Behövs pre chamber på CB400T, CM400T?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Detta är ett spam!

Bifogat

• 20150827_163852_zps3wakdkqv.jpg
    20150827_163852_zps3wakdkqv.jpg
    300.6 KB · Visningar: 73
Last edited:
Jag har ju plockat bort den mellan kammaren på min 250N och ersatt den med var sitt 38 mm rör fram till dämparen, jag kan inte säga hur mycket det gör på tex bottenvrid då jag inte testkört hojen med denna kammare och dämparna var upprostade,även innandömet i kammaren skramlade friskt.

Jag fick bestycka upp förgasarna och shimsa nålarna för att jag skulle få hojen skulle svara på gasen från lägre varv, mailade med Krister på bra i gasen och köpte munstycken av honom och han verkade hamna rätt för att få hojen att gå bra. Har kvar original luftburk och bara ändrat avgassystemet.

Skulle tro att det blir ungefär samma effekt på 400:an så räkna med att få bestycka om förgasarna.

Jo den går bra och "rödvarvar" utan problem?? i alla fall på 1-5:an vad jag nu minns, har knappt kört den pga bruten handled. Misstänker att man kanske tappar lite vrid i botten men jag har som sagt inte testat köra med utjämningskammaren. Hade funderingar på att göra ett eget utjämningsrör mellan de två avgassystemen men skippade det då den verkar gå bra. Jag köpte ett 2 m långt 38 mm avgasrör och en skarvmuff för att det skule passa mot kröken sen gassvetsade jag ihop avgassystemen av dessa delar.

Tror dock att denna burk tar bort mycket ljud för min är ganska högljudd med 38 mm rör efter krökarna och megafon typ av dämpare. Killen som sydde överdraget till sadeln tyckte den lät för mycket (han kör själv nån större Husaberg) och trodde att folk kan klaga då den låter ganska vasst. Jag har beställt dB killers på eBay men inte fått dom än så har inte testat, bara den inte blir för tyst med dom men skulle dom ta lite knatter skulle jag vara glad.

Hade också planer på att skippa luftburken men efter att läst om vilket elände det är att få hojen att gå bra så fick det bli bra sidokåpor istället.

Låter bra att den går upp på röda skalan. Stämmer teorin jag skrev om så får du säkert bättre bottenvrid med ditt förlängda avgasrör.
Mina muffler har uttagbara baffles som jag har tänkt att dämpa lätt med matta. Eftersträvar lite mjukare med ändå kraftfullt ljud och vill ta bort vasst metallaktigt burkljud. Antar att du kör utan matta och behöver du dämpa mer för besiktning kan du vira fast en stålbricka med lagom öppning i db-killern. Jag har det på mina billiga mufflers vilka jag iof ska pilla bort. Mejseln pekar på brickan som är fastvirad.
View attachment 437839

Jo, tack jag såg att du skrev det men själva förgreningen har väl ändå en annan funktion än som ljuddämpare?
Ibland är det ju bara ett rör som förgrenar två avgasrör, tvivlar på att det på dom systemen skulle vara till för att dämpa ljudet men vad vet jag.

Ja, vad vet du?
Eftersom cylindrarna tänder med 360 eller 180 graders fasförskjutning så superponerar två ljudvågor i motfas eller delvis motfas och då minskar ljudnivån avsevärt.

Tack för info, låter vettigt. Vet bara vad som sägs på nätet och folk säger olika därför behövs riktiga förklaringar.

Jag har ingen koll om det är matta i mina dämpare men jag tror i alla fall det, hinner jag inte få dB-killers innan besiktningen så chansar jag 103 dB är ju jäkligt högt även om det skall varvas runt 8000 rpm med en 250:a.

Den där klumpen behövdes inte på min cb 250n. Installerade 2 till 1 system istället. :hihi

:hjälm

Verkar vara olika. Mina hade enbart ett rör med massa hål i som dämpare men man kan linda matta. Ska experimentera med ljudet. Vilken olja blev det förresten till framgaffeln?

Jag klarade inte besiktningen utan lyckades komma upp i 112dB vid ca 6000 rpm, nu har jag ompackade dämpare och den låter betydligt bättre. Har bara testa att gasa i garaget men den upplevs som märkbart tystare och med ett dovare ljud. Dock vågar jag inte chansa att besikta utan väntar på dB killers från Kina när dom nu behagar komma har väntat i snart en månad. Så jag kan konstatera att utan denna bruk behövs det i alla fall hyfsade ljuddämpare om man skall klara besiktningen.

Har fått packningar och bälgar till gaffeln och den var det aldrig nåt tal om vid besiktningen. Tänkte ta tag i med den så fort jag får tid men just nu håller jag på med en större köksrenovering så det blir inte mycket tid över. Vi får se hur jag gör men är inne på att först testa den tjockare Agrol Hybran Classic oljan och sen ev blanda den med ATF Dexron III.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP