bättre me samhällstjänst
mvh.T
Det ena utesluter inte det andra. Det stora felet är att det i dagsläget är antingen eller. Antingen två samtal med kurator eller skaka galler.
Den där gymnasieeleven som spöar på folk på fyllan får prata kurator trots att han spöat en varje helg hela första och andra ring... Sen blir han plötsligt 18 och han anses så mycket mer vuxen så spöar han en till och får 6 månader.
Ge honom samhällstjänst efter första misshandeln så kanske han lär sig att handlingar kan ge konsekvenser så blir det inte lika kul att nöjes-spöa folk på helgerna.
Som jag ser det är det där det stora felet ligger i hur man hanterar unga brottslingar. Det krävs så mycket innan det faktiskt ger konsekvenser eftersom man inte har någon vettig konsekvens att skrämmas med innan de gjort sig förtjänta av fängelse på riktigt.
Har en kompis som pluggade i USA ett år och han och några andra blev haffade för att de satt och söp på läktaren när det var fotbollsmatch. De fick tvätta skolbussar i två veckor för en vanlig tonårsfylla.
Vad mig beträffar kunde jag inte bry mig mindre om mördare får 18 eller 25 år. Jag tror inte det mördas mindre oavsett vad straffen är när man väl passerat 12-15 år...
Däremot stör det mig att grov misshandel endast ger 18 månader i snitt. Våldsbrott bör definitivt ge hårdare påföljder men viktigast av allt är att unga på glid märker att handling ger konsekvens mycket tidigare.
Det ska inte vara kuratorsnack, kuratorsnack, kuratorsnack, fängelse...
Snarare kuratorsnack, samhällstjänst, ungdomsvård, fängelse.
Edit:
Upprepad brottslighet skall definitivt innebära att det blir de övre delarna av aktuell straffskala som används.