverkar motorcykelns väghållning i ganska stor utsträckning. Så jag kan mycket väl förstå att någon som bygger om en gammal hoj vill uppgradera stötdämpningen lite. Sen tycker jag faktiskt att en USD-gaffel kan se ganska bra ut på en gammal hoj:) Titta bara på följande RD:
01-hot-lc.jpg
:Bugar :yoparty
 
Vilket löjligt jävla gnäll :va

Själv tycker jag "vanlig hederlig cp gaffel" ser rent ut sagt för jävligt ut. JAG tycker också att 15" fälgar med ballongdäck på en Camaro ser förjävligt ut.

Fast jag kanske ska starta en egen tråd och spy galla på nytänkande istället.
 
Jag håller med i fallet om fälgar på amerikanska bilar, stora feta kromfälgar/billetfälgar är extremt fult och borde förbjudas:zpy Tacka vet jag ett par klassiska cragar eller liknande:yoparty MEN, när det handlar om fallet med gafflar på hojbyggen så tycker jag nog att det är skillnad. Där har ju trots allt gaffeln en funktion, den påverkar motorcykelns väghållning i ganska stor utsträckning. Så jag kan mycket väl förstå att någon som bygger om en gammal hoj vill uppgradera stötdämpningen lite. Sen tycker jag faktiskt att en USD-gaffel kan se ganska bra ut på en gammal hoj:) Titta bara på följande RD:
View attachment 327116
:Bugar :yoparty
Den hade varit ännu coolare med en vanlig gaffel :fakta

Håller med norrmannen, allt blir inte bättre av en fet USD-gaffel..

fs825d.jpg
 
Last edited:
Smaken är som baken :arsele
Personligen föredrar jag looken med USD på hojar och stora feta kromade fälgar på jänkare.
Den ena är ju en Custom och det andra något som gamla gubbar brukar hålla på med för dom vägrar lämna 60-talet bakom sig. :D
Tror inte jag har sett ett enda Chip Foose bygge med skabbiga retro fälgar på :tungan
 
Vi lever i en globalisert verden, gjör vi inte?

20% av oslos befolkning er jo svensker, så dere får klare å leve med en normann eller to her inne.. :o)

var inget illa menat! men hajar inte så mycket av norska. i alla fall inte i text. blir flummigt att läsa så man kan inte delta i diskussionen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top